اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای تهران ـ یاسوج اعلام شد/ خلبان کوه دنا را ندیده بود!/ بی توجهی هواپیمایی آسمان به عمل قلب خلبان +توضیحات تکمیلی

در بخشی از این گزارش آمده است، خلبانان تا ثانیه‌ای قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر، متوجه وجود کوه در روبه رو نشده‌اند و در لحظه آخر، با دیدن کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است، حال آنکه در بخش دیگر این گزارش به عمل قلب باز خلبان در سال ۸۸ اشاره شده که هواپیمایی آسمان هم توجه کافی به آن نداشته است.
کد خبر: ۷۸۱۹۹۸
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳ 12 March 2018
|
91009 بازدید
|
۲۳ روز پس از وقوع سانحه پرواز ٣٧٠٤ هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری، در گزارشی علت اولیه سانحه را بیان کرد؛ گزارشی که البته مقدماتی است، ولی حاوی مطالب عجیب و قابل تأملی است.

به گزارش «تابناک»؛ در فاصله یک روز پس از دریافت اطلاعات دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی، برخی یافته های اولیه به شرح زیر قابل بیان است؛

 
 
 
متن کامل گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری را اینجا ببینید.

– اطلاعات جعبه های سیاه شامل ضبط صدای کاکپیت (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی (FDR) با موفقیت استخراج شده است.
اطلاعات تا زمان برخورد هواپیما به کوه در دستگاه ها ثبت شده اند.
 
– هواپیما در زمان عبور از نقطه OBTUX در حال پرواز بر مسیر W144 و ارتفاع ٢١ هزار پا قرار داشته و خلبان خودکار نیز فعال بوده است.
پرواز برای نزول به ارتفاع ١٧ هزار پا توسط مرکز کنترل تهران مجاز شده و تحویل واحد اطلاعات مراقبت پرواز یاسوج می شود.
خلبانان پرواز، با انتخاب ارتفاع ١٥ هزار پا، تنزل از ارتفاع ١٧ هزار پا را آغاز می کنند.

در هنگام کاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع ١٥٦٠٠ پا، سیستم یخ زدایی هواپیما توسط عوامل پروازی برای ٢ دقیقه و ٢٦ ثانیه روشن و پس از آن خاموش می شود.

– پس از رسیدن به ارتفاع ١٥ هزار پا، ارتفاع سنج هواپیما با فشار ١٠٢١ هکتو پاسگال تنظیم می‌شود.
هواپیما در ارتفاع ١٥هزار پا تثبیت می‌شود. تا زمان یک دقیقه، در حالی که اهرم موتور بسته می‌شود (تُرک موتور در حدود ١٠% ) سرعت هوپیما در حدود ٢٠٠ نات و وضعیت گردش طول محور افقی (pitch) منفی و بیشتر در حدود ٥- درجه قرار دارد. بعد از یک دقیقه ، سرعت هواپیما شروع به کاهش و زاویه حمله شروع به افزایش می کند.
اهرم های موتور به تدریج پیش برده شده و تُرک موتور افزایش می یابد.

– در زمان ٠٩:٣٠:٤٤ یعنی ٢٥ ثانیه پس از تنظیم اهرم موتور، سرعت هواپیما به ١٢٩ نات می‌رسد (در شرایط عادی، کمترین سرعت مناسب مانور و گردش مختصر هواپیما با این وزن ١٣٢ نات است)، وضعیت گردش حول محور افقی (pitch) در حدود ١٥+ درجه و تُرک هر دو موتور ٦٧% بوده است.
سپس هواپیما آغاز به تنزل به ارتفاع تنظیم شده ١٥ هزار پا و با نرخ نزول ٦٠٠- پا در دقیقه می‌نماید.

– در زمان ٠٩:٣١:١٤، سرعت هواپیما به مقدار حداقلی ١١٧ نات میرسد. یک ثانیه بعد از دریافت اخطار واماندگی (Stall)، خلبان خودکار توسط عوامل پرواز غیر فعال شده و هواپیما آغاز به پیچش به چپ در حدود ٢٠درجه کرده و زاویه حمله به ٩- درجه کاهش می‌یابد.

-در زمان ٠٩:٣١:٢٣ در ارتفاع ١٤٢٠٠ پا و سرعت ١٣٧ نات، خلبان خودکار مجدداً فعال می شود. زاویه حمله ٥- درجه افزایش یافته و هواپیما به زاویه ١٢ درجه راست پیچش می‌کند.

– در زمان ٠٩:٣١:٢٤ هشدار EGPWS آغاز می‌شود (!Terrain Ahead!, Pull Up).

– در زمان ٠٩:٣١:٣٣ خلبان خودکار غیر فعال می‌شود و هشدار EGPWS تا زمان انتهای ثبت اطلاعات که١٢ ثانیه دیگر است ادامه می یابد و هواپیما با کوه برخورد می‌نماید.

– هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می کرده اند.

سیستم های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار می داده‌اند. لذا نقص فنی هواپیما تا کنون منتفی است.
لازم به ذکر است موتورهای هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل کرده‌اند.

خلبانان تا ثانیه‌ای پیش از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبه رو نشده‌اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است.

– خلبانان تنزل به ارتفاع ١٧٠٠٠ پا را مطابق با طرح تعریف شده پروازی انجام داده اند، لیکن تنظیم ارتفاع ١٥٠٠٠ پا و بعد از آن ١٤٠٠٠ پا بر روی سیستم خلبان خودکار مغایر با ضوابط پروازی مجاز بوده است.

– ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت های تعیین شده توسط سازمان بوده است.

– خلبانان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده‌اند، لیکن به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان [که در گزارش تصریح شده عمل قلب باز در سال 88 است]، ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و موضوع باید مورد دقت ایشان و واحد عملیات شرکت قرار می‌گرفت.

– سیستم های ضد یخ در بال و بدنه هواپیما مطابق با استانداردهای طراحی در اروپا بوده و چنانچه خلبان درزمان زم نسبت به فعال نمودن سیستم ضد یخ (Anti-Ice) در بال و بدنه اقدام نماید توانایی کنترل هواپیما محتمل می‌باشد، لیکن عدم انجام آرایش فنی برای استقرار سیستم هشدار به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (C-check) در آبان ١٣٩٦ انجام می‌گرفت.

عدم ارائه آموزش مؤثر و اصلاح دستورالعمل ها برای طراحی، دریافت تأییدیه و اجرای راه حل جایگزین امریه فنی توسط شرکت بهره بردار، قابل چشم پوشی نیست.

– براساس گزارش هواشناسی تحویلی به خلبان در واحد دیسپچ، ایشان مجاز به پرواز بوده، لیکن باتوجه به پبش بینی هواشناسی و دریافت اطلاعات جدید هواشناسی از برج فرودگاه یاسوج مطابق با دستورالعمل عملیاتی شرکت ایشان مجاز به کاهش ارتفاع به زیر ١٧٠٠٠ پا و فرود در فرودگاه یاسوج نبوده است.

– خلبانان باید ضمن حفظ ارتفاع حداقل ١٧٠٠٠ پا تا روی فرودگاه پرواز نموده و با کسب اطلاع از آخرین وضعیت هوا، تصمیم برای فرود یا رفتن به فرودگاه های جایگزین اصفهان یا شیراز را می‌گرفتند.

مکالمات خلبان، وجود لایه های ابر را تا ١٥٠٠٠ پا تأیید می‌کند یعنی اطلاعات هواشناسی تقریباّ دقیق بوده است.
هرچند میزان دید فرودگاه بیش از ١٠ کیلومتر بوده و احتمالاً خلبان با اعتماد به این موضوع، از شرایط بصری منطقه (VMC) صحبت کرده است.

موارد فوق، تنها بیان یافته های اولیه بوده و لزوماً به عنوان دلیل اصلی بروز سانحه تلقی نمی شود و ممکن است در ادامه روند رسیدگی، اطلاعات دیگری از طریق تحلیل داده ها به دست آید.

نتیجه گیری

هم اکنون تیم بررسی سانحه نمی تواند نتیجه گیری قطعی خود از سانحه را اعلام نماید و نتیجه گیری نهایی این سانحه منوط به بررسی های دقیق و مضاعف کارشناسان گروه های تخصصی بررسی سانحه خواهد بود.
 
توضیحات شرکت هواپیمایی آسمان:

در پی درج این خبر، روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان توضیحاتی ارائه کرد که عینا درج می‌گردد:

به اطلاع میرساند نظر به ابهام ایجاد شده در گزارش مقدماتی بررسی سانحه پرواز یاسوج از سوی دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری توضیح ذیل ضروری میباشد:

براساس گزارش صفحه ۹ سانحه هوایى، از ٢٤ خرداد ماه سال ١٣٨٩ زنده یاد خلبان فولاد پس از عمل قلب، مجاز بوده تا با یک کمک خلبان بدون محدودیت پزشکى و عملیاتى پرواز نماید که این امر توسط شرکت هواپیمایى آسمان کاملاً رعایت شده است.

