یک نماینده مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

در تنگنا قرار دادن مردم برای خرید خودروی چینی، بی حرمتی به مردم است

مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند، بلکه باید همانند تمام جهان، حق انتخاب داشته باشند؛ اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است، در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است. خودروسازهای ما چقدر زمان لازم دارند که علنی بگویند، قرار است چند سال ـ ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال ـ حمایت شوند؟! قرار نیست مردم برای همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را بدهند که هیچ تغییر و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.
کد خبر: ۷۷۳۵۸۱
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶ 13 February 2018
|
16532 بازدید
|

گویی شأن مردم ایران، تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است/ افزایش تعرفه ها، توهین به مردم استاوسط آذر با توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و رؤسای بانک مرکزی و سازمان برنامه، تعرفه خودروهای ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ سی‌سی، ۵۰درصد؛ ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۵درصد؛ ۲۰۰۰تا۲۵۰۰سی‌سی۱۳۰درصد و ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰سی‌سی ۱۵۰ درصد،وضع شد.

به گزارش «تابناک»؛ خبر افزایش یکباره و یک شبه تعرفه خودرو بین 15 تا 60 درصد کافی بود تا تأثیر خود را بر بازار بگذارد، به گونه ای که برخی خودروهای وارداتی در یک شبانه روز با جهشی فوق العاده تا دو برابر نیز افزایش قیمت پیدا کردند؛ اما این همه ماجرا نبود و این افزایش ها باعث شد تا کم کم زمزمه افزایش خودروهای داخلی نیز به گوش برسد.

بنا بر این گزارش، افزایش ناگهانی قیمت خودرو، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و کشیده شدن این تورم بر روی اجناس و نیز نارضایتی بیش از پیش مردم شد. در این میان، دستگاه های دیگر از جمله خانه ملت و دیوان عدالت اداری نیز وارد این پرونده شدند؛ هر چند نمایندگان بارها در این مورد اعتراض خود را اعلام کردند، دولت زیر بار کاهش تعرفه ها نرفت و کار تا جایی پیش رفت که دیوان عدالت اداری، به ابطال موقت مصوبه دولت رأی داد و بنا بر آن، مقرر شد تا زمان رأی قطعی مصوبه قبلی اجرا شود.

با این حال، نمایندگان مجلس این را کافی نمی دانند و به دنبال راهکاری برای تثبیت قیمت خودروهای وارداتی هستند، به همین منظور نیز طرحی دوفوریتی با امضای بیش از 217 نماینده به جریان افتاد.

نمایندگان امضاکننده این طرح بر این باورند، راهکار حمایت از تولید داخلی، افزایش قیمت های تولیدات خارجی نیست و تولیدکننده ها برای ماندن در بازار رقابت، باید خود را به سطح استانداردهای جهانی برسانند. آنان معتقد هستند که افزایش قیمت تعرفه ها، نوعی توهین به مردم ایران است و حق مردم در استفاده از محصولات با کیفیت را ضایع می کند.

بهرام پارسایی در خصوص این موضوع اظهار داشت: از همان زمان که دولت اعلام کرد، تعرفه های خودرو افزایش پیدا می کند، پرونده ای به این منظور در کمیسیون اصل 90 تشکیل شد، زیرا افزایش قیمت تعرفه خودرو باعث شد تا قیمت خودروهای وارداتی به شدت افزایش پیدا کرده و ـ متأسفانه ـ این افزایش، باعث ایجاد تورم در بازار خودرو و گسترش آن به سمت دیگر بازارها شود.

این نماینده مجلس گفت: دولت به بهانه حمایت از تولید داخل، یکباره قیمت تعرفه ها را بین 15 تا 60 درصد افزایش داده است که به نظر ما، هیچ توجیهی ندارد. خودروسازی های ما تا کی می خواهند از این فضا استفاده کنند و خودروهای با کیفیت پایین به مردم بدهند؟

وی در ادامه یادآور شد: یک بار برای همیشه تکلیف خود را با مردم مشخص کنید.خودروسازهای ما چقدر زمان لازم دارند که علنی بگویند، قرار است چند سال ـ ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ سال ـ حمایت شوند؟! قرار نیست مردم برای همیشه تاوان حمایت از تولید داخل را بدهند که هیچ تغییر و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و مطابق با صنعت مشابه خود در دنیا حرکت کند.

پارسایی در ادامه افزود: نمایندگان به این نتیجه رسیده اند، باید قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه ای، شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم؛ بنابراین، طرحی دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال پیمودن مراحل قانونی خود است تا به هیأت رئیسه ارجاع شود.

وی در تشریح مفاد این طرح دو فوریتی ادامه داد: یکی از مفاد این طرح این است که سقف تعرفه خودروهای وارداتی ۵۵ درصد باشد و بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مؤلفه هایی که باید در نظر گرفته شود، حداکثر ۵۵ درصد باشد.

پارسایی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام جهان باید حق انتخاب داشته باشند؛ اما گویی شأن و منزلت مردم کشور تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است، در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

وی با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، ولی این کاهش تعرفه سبب می‌شود که خودروسازان داخلی به خودشان بیایند و اگر احساس فضای رقابتی کنند، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر می شود.

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی که دلشان می خواهد ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تأخیر تحویل می دهند، ادامه داد: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که عمده دلیل این شکایات، از نبود فضای رقابتی و شرایط انحصاری موجود در بازار داخل است.

