چرا پراید پرتصادف‌ترین خودرو ایران نیست؟

کد خبر: ۷۸۱۷۰۸
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 11 March 2018
|
8078 بازدید
|
ایران کشوری است که نزدیک به ۲۰ میلیون خودرو در آن در حال تردد است که از این میان، شش میلیون دستگاه آن را خودروی پراید یعنی ارزان‌ترین محصول تولید داخل تشکیل داده است.

روزانه می‌شنویم که پراید در این سو و آن سوی کشور یک پای همیشگی تصادفات است و انتقادات فراوانی از این خودرو در رسانه‌ها و محافل علمی و کارشناسی می‌شود؛ در این گزارش قصد نداریم یک سویه از این خودرو حمایت کرده و با ارائه آمار و ارقام، به نوعی این گاو شیرده صنعت خودروسازی ایران را تبرئه کنیم، بلکه می‌خواهیم ببینیم واقعا محصولی که در حال حاضر حدود ۳۳ درصد خودرو‌های موجود در ایران را شامل می‌شود، چگونه می‌تواند این همه حضور گسترده‌ای در سوانح شهری و جاده‌ای داشته باشد.

در گام نخست باید بدانیم براساس گزارش‌های منتشره از سوی راهور ناجا، سازمان استاندارد و سازمان پزشکی قانونی کشور، از حدود ۸۰۰ هزار تصادف رانندگی سالیانه در ایران، سهم خودرو پراید در حدود پنج سال اخیر به طور میانگین ۲۴ درصد بوده است که باتوجه به گستردگی وجود پراید در سطح کشور، چندان غیرمنطقی هم نیست؛ به هر حال محصولی با این همه فراگیری در کشور می‌تواند در بسیاری از تصادفات نیز نقش آفرین باشد؛ ضمن آن که تعداد بسیاری زیادی از این خودرو‌ها از نظر سال ساخت متعلق به سالیان گذشته هستند که هنوز امکاناتی نظیر ترمز ABS و کیسه هوا در آن‌ها به کار نرفته بود و همین امر نیز عامل مهمی در نقش آفرینی پراید در تصادفات است.

از سوی دیگر، براساس گزارش ها، حتی همین خودرویی که بیشترین تردد را در شهر‌ها و جاده‌های کشور دارد، در بسیاری از نقاط کشور از نظر تصادفات در جایگاه نامطلوبی نیست، به عنوان مثال اخیراً مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در اظهارنظری گفته که خودرو پراید با ۲۴ درصد تصادف در این استان در رتبه دوم قرار دارد.

البته نمی‌توان از نظر دور داشت که به هر روی ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بنا به علل متعدد نظیر وجود خطا‌های انسانی، جاده‌های پرخطر، نبود استاندارد‌ها و قوانین مناسب در حوزه راهنمایی و رانندگی، متاسفانه سالیانه حدود ۱۵ هزار نفر در اثر تصادفات کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند، اما نمی‌توان برای راحتی، تنها نام یک خودرو را بر زبان آورد و آن را مقصر صرف تصادفات و کشته‌های ناشی از آن دانست.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
تا وقتی که این خودروها به قشر متوسط و ضعیف تحمیل شود. داستان همینه
ادعا داریم بیش از 50 ساله که خودرو تولید میکنیم. ولی واقعا تولید همچین خودروهایی افتخاره !!!
یاسر
|
Netherlands
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
چون پراید عشقه
همه چیزه ماست ، ما هرچی رویا که داریم در پراید هست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
البته درصد کشته های پراید بیشتر است . ضمن اینکه باید پذیرفت خودرو های چینی کیفیتی بهتر نداشته و فقط شیکن
فرشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
برو خجالت بکش آمو !!
از چی دارید دفاع میکنی از تجارت مرگ ؟
راه بستن دهان امثال شما نخریدن آشغالهای ایرانی و چینیه !!
راه بستن درب کارخانه های آشغال ساز هم آگاهی مردم ایرانه... همین.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
کیسه هوا نقش آفرینی در تصادفات؟
کیسه هوا نقش آفرینی در صدمات و تلفات تصادفات میتواند داشته باشد اما در خود تصادف نفهمیدم منظور چیه؟
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
با این حساب اگه بیشتر خودروهای کشور بنز باشن ، بنز پر تصادف ترین خودروی کشور میشه!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
نکته مهم قبل از بحث تصادف ، امنیت سرنشینان بعد از تصادف است، آمارم نگه ،عقل میگه تصادف با پراید در جاده یعنی مرگ
کاوه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
پراید خودرو شهری قابل قبولی است و گرچه به لحاظ ایمنی در اندازه های خودرو های گرانقیمت خارجی نیست اما در شرایطی که در شهر تهران سرعت خودرو شما به ندرت بیش از 60 کیلومتر در ساعت می شود می تواند گزینه مناسبی باشد. اما این خودرو وقتی به اتوبان خارج شهری و جاده برود و سرعت آن به 120 کیلومتر در ساعت برسد می تواند به قاتل بالقوه راکبینش تبدیل شود.
مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
درسته
حسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۰
منظور؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