خودروسازی‌ها کارگران را سپر انسانی خود کرده اند/ مدیران خودروسازی‌ها، به خوردن پول مفت عادت دارند/ سال هاست که خودروسازی‌ها ورشکسته شده اند

صنعت خودرو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران و البته از شیرین‌ترین سفره‌های مدیریتی کشور ماست؛ سفره‌ای که سال‌ها برای مردم، خودرو به قصد حرکت ـ و نه لذت ـ و برای مدیران برکت داشته و البته در گذر سالیان، چنان فرسوده شده که امروز تحمل کوچک‌ترین ضربه اقتصادی را ندارد.
کد خبر: ۸۱۴۷۰۸
|
۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ 09 July 2018
|
19796 بازدید
|

خودروسازی‌ها کارگران را سپر انسانی خود کرده اند/ مدیران خودروسازی‌ها، به خوردن پول مفت عادت دارند/ سال هاست که خودروسازی‌ها  ورشکسته شده اندصنعت خودرو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران و البته از شیرین‌ترین سفره‌های مدیریتی کشور ماست؛ سفره‌ای که سال‌ها برای مردم، خودرو به قصد حرکت ـ و نه لذت ـ و برای مدیران برکت داشته و البته در گذر سالیان، چنان فرسوده شده که امروز تحمل کوچک‌ترین ضربه اقتصادی را ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ آن‌ها که بازار خودرو را مشتاقانه دنبال می‌کنند، می‌دانند که قیمت خودرو‌ها در ایران، یک سال است تخته‌گاز می‌تازد، ولی رسیدن موج گرانی‌ها به خودرو‌های ارزان‌تر در ماه‌های اخیر، بیشتر از همیشه قیمت خودرو را به سوژه گفتگو‌های روزمره ایرانی‌ها تبدیل کرده است؛ موجی که در روز‌های اخیر گریبان بازار را گرفت، ولی چنان آه از نهاد خریداران بلند کرد که سرانجام مسئولان مختلف را به واکنش واداشت؛ واکنش‌هایی که ترجیع‌بند همه آنها، رفع مسئولیت خود از وضعیت فعلی بود و اعتراض به دیگران؛ از اعتراض به خودروسازان تا مقصر خواندن مردم و حتی بهانه افزایش حقوق کارگران و تهدید به تعدیل نیرو و البته نوید حل مشکلات و بازگشت آرامش به بازار خودرو در آینده.

نادر قاضی پور در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در سال‌های گذشته، شرکت‌های خودروسازی، بهانه‌های مختلفی برای بالا بردن قیمت خودرو داشته اند و از هر راهکاری برای این کار استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: نیروی انسانی که در خدمت خودروسازی هاست، امروز همچون یک سپر انسانی برای بی اثر کردن انتقاد‌ها از سوی خودروسازی‌ها به کار می‌رود. هر وقت صحبت از کاهش قیمت و ظلم این بنگاه‌های اقتصادی می‌شود، این‌ها نیروی انسانی و کارگرانی را که در این شرکت‌ها کار می‌کنند، سپر خود کرده، می‌گویند اگر تعطیل شوند، این‌ها بیکار خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: سال هاست خودروسازی‌ها ورشکسته هستند و تنها به مدد بی رقیب بودن در بازار و کمک‌های دولتی و نمایندگان مجلس هست که سر پا مانده اند.

وی در خصوص بهانه خودروسازی‌ها درباره هزینه‌های نیروی کار برای افزایش قیمت‌ها گفت: این‌ها بهانه‌های بنی اسرائیلی است. نیروی کار و کارگرانی که در این شرکت ها، سه شیفت کار می‌کنند، نمی‌تواند بهانه مدیران سودجوی این شرکت‌ها باشد.
خودروسازی‌ها بهتر است برای اینکه بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند، شرکت‌های زیان دهی که دارند و با سندسازی‌ها در سال‌های اخیر آن را سود ده نشان داده اند، تعطیل یا واگذار کنند. همچنین زمین‌های مازادشان را بفروشند و نیز وام‌های کلان که با درصد بالای ۲۰ تا ۳۰ درصد گرفته اند، تسویه کرده و سرمایه‌های در گردش خود را فعال کنند؛ آن وقت اوضاع بهتر می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: خودروسازها، یقه سفید‌هایی که ماهانه پول کلان از این شرکت‌ها می‌گیرند و یا مشاوران بی خود خود را کم کنند تا وضعیت مالی شان بهتر شود. نمی‌شود هر وقت به خودروساز بگویند بالای چشمت ابروست، به سراغ کارگران بروند و به آن‌ها فشار بیاورند.