وی با اشاره به آلودگی کلانشهرها و چاره اندیشی برای کاهش این آلودگی ها در این طرح، بیان کرد: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود. البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند، ولی حالا که تشویق نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۴۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
مرسی
پاسخ ها
amir
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
آقای نماینده
فکر میکنید مشکل امروز مردم فقط در انتخاب خودرو است ؟
در همه انتخاب های دیگرشون مشکل ندارند ؟ شما بعنوان نماینده بهتره کارهای جدی تری بکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
مصرف تبلیغاتی داره.خیلی وقته تو خودرو به ملت ظلم میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
خیلی وقته داریم از این حرف ها میشنویم .من که ذیگه ناامید شدم . زور رییس جمهور و مجلس هم به یه خودرو ساز نمیرسه! یا نمیخوان برسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
قبلا که در کشور مواد غذایی کم بود انها را کوپنی میکردیم و به همه میرسید

الان هم شغل در کشور کم است

بهتر نیست شغل را هم کوپنی کنیم؟ یعنی بجای اینکه برخی افراد 8 ساعت کار کنند برخی دیگر 0 ساعت

ساعات کار تقسیم شود هر فرد روزی 4 ساعت مثلا کار کند

تا همه شغل و درامد داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
تابناک باید یه نظر سنجی بذراه ببینه مردم طرفدار آزاد سازی واردات هستند یا حمایت از تولید داخلی
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
اگر به هر کسی اجازه بدن که فقط یک شغل داشته باشه و جای دیگه شاغل نباشه و حقوق دوم نگیره، مطمئن باش به همه ی جوانها هم شغل میرسه.
ALI
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ميشود اضافه کاري ها را براي شاغلين حذف کرد و با بودجه اش به بي کار ها شغل داد
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۵
استدالال های شما هم مثل دولتی ها است . کسی که چند جا کار می کند به این دلیل است که معاشش تامین نمی شود . آنوقت میشود از صفره کسی که با زحمت چند کار می کند کند و به دیگری که عرضه کار کردن ندارد داد ؟
حميد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
نماينده محترم يا نمايندگان محترم همين ماشين داخلي رو به قيمت كارخانه بدست مردم

برسونيد كه راحت بشه رفت نمايندگي و خريد كرد بقيه كارها پيش كشتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
دو سال از عمرم را سرباز بودم
آنجا آرزوی هر سرباز این بود که بیکار و بدون شغل سازمانی باشد
...
.
من را سه شغله کرده بودند چون پارتی نداشتم
اما داستان چیست که خارج از خدمت سربازی یک شغل هم نصیب من نمی شود؟

چرا افرادی که در خدمت سربازی اینقدر فراری از کار و شغل سازمانی بودند، الان اینقدر علاقه مند به شغل هستند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
خدا پدرتو بیامرزه.اگر قرار بود خودروساز چیزی بشه باید تو اینهمه سال میشد.البته کاش بجای یارانه به مصرف ویارانه مستقیم به مردم بخشهای تولیدی یارانه دریافت میکردن.چین به تولیدش یارانه میده ودنیا رو گرفته.اما بهر صورت این وضع باید تغییر کنه.ادامه روشی که ۵۰ساله وجود داشته ونتیجه نداده یعنی اب در هاون کوبیدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
خب ! شنیدن حرف های شیک برای ملت عادت شده. در عمل ... بماند!
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
ممنون.
واقعا حق مردم ایران این نیست و اینکه به مردم ایران توهین می شود.
توهین مگر فقط ناسزا گفتن به مردم است بخدا که این توهین ها از 1000 تا ناسزا به مردم بدتر است.
با تشکر از تابناک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
این حمایت از تولید صنایع داخل مملکت را بیچاره کرده ، آقا صنایع خوردو سازی را تعطیل کنید ملت بتونند خودروی پاک و ایمن سوار بشن، اطمینان داشته باشید با سودی که دولت بابت بنزین، عوامل زیست محیطی، خسارات سنگین فوتی ها و مصدومین و... بدست خواهد آورد حقوق تمام کارکنان خودروسازی داخل و قطعه سازان چینی را به راحتی پرداخت خواهد کرد، چرا برندهای بزرگ جهان را تشویق نمیکنند تو ایران کارخانه هاشون را راه اندازی کنند تا هم از توان انسانی و هم مواد خام کشور استفاده بشه؟ مگه سایر کشورها این کار را نمی کنند؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
دولت . هم ارز رسمی را سه برابر کرده است. هم ارز بازار آزاد را دست کاری نموده و گران نموده است.
همه خودرو داخلی را گران نموده است و هم از خودرو خارجی عوارض بیشتر می گیرد.
هم عوارض سالانه خودرو و..
در نتیجه واردات یک خودرو خارجی به چندین نوع به دولت سود می رساند تا دولت بتواند هزینه های خودش را بدهد.
البته در این میان عده ای دیگر هم سودهایی دارند
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
سلام-حرفهای خوبی است. حرف حرف حرف
من معلولم و از تمام شرکتهای ایرانی برای خودرو دنده اتومات درخواست کردم و البته بارها و بارها ، اما دریغ از یک تماس ، چه برسد به اقدام
هر نمایندگی ایرانخودرو و سایپا و پارس خودرو که رفتم ، اولین گزینه معرفی ماشین چینی بود.
آیا خودرو داخلی را نمی توانند تقسیط کنند؟؟؟!!!
آیا خودرو داخلی را نمیتوانند با شرایط بهتری به مردم بفروشند؟؟؟!!!!
حتما نمیشود که نمیفروشند
یا حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بعد با 8 ساعت امورات زندگيمون نميچرخه با 4 ساعت چي؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
بنده خدای بیکار که با صفر ساعت کار باید زندگی کند هم در نظر بگیرید

قطعا مواد غذایی هم کوپنی میشد
اما عدالت در جامعه بیشتر میشود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