به گزادش «تابناک»، محمد منشی زاده، مدرس و محقق در زمینه مهارت های زندگی در خانواده و فضای رسانه در مطلبی نوشت:
آیا شما هم نگران نصب بازی های نامناسب توسط کودکان خود هستید؟
آیا شما هم در مورد دیدن فیلم ها و تبلیغات نامناسب توسط فرزندتان به دنبال چاره هستید؟
شاید فکر کنید ای کاش یک بازار کودک ، ویژه کودکان برای بازی و سرگرمی وجود داشت.
مانند شبکه های تلویزیونی ویژه کودکان که برنامه های آنها مناسب سن بچه هاست.
البته شما تنها نیستید و این دغدغه بسیاری از پدران و مادران مسئولیت پذیر است.
اما چطور می توانیم یک محیط امن تر و سالم تر برای نصب بازی در فضای مجازی داشته باشیم؟
این سوالی است که تا چند لحظه دیگر به آن پاسخ خواهیم داد.
چطور ایده بازار کودک به وجود آمده است؟
ما در ایران معمولا برای نصب برنامه و بازی روی موبایل و تبلت، از چند منبع خاص استفاده می کنیم.
با توجه به محدودیت و سخت گیری هایی که Google Play برای نصب برنامه های اندرویدی دارد خیلی از افراد از منابع جایگرین استفاده می کنند.
در ایران محبوب ترین منبع برای نصب برنامه و بازی، کافه بازار است.
با توجه به اینکه فرزند من در سنی قرار دارد که می تواند برای نصب بازی اقدام کند همیشه یک نگرانی در من وجود داشت.
آیا فرزند من هنگام مراجعه به برنامه بازار و جستجوی بازی، ممکن است با برنامه هایی با سطح سنی بالاتر روبرو شود؟
فرزند من از کجا تفاوت بین بازی هایی را که صحنه های خشن دارد با بازی هایی که برای او مناسب است متوجه می شود؟
بازی یکی از تاثیر گذارترین رسانه هاست. بیشترین تاثیر در کوتاه ترین مدت.
برای همین است که همیشه کودکان و نوجوانان بیشترین آسیب را از استفاده نادرست از بازی می بینند.
برای انتخاب بازی های رایانه ای سطح بندی خوبی در ایران وجود دارد که از طرف بنیاد ملی بازیهای رایانه ای تدوین شده است.
اما برای استفاده از برنامه ها و بازی های موبایلی تقریبا هیچ رده بندی جامعی انجام نشده است.
کافه بازار به عنوان یکی از پرمخاطب ترین منابع نصب برنامه های اندرویدی برای این مشکل راه حلی معرفی کرده است.
به صورت عادی، وقتی فرزند شما وارد برنامه بازار می شود به تمام برنامه ها برای نصب دسترسی دارد.
اما خیلی بهتر است که به جای اینکه تمام برنامه های مختلف در مقابل او قرار گیرد، امکان انتخاب های بهتری به او بدهید.
یعنی مکانی که فرزند شما بتواند سریعتر به بازی و برنامه های مناسب محدوده سنی خودش برسد.
با این کار هم کودک زمان کمتری را با موبایل می گذراند و هم ناخواسته با بازیها و تبلیغات نامناسب روبرو نمی شود.
بازار کودک نام حالتی از برنامه بازار است که سعی کرده این مشکل را برطرف کند.
سعی شده در آن بازی، برنامه یا ویدیوهای مناسب برای سن زیر ۱۰ سال نشان داده شود.
برای استفاده از این قابلیت باید برنامه بازار را آپدیت کنید.
برای این کار در داخل برنامه بازار ، از قسمت بالا، چرخ دنده مربوط به تنظیمات را انتخاب کنید.
معمولا برنامه بازار به محض وجود نسخه جدید خودش را به روز می کند. شما هم استفاده از آخرین گزینه نسخه برنامه را بررسی کنید.
اگر نسخه برنامه بازار شما حداقل ۷٫۲۹٫۰ باشه قابلیت استفاده از حالت بازار کودک برای شما فعال شده است.
حالا از منوی پایین برنامه، فسمت بازار من را انتخاب کنید و قسمت بازار کودک را فعال کنید.
فعلا برنامه از شما تاریخ تولدتان را برای تنظیم رمز فعال و غیرفعال کردن برنامه می پرسد.