وی در این باره ادامه داد: خودروساز‌ها به جای استفاده از این میزان مشاوره‌ها بروند و گروه‌های آینده نگر را فعال کنند. استفاده از این گروه‌ها باعث نوآوری و شکوفایی در این صنعت می‌شود. ما چهل سال است که منتظریم این کارخانه‌های عریض و طویل محصول با کیفیت تولید کند؛ اما این‌ها عادت کرده اند پول مفت بخورند و اصلا به فکر تولید جدید نیستند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: خودروسازی در ایران کار خود را همزمان با خودروسازی‌های کره آغاز کرده اند. این در حالی است که آنان در این مدت تلاش کردند و خودرو‌های خود را ارتقا دادند و الان یکی از غول‌های خودروسازی جهان به حساب می‌آیند، ولی ما هنوز موتور پیکان را یک روز روی وانت می‌گذاریم و روز دیگر روی بدنه پژو و بعد اسم آن را عوض می‌کنیم و به نام محصول جدید می‌فروشیم که البته مردم هم چاره‌ای جز خرید این‌ها ندارند.

مسئولان عادت کرده اند پول مفت بخورند. این‌ها نه از تکنولوژی سر درمی‌آورند و نه به فکر فناوری و ارتقای محصولات خود هستند، بلکه تنها به این می اندیشند که چگونه جیب مردم بدبخت را خالی کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۳۸
طلبه نو اندیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
جامعه در استثمار خودروساز هاست خودرو سازانی که قیمت کارگرشان یک سوم قیمت جهانی ،قیمت ماشینشان گاها تا سه برابر جهان هزینه انرژی مصرفی یک دهم جهانی و بازار رقابتی هم که به هیچ عنوان وجود نداره پس چطور همچین شرایطی برای خودرو سازی ها ورشکستگی به وجود میاره و از دلار دولتی و زمین های دولتی و پول توسعه دولتی هم بگذریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
نیروی انسانی مازاد خیلی زیاد دارند. همه پسر عمو و پسر خاله و بچه محل بیکار مسئولین اونجا شاغلند. شنیدم واسه بستن یه پیچ سه نفر تو صف می ایستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
در استثمار خودروسازها که نه شدیم مستعمره ی پژو و رنو تا بیان مدل های از رده خارجشون رو به مردم قالب کنند. برای خودروسازهای خارجی انحصار ایجاد کردیم تا راحت خون مردم رو تو شیشه کنند. تازه برای ما ناز و تهدید هم می کنند. وای بر ما
ناشناس
| France |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
قطعا مردم ایران حاظرن ماهیانه پول بذارن حقوق این کارگرارو بدن برن بشینن خونه به جاش این لگن سازیا تعطیل بشه و خودروی خارجی بدون تعرفه وارد بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
در انتخابات آینده کسی رییس جمهور میشود که وعده تعطیلی دو فرغون سازی محتکر و گران فروش را بدهد.
فردوس توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
تننها راه تزریق خون تازه به صنعت خودروسازی و...ایجاد فضای رقابتی بجای رانتی فعلی اونم با کاهش تعرفه واردات خودروهای کم مصرف و ایمن و‌‌ هیبریدها است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
[خودرو سازانی که قیمت کارگرشان یک سوم قیمت جهانی ،قیمت ماشینشان گاها تا سه برابر جهان هزینه انرژی مصرفی یک دهم جهانی و بازار رقابتی هم که به هیچ عنوان وجود نداره پس چطور همچین شرایطی برای خودرو سازی ها ورشکستگی به وجود میاره]

