دعانويسى و استخاره
سؤال1432: آيا پرداخت و دريافت پول در قبال نوشتن دعا جايز است؟
جواب: دريافت يا پرداخت مبلغى به عنوان اجرت نوشتن دعاهاى وارده اشکال ندارد.
سؤال1433: دعاهايى که نويسندگان آنها ادعا مىکنند که در کتابهاى قديمى دعا نقل شدهاند، چه حکمى دارند؟ و آيا اين ادعيه از نظر شرعى معتبر هستند؟ مراجعه به آنها چه حکمى دارد؟
جواب: اگر دعاها از ائمه اطهار(عليهمالسلام) نقل و روايت شده باشند و يا مضامين آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همانگونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به اين اميد که از معصوم(عليهالسلام) باشند، اشکال ندارد.
سؤال1434: آيا عمل به استخاره واجب است؟
جواب: الزام شرعى در عمل به استخاره وجود ندارد ولى بهتر است بر خلاف آن عمل نشود.
سؤال1435: بنا بر آنچه گفته مىشود که در کارهاى خير نيازى به استخاره نيست. آيا در مورد کيفيت انجام آنها و يا در مورد مشکلات پيش بينى نشدهاى که در خلال انجام آنها ممکن است پيش بيايد، استخاره جايز است؟ و آيا استخاره راهى براى شناخت غيب محسوب مىشود يا اينکه فقط خدا از آن آگاه است؟
جواب: استخاره براى رفع حيرت و ترديد در انجام کارهاى مباح است، اعم از اينکه ترديد در اصل عمل باشد يا در چگونگى انجام آن. بنا بر اين در کارهاى خير که در آنها حيرت وجود ندارد، استخاره لازم نيست و همچنين استخاره براى آگاهى از آينده شخص يا عمل نمىباشد.
سؤال1436: آيا در مواردى مثل تقاضاى طلاق يا عدم آن استخاره با قرآن صحيح است؟ و در صورتى که شخصى استخاره کند ولى طبق آن عمل نکند، حکم چيست؟
جواب: جواز استخاره با قرآن يا تسبيح اختصاص به مورد خاصى ندارد، بلکه در هر امر مباحى که شخص راجع به آن ترديد و حيرت داشته باشد بهطورى که قادر بر اتخاذ تصميم نباشد، مىتوان استخاره گرفت و از نظر شرعى عمل به استخاره واجب نيست هرچند بهتر است انسان با آن مخالفت نکند.
سؤال1437: آيا استخاره با تسبيح يا قرآن در مسائل سرنوشت ساز مانند ازدواج جايز است؟
جواب: شايسته است انسان در امورى که مىخواهد راجع به آنها تصميم بگيرد، ابتدا تأمل و دقت کند و يا با افراد با تجربه و مورد اطمينان مشورت نمايد و در صورتى که با اين کارها تحيّر او برطرف نشد، مىتواند استخاره کند.
سؤال1438: آيا چند بار استخاره براى يک کار صحيح است؟
جواب: چون استخاره براى رفع حيرت است، بنا بر اين بعد از برطرف شدن حيرت با استخاره اول، تکرار آن معنى ندارد مگر آنکه موضوع تغيير کند.
سؤال1439: گاهى مشاهده مىشود نوشته هايى که متضمّن معجزات امام رضا(عليه السلام) هستند با قرار دادن آنها بين صفحه هاى کتابهاى زيارت که در زيارتگاه ها و مساجد وجود دارند، در بين مردم توزيع مىشوند و ناشر آنها هم در زير آنها نوشته است که هر کس آن معجزهها را بخواند واجب است آنها را به تعداد خاص بنويسد و در بين مردم توزيع کند تا به حاجت خود برسد، آيا اين مطلب صحيح است؟ و آيا بر کسى که آنها را مىخواند، واجب است که به درخواست ناشر عمل نمايد؟
جواب: از نظر شرعى دليلى بر اعتبار اين امور وجود ندارد و کسى هم که آنها را مىخواند ملزم به عمل به درخواست ناشر مبنى بر نوشتن آنها نيست.