همچنین زنده یاد خلبان فولاد از اردیبهشت ماه ١٣٩٦ معلم خلبان بوده و از ١٣٩٦/٧/٢ معلم خلبان منتخب سازمان هواپیمایى کشورى بوده است و مشکلى براى پرواز نداشته است. خلبانان منتخب سازمان TRE اساتیدى هستند که مجاز به ارزیابى سایر خلبان‌ها در حین پرواز مى‌باشند.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۰۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مگر خلبانان با دید بصری هواپیما را در آسمان هدایت می کنند اگر اینطور است در شب که دیدی وجود ندارد الله بختکی پرواز انجام می گردد!!!!!!!!!! پشت گوش های ما را چی فرض کرده اید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عزيز برادر اطلاعاتت كافي نيست ننويس مجبور كه نيستي!!!اينهمه چراغ و پرژاكتور روي باند فرود در شب چكار ميكنن؟بارها پرواز بدليل گرد و خاك و عدم ديد مناسب براي خلبان به مقصد آبادان و اهواز لغو شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
66 انسان بیگناه قربانی عدم توجه به استانداردهای صنعت هوانوردی درموردوضعیت جسمانی خلبان شدند آیا بخاطراین سهل انگاری وزیر راه ورییس سازمان هواپیمایی کشوری ومدیرعامل شرکت آسمان نباید برکنارشوند !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حالا خوبه که فرانسه بازگشایی کرده
بهانه جویی هم باید منطقی باشد قربان
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
جالبه سوختم نداشته خوبه نگفتن سوختش تموم شده بود خلبان ندیده بود آمپر سوختو!!! اصلا سیاسی هم نبوده
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یکدفعه می گفتید تقصیر کوه بوده سنگین تر بود بخدا!!!
با نظر شما موافقم
| Germany |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اولا هواپیما اگر با کوه بر خورد می کرد پشت کوه نمی افتاد.
دوما پس با این حساب باید روزانه شاهد سقوط چندین هواپیما در قاره اروپا باشیم که حداکثر دید خلبان در هوای مه آلود و بارانی کمتر از ۵۰۰ متر و آنهم در حال نشست و برخاست است.؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
در بعضی خطوط پروازی ایرانی
1-
خلبان باید سرش رو از
پنجره بیرون بیاره و زیر و اطراف هواپیما را از لحاظ وجود موانع بویژه وجود کوه احتمالی در اطراف هواپیما
چک کنه
2-
کمک خلبان هم لازم است در حین پرولژ در فصول سرد سال شیشه های جلو را با یک آفتابه آب گرم و کمی الکل بشوره تا دیدشون مخطل نشه و کوه ها را حتما ببینن-

3-
سلمانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
خلبان کوه را ندیده بود یا آخوندی نیازهای مردم کوهستان را به پای سفرهای پرخرج خارجی قربانی کرده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
با سلام جهت اطلاع آن عزیز برادری که نوشتند این همه پروژکتور و چراغ روی باند فرود برای چیست!!!!!!!!!!! پس چرا یک پروژکتور یا پراغ روی کوه دنا هم نصب نمی کنند تا خلبان ها موقع عبور از روی آن، بتوانند ارتفاعشان را به طور مناسب تنظیم کنند!!! درست شبه اتوبان که با چراغ مسیر را روشن می کنند!!! ممنون
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ممنون تابناک جون داستان قشنگی بود یاد فیلمای ۰۰۷ افتادم...هیجانش بالا بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این گزارش برای مردم عادی تهیه شده و وظیفه رسانه هاست که این گزارش رو استاتید فن مخصوصا بازنشسته هایی که سیستم ننیتوان بر آنها فشار وارد کند ،ارائه نمایند و نظارت اونها رو در این خصوص
جویا بشن
دونکته اساسی در گزارش به چشم میخورد
اول واماندگی هواپیما و کاهش توان موتور
دوم کاهش ارتفاع به 15 هزارپایی که از روی اجبار صورت گرفته
باتوجه به بادکردن بوتهای ضد یخ در لبه های بال کاملا مشخص است که بدنه دچار یخ زدگی شده
کاهش توان موتور و افزایش نیروی پسا و کم شدن برآ متاسفانه نشون میده که کاربراتور و کانالهای هوا دچار یخ زدگی القایی شدن
خلبان سعی کرده با کاهش ارتفاع و تغیر در زاویه حمله سرعت رو افزایش بده ولی به احتمال 90 درصد متور بعلت یخ زدن کاربراتور نتونسته نیروی برآی کافی تولید کنه
در گزارش به صراحت قید شده که توان موتور در اختیار خلبان بوده پس چطور ممکنه خلبان در سی ثانیه اول نتونسته هواپیما رو از پس ماند نجات بده و هواپیما رو به اجبار و بدای افزایش سرعت به پهلوی چپ و راست انداخته
هواپیما یا فاقدرسوخت بوده یا موتور ها نیروی کافی تولید نکردن و خلبان بدای جلوگیری از پسماند مثل یک گللیدر هواپیمار انداخته روی یک پهلو تا به سرعت مورد نظر برسه فقط اینجا شانس با اون یار نبوده و به کوه برخورد کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
عزيز برادر اطلاعاتت كافي نيست ننويس مجبور كه نيستي!!!اينهمه چراغ و پرژاكتور روي باند فرود در شب چكار ميكنن؟بارها پرواز بدليل گرد و خاك و عدم ديد مناسب براي خلبان به مقصد آبادان و اهواز لغو شده

دمت گرم خنديديم تو خودت نميفهمي چي نوشتي الان بيا بريم ببينيم روي كدوم كوه ها چراغ نصبه ؟؟؟؟؟
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
مگر هوا پيما رادار نداشته ؟!!
مگر خلبان بايستي با چشم کوه را ببينه؟!!

