رقص
سؤال1167. آيا رقص محلى در عروسىها جايز است؟ شرکت در اين مجالس چه حکمى دارد؟
جواب:رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اينصورت هم اگر بهگونهاى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسدهاى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حكم فوق تفاوتى بين مجلس عروسى و غير آن نيست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأييد کار حرام ديگران محسوب شود و يا مستلزم کار حرامىباشد جايز نيست و در غير اين صورت اشکال ندارد.
سؤال1168. رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسيقى حرام است يا حلال؟ و در صورتى که حرام باشد، آيا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است؟
جواب:رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اينصورت هم اگر بهگونهاى باشد که شهوت را تحريک کند و يا مستلزم کار حرام و ياترتّب مفسدهاى باشد، حرام است و تَرک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهى از منکر محسوب شود، واجب است.
سؤال1169. رقص محلى مرد براى مرد و زن براى زن و يا مرد در بين زنان و زن در بين مردان، چه حکمى دارد؟
جواب:رقص مرد بنا بر احتياط واجب حرام است و رقص زن براى زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق كند مثل اينكه جلسه زنانه تبديل به مجلس رقص شود، محل اشكال است و احتياط واجب در ترك آن است؛ در غير اينصورت هم اگر بهگونهاى باشد كه باعث تحريك شهوت شده و يا مفسدهاى بر آن مترتب شود و يا همراه با فعل حرام (مانند موسيقى و آواز حرام) باشد يا مرد نامحرمى حضور داشته باشد، حرام است.
سؤال1170. مشاهده رقص دستهجمعى مردان و رقص دختران خردسال از تلويزيون و غير آن چه حکمى دارد؟
جواب:نگاهکردن به آن اگر موجب تحريک شهوت شود و يا باعث تأييدِ فرد گناهکار و تجّرى او و يا ترتّب فساد گردد، جايز نيست.
سؤال1171. اگر رفتن به عروسى بهخاطر احترام به عادتهاى اجتماعى باشد آيا به علت احتمال وجود رقص اشکال شرعى دارد؟
جواب:اصل شرکت در عروسىهايى که احتمال رقص در آنها وجود دارد تا زمانى که به عنوان تأييدِ مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود، اشکال ندارد.
سؤال1172. آيا رقص زن براى شوهرش يا مرد براى همسرش حرام است؟
جواب:اگر رقص زن براى شوهرش يا برعکس، همراه ارتکاب حرامى نباشد، اشکال ندارد.
سؤال1173. آيا رقصيدن در جشن عروسى فرزندان جايز است هرچند توسط پدران يا مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد؟
جواب:اگر از نوع رقص حرام باشد، حرام است. هرچند توسط پدران و مادران در مجالس عروسى فرزندانشان باشد.
سؤال1174. زن شوهردارى در عروسىها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مىرقصد و اين عمل را چندين بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکليف چيست؟
جواب:رقص زن در برابر بيگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مىگردد.
سؤال1175. رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستايى که آلات موسيقى در آنها بهکار مىرود چه حکمى دارد؟ و تکليف ما دربرابر آن چيست؟
جواب:رقص زنان در برابر بيگانگان و همچنين هر رقصى که موجب مفسده و برانگيختهشدن شهوت گردد، حرام است و بهکارگيرى آلات موسيقى و گوشدادن به آنها هم اگر بهصورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظيفه مکلّفين در اين موارد نهى از منکر است.
سؤال1176. رقص کودک مميّز در مجالس زنان يا مردان، اعم از اينکه پسر باشد يا دختر، چه حکمى دارد؟
جواب:کودک غيربالغ چه پسر و چه دختر تکليفى ندارد ولى سزاوار نيست افراد بالغ او را تشويق به رقص کنند.
سؤال1177. ايجاد مراکزى براى آموزش رقص چه حکمى دارد؟
جواب:ايجاد مراکز تعليم و ترويج رقص با اهداف نظام اسلامى منافات دارد.
سؤال1178. رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از اينکه سببى باشند يا نسبى، چه حکمى دارد؟
جواب:در رقص حرام فرقى بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقى نمىکند که در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم.
سؤال1179. آيا مبارزه نمايشى با عصا در عروسىها جايز است؟ اگر همراه آن آلات موسيقى بهکار روند چه حکمى دارد؟
جواب:اگر بهصورت بازى ورزشى تفريحى باشد و در آن خوف خطر بر جان انسان نباشد، فى نفسه اشکال ندارد، ولى بهکارگيرى آلات موسيقى به نحو لهوى و طربآور، به هيچ وجه جايز نيست.
سؤال1180. «دبکه» چه حکمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است که در آن افراد دستها را بههم انداخته و بهگونه اى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حرکات بدنى به زمين مىکوبند که صداى شديد و منظمى ايجاد مىکند.)
جواب:اگر عرفاً رقص محسوب شود، حکم رقص را دارد.