فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)
مشاغل اجتماعى بانوان
سؤال 1662 -وضعيت حقوق زن كه در ارتباط با كار (شغلش) دريافت مىكنند در رابطه با شوهر چه وضعيتى دارد؟
جواب:حقوقى كه زن دريافت مىنمايد ملك خود اوست و به شوهر تعلّق ندارد.
سؤال 1663 -اين جانب معلمى هستم كه در يكى از مناطق محروم استان همدان مشغول تدريس هستم و نيز دانشجوى رشتۀ مديريت دولتى دانشگاه پيام نور مىباشم و نيز در مدارس مختلط تدريس مىكنم و دانشگاه هم به صورت مختلط است البته با رعايت حجاب اسلامى طبق مسأله شماره 2876 رساله عمليه جنابعالى اين كار را جايز ندانسته است. مىخواستم بدانم كه آيا اين مسأله مربوط به زمان سابق و زمانهايى است كه شئونات اسلامى رعايت نمىشود يا هم اكنون را هم در بر مىگيرد.
جواب:همانطورى كه در مسأله 2876 توضيح المسائل ذكر شده چنانچه سنن اسلامى در ارتباط با بانوان و مردان رعايت نشود و در مدارس و مراكز تعليم و تربيت كارهاى حرام مثل خواندن غنا و نواختن آلات موسيقى و ملاحى و مناهى به فرزندان مردم تعليم كنند حكمش مثل زمان سابق است و فرقى با اين زمان ندارد ولى البته انتظار در عصر حاضر كه انقلاب اسلامى مسلمانان فداكار براى نوسازى جامعه بر اساس معيارهاى مقدس و الهى اسلامى به لطف خدا پيروز شد اين ستكه همه مراكز مخصوصاً مراكز تعليم و تربيت و مدارس و دانشگاهها با مراعات تعاليم نجاتبخش اسلام بهترين جلوههاى قداست را همگام با كسب موفقيّتهاى بزرگ علمى و تحصيلى داشته باشند.
سؤال 1664 -كار كردن زنان و مردان در ادارات در يك اطاق چگونه مىباشد؟
جواب:اگر نظر و لمس و يا امور ديگرى مثل خلوت مرد نامحرم با زن نامحرم كه شرعاً حرام است واقع نشود و موجب فساد اخلاق نباشد فى حدّ نفسه اشكال ندارد و لكن نوعاً خالى از فساد نيست.
سؤال 1665 -خانمى است كه با رضايت شوهرش براى تدريس در آموزش و پرورش مىرود، ولى بعداً شوهرش ضرر آن را بيش از منفعتش مىبيند و از رفتن ايشان ممانعت بعمل مىآورد، آيا ادامۀ تدريس ايشان منوط به اجازۀ شوهرش است يا اينكه چون در ابتداء شوهر راضى بوده است اكنون نمىتواند جلوگيرى كند؟
جواب:ظاهر اين ستكه جواز ادامه شغل همسر دائر مدار بقاء اذن شوهر است بلى اگر زن با اذن شوهر طبق ضوابط شرعى اجير شده باشد عدول شوهر از اذن موجب فسخ اجاره نميشود. و اللّٰه العالم
سؤال 1666-رانندگى بانوان با حجاب اسلامى چه صورتى دارد؟
جواب:رانندگى بانوان فى حد نفسه جايز است ولى در معابر و خيابانها كه غالباً مستلزم برخورد با مردها است اگر هم مستلزم فعل حرامى نشود بدون ضرورت و ناچارى ترك آن اولى و با عفت اسلامى زن موافقتر است.
سؤال 1667 -اسلام به دختران و زنان ماندن در خانه و كارهاى مربوط به آن را انجام دادن توصيه مىكند، يا تحصيل در مدارس و دانشگاهها؟
جواب:در اين مسأله حكم دختران با بانوان شوهردار تاحدى تفاوت دارد بطور كلى در خانه ماندن زن اگر ضرورتهاى شرعى يا جهات مرجحه مهمتر در بين نباشد اولى و ارجح است و حتى براى مخدرات شرعاً امتيازى هست كه براى بانوانى كه عادت به بيرون رفتن دارند نيست مثل اينكه قاضى دادگاه بخواهش مدّعى نميتواند خانم مخدّره را به دادگاه احضار نمايد بلكه بايد خودش يا شخصى را براى سؤال نزد او بفرستد مع ذلك تحصيل در مدارس بمقدارى كه عرفاً ضرورت دارد يا براى مشاغل يا مصالحى كه موجب بىنيازى بانوان از مراجعه به مرد اجنبى ميشود مثل رشتههاى مختلف پزشكى در صورتى كه تحصيل با مراعات تكاليف شرعى انجام شود مستحسن و در بعض موارد واجب كفائى است. اما ادامه تحصيل براى بانوان شوهردار بايد با موافقت شوهر باشد راجع به خانهدارى هم معلوم باشد كه بر خانمها خدمت در خانه واجب نيست ولى خانهدارى و همكارى با شوهر و ادارۀ خانه فضيلت و ثواب بسيار دارد و از اعمال صالحه مهمّه بانوان است. و اللّٰه العالم.