فتاوای آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
دوستی دختر و پسر
١ – حفظ حیا و راه برطرف کردن احساس علاقه به نامحرم
سؤال:ببخشید مرز بین حیا و خجالت در هنگام برقراری ارتباط با نامحرم چیست؟
جواب: حیا آن است که انسان در مقابل گناهان خود را جمع و جور کند و کنار برود و علاقه مزبور را می توان با اشتغال به مسائل علمی و تاریخی و کارهایی همانند خیاطی و کار با کامپیوتر فراموش کرد.
٢ – روابط دختر و پسر از طریق اینترنت
سؤال1- آیا روابط دختر و پسر از طریق چت ایراد دارد؟
سؤال2- خواهشمند است در مورد روابط دختر و پسر در هر شرایطی توضیح دهید.
جواب 1- جایز نیست.
جواب 2- در مجالس عمومی یا در کلاس درس یا مانند آن و صحبت های عادی و معمولی مانعی ندارد اضافه بر آن جایز نیست مگر این که واقعاً بخواهند مقدمات ازدواج با یکدیگر را فراهم کنند.
٣ – ارتباط تلفنی دختر و پسر نامحرم
سؤال:ارتباط تلفنی با یک پسر نامحرم در صورتی که به خاطر علاقه زیاد باشد ودختر بخواهد که آن پسر را هدایت کند چه حکمی دارد
جواب: جایز نیست.
٤ – روابط دوستی دختران و پسران
سؤال:متأسّفانه روابط بین پسر و دختر در جامعه ما بسیار بد جا افتاده، و پدر و مادرها از آن به عنوان یک کار زشت از آن یاد مى کنند. من به عنوان یک پسر جوان موارد زیادى از این روابط را دیده ام. اگر پسر و دختر در روابط خود، حدود را رعایت کنند، و بدون اطّلاع پدر و مادرشان رابطه اى برقرار نمایند، و بین خودشان دوستى پایدارى را برنامه ریزى کرده باشند، که به احتمال قریب به یقین به ازدواج آنها منتهى شود، آیا شرعاً مشکلى دارد؟
جواب: تجربه هاى مکرّر در مکرّر نشان داده که رابطه هاى دختران و پسران دام هاى شیطان است، و منجر به خلاف شرع مى شود. بنابراین تنها در صورتى که قصد ازدواج داشته باشند، آن هم به مقدارى که براى شناخت یکدیگر لازم است، مى توانند تماس بگیرند.
٥ – دوستی با دیگری بعد از ازدواج
سؤال:دوست داشتن یا عاشق شدن بعد از ازدواج نسبت به فرد متأهل یا مجرد دیگر چه حکمی دارد؟
جواب: توجه خود را از این امور منصرف کند که دامی از دام های شیطان است.
٦ – روابط دختر و پسر
سؤال:داشتن رابطه پسر و دختر اگر بدون لمس های حرام و یا نزدیکی باشد و فقط برای مشورت در کارهای یکدیگر و ... باشد چه حکمی دارد.
جواب: در مورد مقدمات ازدواج جائز است و در غیر آن اشکال دارد.
٧ – معنی عشق در اسلام
سؤال:عشق در اسلام چه معنی دارد؟
جواب: عشق به معنی محبت شدید است که اگر در مورد صحیح باشد مطلوب و الا مذموم است