پس از فعال شدن بازار کودک شما علامت آن را بالای برنامه بازار خواهید دید.
برای رسیدن به یک نقطه مطلوب باید همیشه از جایی شروع کرد.
حتما پس از شروع یک حرکت و طرح، نواقصی در آن مشاهده خواهد شد.
مثلا ممکن است با آنکه بازار کودک را فعال کرده اید باز هم شاهد برنامه ها و تبلیغات بزرگسالان در آن باشید.
معمولا اکثر افراد وقتی با این موضوع روبرو می شوند می گویند:
این هم طرحی مثل بقیه طرح هاست! اشتباه و بی فایده!
و واکنش ما این است که دیگر از آن استفاده نمی کنیم و تلاشی برای بهبود آن انجام نمی دهیم.
اگر در بازار کودک با مطلبی روبرو شدید که نباید دیده می شد حتما آن را به پشتیبانی بازار اطلاع دهید.
شاید تغییرات سریع و آنی اتفاق نیافتد اما می توانیم در جهت یک دنیای امن تر حرکت کنیم.
فعلا فقط از تاریخ تولد برای فعال یا غیرفعال کردن بازار کودک استفاده می شود.
یعنی فرزند شما اگر بخواهد آن را غیرفعال کند باید آن را بداند.
اما مشکل آنجایی است که ما کودکان خود را دست کم می گیریم!
یعنی فکر می کنیم حدس زدن یک تاریخ تولد برای آن ها کار سختی خواهد بود!
توصیه می کنم تاریخ دیگری را برای رمز این حالت انتخاب کنید.
البته پیشنهاد تغییر این قسمت به یک رمز عبور را هم می توانید به سازندگان برنامه بدهید.
همانطور که گفتم وقتی طرح و حرکتی شروع می شود حتما با بهترین شکل ممکنش متفاوت است.
اما به نظر من باید ایده بازار کودک را به فال نیک گرفت و از آن حمایت کرد.
خوب می دانیم که محیط اینترنت سرشار از محتوای نامناسب برای کودکان ماست.
از فیلم ها و تبلیغاتی که در آنها خشونت و الفاظ زشت زیاد دیده می شود تا تصاویری که برای سن آنها مناسب نیست.
بنابراین تا زمانی که از فرزند شما از نظر تربیت جنسی و رشد عقلی به سطح بالاتری برسد نیازمند محیطی سالم است.
وظیفه والدین و معلمان، ایجاد یک بستر مناسب برای زندگی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است.
اگر کارتون ها و برنامه های شبکه پویا یا نهال را از تلویزیون دیده باشید تبلیغات بین برنامه ها نظر شما را جلب کرده است.
برای فروشندگان کالا و خدمات، بازار کودکان بسیار جذاب و پردرآمد است.
آنها ترجیح می دهند در قالب بازی، سرگرمی و خدمات تبلیغ کنند و از این طریق، سود بالایی کسب کنند.
بنابراین بهتر است به غیر از فراهم کردن محیط مناسب، به فرزند خود راه درست فکر کردن را هم بیاموزید.
یکی از مهمترین اصول استفاده از فضای مجازی داشتن تفکر انتقادی یا تفکر نقادانه است.
اعتماد کامل به فضای مجازی و آنچه در آن منتشر می شود می تواند باعث به وجود آمدن خطرات زیادی شود.
به ۲ علت بهتر است حمایت خود را همیشه از کودکان در این فضا حتی در بخش بازار کودک داشته باشیم.
اولین علت خطای انسانی است که ممکن است مسئول ممیزی برنامه ها و دسته بندی آنها مرتکب شود.
دومین علت هم تغییرات سریع برنامه ها و تبلیغات درون برنامه ای است که بسیاری از اپلیکیشن ها از آن استفاده می کنند.
این موضوع باعث می شود تمام تلاش خود را برای آموزش تفکر انتقادی به کودکان انجام دهیم.
وجود بازار کودک به این معنی نیست که می توانیم موبایل خود را در اختیار کودک زیر ۵ سال خود قرار دهیم.
برای کودکان زیر ۵ سال بهترین بازی، فعالیت های فیزیکی است که به آنها در رشد بهتر و هماهنگی بیشتر مغز و اندام کمک می کند.
بعد از این سن کودکان می توانند با نظارت مستقیم والدین به صورت کاملا محدود از تلفن همراه پدر یا مادر خود استفاده کنند.