این هایی که فرمودید همه درست میشه اگر پولی که سازمان ها و نهادها می برند، قطع بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
هر کس و هر چیزی را که میخواهید نابود کنید، آنرا بی قید و شرط حمایت و اشتباهاتش را توجیه کنید. شما مثالی از صنایع تحت حمایت بزنید که دچار فساد و تباهی نباشد. صنعت دارو، صنعت نفت و پتروشیمی، ... اگر قرار است کودکی موفق باشد باید امکان رقابت را برای او فراهم کنید.
البته میدانم که حرفهایم اینجا به گوش کسی نمیرسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
زدوبند و قطعه سازی مافیایی و مشاوران زیاد باعث ورشکستگی میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
تحلیل تابناک یک جانبه گرایانه و غیر منصفانه است واقعه گرایانه باید با موضوع خودروسازی برخورد شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
فارسی را پاس بداریم زین پس به جای خودروسازی بگوئیم فرغون سازی
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
زین پس بگویید : تابوت سازان پر مدعا
ناشناس
| Canada |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
لطفا به فرغون بی احترامی نکنید. فرغون نسبت به مواد و هزینه ای که براش مصرف می شه چند ده برابر این محصولات خودرو سر هم کنها بهره وری برای صاحب ان و در نتیجه اقتصاد ملی داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
خود رو سازان ایرانی کالای بی کیفیت وبا قیمت گزاف تحویل مردم می دهند چون رقابت نیست هر جور که میل داشته باشند قیمت ها رو بالا می برنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
اگر این کارگران خودرو سازی بروند در خانه هایشان اصلا کار نکنند و دولت بهشون حقوق بدهد باز هم بهتر است به خاطر سالی ۲۰ هزار کشته و قریب ۱۰۰ هزار مجروح در تصادف خودروهای ایرانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
برنامه تخت گاز بی بی فارسی همه ماشین های دنیا رو آزمایش میکرد نوبت به پراید که رسید البته جد این پراید که در آمریکا تولید میشد اسمش رو گذاشت لگن حیوانات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
مطمين هستيد؟ من تقريباً همه قسمتهاى اين مجموعه را از حدود ده سال پيش دنبال مى كنم. يك بار درباره ى پيكان صحبت كوتاهى شد ولى هيچ وقت نديدم درباره ى پرايد برنامه اى داشته باشند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
تا زمانیکه خودروسازها وابسطه به دولت هستند و دولت هم شرایط انحصاری تولید و فروش، بدون رقابت برای آنها ایجاد می کند. 100 سال دیگر هم وضعیت همین است
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
ببخشید تصحیح می کنم وابسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
خودرو سازها به دولت وابسته نيستند بلكه منافع خودروسازى امروز بيشتر يه جيب مديرانى مى رود كه به نهادها وابسته هستند.
اتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
اینقدر حرف نزنید. تئوری بافی نکنید. عمل کنید. مرد عمل تو این مملکت پیدا نمیشه. خسته شدیم از حرفهای بی خود و تحلیل های آبکی. عمل عمل عمل
پاسخ ها
علی
| Sweden |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
متاسفانه الان همه منتقد شدن
رئیس جمهور منتقد
نماینده مجلس منتقد
قوه قضائیه منتقد
انگار تقصیر ماست که اینطور شده
خجالتم خوب چیزیه والا
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
بعد این همه سال نفهمیدی مردم همیشه بدهکارند و مسئولین طلبکار؟ منت سر ما گذاشته اند که ولی نعمت ما گشته اند میگی نه برو صبح از یک بانک درخواست 5 میلیون وام کن
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
تقریبا همه جاهای خصولتی حق کشی کارکنان و چپاول مدیران رو در بر دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
یه سر بیاین ایران خودرو ساپکو سازه گستر سایپا و.... حساب مدیرا و معاونتها رو چک کنید ببینین چند میلیارده و از کجا اوردن . ماشینهای تو پارکینگ و خونه هاشون رو چک کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
اقازاده همه جا هست تو خودروسازی بیداد میکنه. خیلی سخته من کارگر بخاطر اینکه بتونم اجاره سر ماه رو بدم مجبور شم تا اخر شب وایستم اضافه کاری بعد اقازاده هایی رو میبینی که سوادشون از کارگر هم پایین تره سر ساعت با ماشین لوکسشون میرن خونه. خدایا پس کی داد ما می رسی....
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