خيلي ماس مالي کرديد جريان را!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شاید کوه جدید بوده توی سیستم قدیمی رادار تعریف نشده بوده و بهمین خاطر نشون نداده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
اخطار برخورد با موانع تقریبا 1 دقیقه قیل اعلام میشود و خلبان ظآن را خاموش میکند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
حداقل می گفتین افسر اعلام کرده چون خلبان هواپیمایی آسمان به عقب کوه برخورد کرده مقصره بیشتر مردم باور می کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
یعنی باید با چشم کوه رو دید؟؟؟!!!! سیستم هدایت هواپیما چیکار است؟؟؟؟؟ یعنی تو شب هم خلبان با چراغ قوه مسیر رو تشخیص میده؟؟؟ !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
باید بدانید این خلبان فقط 400 بار به یاسوج سفر داشته. پس بسیار عجیب است که چنین اشتباهاتی انجام بده. ولی شما می توانید مطالعه کنید که چه جور 8 هواپیماهای مالزی و روسی و المانی و مصری در سه سال گذشته همه با شرایط مشابه روبرو شدند و در نهایت تقصیر خلبان و خودکشی انها انداخته شد. این تکنولوژی فوق سری ربایش الکترونیک هواپیما و اخیرا کشتی هی(سانچی و سه کشتی فوق پیشرفته روسی و امریکایی که نزدیک شدن سه نفتکش غول پیکر ولی اهسته را ندیدند!). حتی همین هواپیمای ترک کمتر از چند ساعت مشخص شد که نقص فنی داشته و تقاضاز کمک کرده بوده ولی چه طور ان 8 هواپیما تمام سیستمهای ارتباطی و راداری انها قطع و خاموش شده بوده و یکی از انها با 230 مسافر هنوز مفقود است. شاید به نظر برای عوام عجیب بیاید ولی برای خلبانها اصلا عجیب نیست. به یاد داشته باشیم که در 2011 ما در طبس خود ارتباطات پیشرفته ترین پهباد جاسوسی ضد رادار امریکا را با مرکز هدایت امریکایی ان قطع کردیم و ضمن به کنترل در اوردن الکترونیک ان به راحتی ان را در فرودگاه طبس به زمین نشاندیم و حتی سییستم خود تخریبی ان را کنترل کردیم. حالا اصلا عجیب است که قدرتهای رقیب نتوانند ان را انجام دهند؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
از اولش هم مشخص بود که خلبان مقصره!!!! یعنی همیشه اینطور بوده!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
ةاهرا اینجا با اظلاعاتی که عنوان شده خلبان مقصر بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
شایدم ربط داشته باشه به اینهمه اصرار برای بردن جعبه سیاه به فرانسه
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
این خلبان 400 بار به یاسوج پرواز داشته ان وقت از موقعیت کوه دنا اطلاع نداشته و سر خود 3000 پا ارتفاع کم کرده ! مگر اینکه بگویید همه 400 مورد قبلی در روز و افتاب کامل بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
گیرم هم کوه رو ندیده!!!! مگر اولین پرواز ایشون بوده؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مگه ارتفاع پرواز رو هم نمیدیدن؟؟؟؟؟!!!! این حداقل اطلاعات یک خلبانه که ارتفاع پرواز و بلندترین ارتفاع کوه تو مسیر رو میدونن... و با یک ضریب ایمنی بسیار بالاتر از بلندترین کوه مسیر پرواز میکنن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
بقیه رو چی فرض کردن؟؟؟!!!! روح اون بزرگوار شاد.... چرا داستان میگین؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
آره شما درست میگین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
لعنت به دروغ
لعنت به دروغگو
لعنت به کسانی که به شعور مردم توهین میکند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
راستی و درستی و کارآمدی و توانایی مدیران و مسئولین ما که بر ما اثبات شده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یقینا" همینطوره که میفرمایید!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۱
عمل قلب چه ربطی به دید خلبان و این چیزا داشته....!؟؟؟ چرا میبافین به هم؟؟؟ عمل قلب!!! کوه رو ندیده!!!! مگه خلبانها باید موانع رو با چشم ببینند؟؟؟؟!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