فتاوای آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله)
سقط جنین
سؤال:محترماً نظر به اینکه اینجانب داراى شش فرزند هستم که دوتاى آخرى آنها دو قلو بوده و الان شش سال سن دارند و اخیراً مجدداً خانمم باردار شده خواهشمند است با عنایت به تعداد فرزندان و مشکلات زندگى فردى و اجتماعى نظر خود را در سقط جنین بفرمائید.
جواب: در فرض سوال مجوز شرعى براى سقط جنین وجود ندارد و اسقاط آن معصیت دارد و موجب دیه هم هست قال اللّه تعالى: (ولا تقتلوا أولادکم خشیة املاق نحن نرزقهم وإیاکم انّ قتلهم کان خطأ کبیرا)، شاید همین فرزندى که شخص بفکر سقط آن افتاده است موجب وسعت رزق و رفع مشکلات زندگى و سعادت دنیا و آخرت پدر و مادر شود امر رزق و روزى با خداوند متعال است (فو رب السماء والارض إنه لحق مثل ما إنکم تنطقون).
سؤال:هرگاه دکتر تشخیص دهد که حمل براى مادر زیان دارد و اگر در شکم بماند یا هر دو مى میرند یا یکى از آن دو، آیا سقط جنین جایز است؟
جواب: در مثل دو غریقى که هر دو در معرض هلاکت باشند و انسان نتواند هر دو را نجات دهد مخیر است که یکى از آنها را نجات دهد اما اگر هر دو در معرض غرق شدن باشند و نجات یکى از آنها توقف بر هلاک کردن دیگرى داشته باشد مثل همین فرض مورد سوال، جایز نیست.
سؤال:در مراکز درمانى تخصصى بیماریهاى زنان و زایمان مى نمایند مى توان توسط آزمایشات تشخیصى داد که جنین بعد از تولد دچار عقب ماندگى ذهنى و این بعداً بطور قطع منجر به مرگ وى خواهد شد. آیا کادر پزشکى در این موارد مجاز به سقط جنین مى باشند یا خیر؟
جواب: عمل مذکور، جایز نیست هر چند قطع داشته باشید که جنین عقب مانده و بعداً هم منجر به مرگ او مى شود، و دیه هم دارد که بر عهده مباشر است. واللّه العالم.