در ادامه نگرانیها نسبت به افزایش سطح آلودگی هوا در پایتخت انگلیس، شهرداری لندن از سه ماه دیگر طرحی را به اجرا خواهد گذاشت که براساس آن رانندگان خودروهای عمدتاً گازوئیلی برای ورود به بیشتر مناطق این شهر علاوه بر پرداخت طرح ترافیک، عوارض جدیدی را پرداخت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا، «یو ال ئی زد»( ULEZ) مخفف «مناطق فوقالعاده سطح پایین گازهای سمی» نام طرحی است که از هشتم آوریل (19 فروردین 1398) برای کاهش آلودگیهای ناشی از گازهای سمی خودروهای قدیمی و عمدتاً گازوئیلی در مناطق مرکزی لندن به اجرا گذشته شده و به تدریج تا سال 2021 میلادی به تمامی مناطق این شهر توسعه پیدا خواهد کرد.
براساس این طرح که در تمام طول شبانه روز به اجرا گذاشته خواهد شد، رانندگان خودروهایی که زیر استانداردهای تعیین شده به این مناطق وارد شوند بایستی مبلغ 12 پوند و 50 پنس بهعنوان جریمه پرداخت کنند. این هزینه علاوه بر عوارض دیگری است که شهرداری لندن در بیشتر مناطق مرکزی این شهر تحت عنوان طرح ترافیک به مبلغ روزانه 11 پوند و 50 پنس از رانندگان دریافت میکند.
درواقع بیشتر رانندگان خودروهای قدیمی و گازوئیلی از این پس برای تردد در بیشتر مناطق شهر لندن با پرداخت عوارض نزدیک به 25 پوند در روز روبرو خواهند که این مساله انتقادهای گستردهای را در پی داشته است.
آمارهای رسمی نشان میدهد که بیش از 2.5 میلیون راننده انگلیسی هدف عوارض جدید شهرداری لندن قرار خواهند گرفت. صادق خان شهردار لندن در همین رابطه پیشبینی کرده است که روزانه 60 هزار خودرو مشمول پرداخت عوارض «مناطق فوقالعاده سطح پایین گازهای سمی» خواهند شد.
اداره حمل و نقل شهر لندن در تارنمای خود بخش جدیدی را تحت عنوان «مناطق فوقالعاده سطح پایین گازهای سمی» ایجاد کرده و در آن درباره مناطق اجرای این طرح و مشخصات خودروهایی که مشمول پرداخت جریمه هستند توضیح داده است.
رانندگان همچنین میتوانند با وارد کردن مشخصات خودروی خود، اطلاعات بیشتری را درباره اثرات این طرح دریافت کنند.
گزارشها حاکی است که بیش از 1.5 میلیون خودروی گازوئیلی که پیش از سال 2016 ثبت پلاک شده و 500 هزار خودروی بنزینی، 400 هزار خودروی ون، 55 هزار ون و دهها هزار اتوبوس هدف این طرح قرار خواهند گرفت.
اداره حمل و نقل شهر لندن در تلاش است تا با دارندگان خودروهایی که هدف طرح جدید قرار خواهند گرفت تماس گرفته و آنها را نسبت به عواقب اجرای این طرح مطلع کند. با این حال 'گارث بیکن' رئیس حزب محافظهکار در شورای شهر لندن میگوید که بسیاری از این افراد از اجرای این طرح و جریمههایی که در انتظار آنهاست بیاطلاع هستند. او این طرح را تیر خلاص محبوبیت شهردار لندن میداند.
در تارنمای اداره حمل و نقل شهر لندن به رانندگانی که مشمول پرداخت جریمه میشوند توصیه کرده است که برای تردد در داخل شهر یا از وسایل نقلیه استفاده و یا خودروهای خود را تعویض کنند.
با این حال منتقدان میگویند که بسیاری از اقشار کم درآمد مردم توانایی خرید خودروهای جدید را ندارند؛ برخی هم کارکنان شیفت شب هستند که به دلیل نبود ترافیک، آلودگی هوا معنایی ندارد.
گزارشها حاکی است که آلودگی هوا در انگلیس باعث مرگ زودرس 40 تا 50 هزار تن از مردم این کشور در سال میشود که از این میزان 9 هزار تن تنها مربوط به ساکنان لندن است.
براساس بررسیهای صورت گرفته توسط کمیته محیط زیست مجلس عوام انگلیس، ترافیک وسایل نقلیه سبب انتشار 42 درصد از مونواکسید کربن، 46 درصد از دیاکسید نیتروژن و 26 درصد از سایر گازهای خطرناک آلودهکننده در هوای شهرهای این کشور شده است.
دیاکسید نیتروژن، دیاکسید گوگرد و مونواکسید کربن ازجمله گازهای بسیار خطرناکی هستند که افزایش میزان آنها در هوا میتوانند سبب ایجاد و تشدید بیماریهای ریوی، قلبی، سرطان و عوارض شدید پوستی و چشمی شوند.
به گفته کارشناسان یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا در لندن و سایر کلانشهرهای انگلیس تعداد بسیار زیاد خودروهای گازوئیلی در این کشور عنوان شده است.
انجمن سلطنتی پزشکان انگلیس چندی پیش در گزارشی اعلام کرد که عوارض ناشی از آلودگی هوا سالانه 20 میلیارد پوند برای این کشور هزینه برمیدارد.