خرداد ۹۴، در حالی که مردم عادت کرده بودند اول هر ماه منتظر سهمیه بنزین ۶۰ لیتری برای استفاده در یک ماه باشند، یکباره دولت تصمیم به تک نرخی کردن بنزین گرفت و سهمیه بندی را به خط پایان رساند؛ اما حالا اخبار غیر رسمی از شروع دوباره این طرح از بامداد جمعه خبر میدهند.
حال پس از گذشت حدود چهار سال از آخرین سهمیه بنزین در کارتهای سوخت، دولت دوباره به فکر کارتهای سوخت و سهمیه بندی افتاده و حتی در چند وقت اخیر با فراخوان ثبتنام کارت سوخت، نشان داده که برای سهمیه بندی بنزین آماده است.
در این میان اخبار غیر رسمی از شروع سهمیه بندی از بامداد جمعه حکایت دارند. هرچند روز گذشته، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران ضمن تکذیب برخی شایعات درباره افزایش قیمت بنزین از ساعت ۲۴ پنجشنبه گفت: تاکنون چنین چیزی به ما ابلاغ نشده است و تاکید داشت روند ثبت نام کارت سوخت از مالکان خودروها و موتور سیکلتهای فاقد کارت سوخت همچنان ادامه دارد.
با وجود رد خبر یاد شده از سوی اسماعیلی، خبرگزاری فارس گزارش داد طرح سهمیهبندی بنزین احتمالاً از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه آغاز میشود و قیمت بنزین سهمیهای احتمالاً ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر خواهد ماند. برخی منابع خبری نیز از بنزین آزاد معمولی با نرخ ۲۵۰۰ تومان و سوپر آزاد ۳۰۰۰ تومانی خبر میدهند.
آنچه مسلم است، اینکه دولت به زودی سهمیه بندی بنزین را آغاز میکند، زیرا معتقد است در شرایط کنونی و با توجه به اختلاف نرخ سوخت در کشورهای منطقه با ایران، قاچاق سوخت بسیار جذاب است و با این روند، شاهد خروج منابع سوخت و ارز از کشور خواهیم بود. همچنین در جهت مدیریت مصرف سوخت بیش از هفده میلیون خودروی بنزینی، افزایش نرخ سوخت، بهترین گزینه است.
مخالفان سهمیه بندی بنزین، نسبت به سیگنال منفی این اقدام در بازار داخلی آن هم در شرایط کنونی اقتصاد ایران و جهش تورم در سبد کالاهای مصرفی خانوار هشدار میدهند.
برخی نیز معتقدند اگر دولت با هدف از بین بردن جذابیت قاچاق به دنبال افزایش نرخ سوخت است، باید به نرخ فوب خلیج فارس، قیمت گذاری سوخت را انجام دهد، اقدامی که به نظر میرسد، فعلاً در دستور کار نیست و نرخ آزاد همچنان برای قاچاقچیان جذاب خواهد بود و برای مردم اثرات منفی در معیشت و هزینههایشان خواهد داشت.