ساخت مصر باستان برای یک سریال در پایان دوران دکورسازی عظیم!

البته هنوز دکورسازی بسیار محدود در برخی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی وجود دارد؛ اما اگر با یک فیلمساز آمریکایی روبه رو شوید و بگویید برای ساخت یک فیلم یا یک سریال دو شهر باستانی را ساخته‌اید، با مردمک گشاد چشمان این فیلمساز مواجه خواهید شد و آن را به حساب غیرحرفه‌ای بودن روند فیلمسازی خواهد گذاشت.
کد خبر: ۹۰۷۵۶۹
|
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸ 24 June 2019
|
20788 بازدید
|

شوخی تلخ ساخت مصر باستان برای یک سریال در پایان دوران دکورسازی عظیمسریال موسی (ع) در شرایطی مراحل پیش‌تولید را پشت سر می‌گذارد که عوامل دست‌اندرکار در تولید آن، از ساخت دو شهر اصلی مصر باستان برای این سریال سخن به میان آورده‌اند؛ رویکردی که نشان می‌دهد در دوران منسوخ شدن روش‌هایی نظیر ساخت دکورهای عظیم، بار دیگر قرار است هزینه‌ای کلان به کشور بابت تولید این دکورها تحمیل شود، حال آنکه با اندک توجهی به دانش روز سینما و استفاده از متخصصان جلوه‌های ویژه کامپیوتری می‌توان همچون دیگر پروژه‌های روز جهان، از چنین تحمیل هزینه‌ای پرهیز کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سریال «موسی» (ع) که نخستین بار قرار بود توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور ساخته شود، پس از فوت این کارگردان در کنترل احمد میرعلایی تهیه کننده و جمال شورجه کارگردان قرار گرفت و اکنون مراحل پیش تولید را در غیاب شورجه که خود کسالت دارد، پیگیری می‌شود. این سریال قرار است زندگی حضرت موسی را به تصویر بکشد و ظاهراً روایت قرآنی از حیات این پیامبر خدا در نگارش سناریو مورد استناد قرار گرفته است.

اکنون احمد میرعلایی تهیه‌کننده سریال «موسی (ع)» درباره این سریال نکات تکان‌دهنده‌ای را بیان کرد و گفته است: «طی روزهای آینده شروع کار ساخت کمپ را خواهیم داشت که مرکزی برای کارگاه‌ها و پشتیبانی اصلی تولید سریال خواهد بود. همچنین در آینده نزدیک، ساخت دکورها را نیز در دستور کار خواهیم داشت؛ دو شهر اصلی مصر در شهرک سینمایی ایجاد می‌شود و از دکورهای سریال «یوسف پیامبر» نیز استفاده می‌کنیم.»

شوخی تلخ ساخت مصر باستان برای یک سریال در پایان دوران دکورسازی عظیم

گفته‌های میرعلایی حکایت از آن دارد که قرار است هزینه‌ای میلیاردی از محل اعتبارات صداوسیما که عملا از منابع عمومی است، برای ساخت دکور عظیم این سریال در قالب دو شهر اصلی مصر باستان صورت پذیرد. این رویکرد پیش از این درباره فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی نیز رخ داد و دو شهر مکه و مدینه در ابعاد واقعی و معادل آنچه در زمان ولادت رسول خدا بود، ساخته و هزینه قابل توجهی نیز برای نگهداری مداوم از آن در نظر گرفته شد تا در دیگر آثار استفاده شود اما در این چند سال دقیقاً برای چند پروژه سینمایی و تلویزیونی از این شهرک استفاده شد؟!

ساخت دکورهای عظیم تا چند دهه پیش مرسوم بود اما ساخت دکور در حد شهرهای تاریخی سال‌های متمادی است که در سینمای دنیا منسوخ شده است. جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیت و طبیعی که هزینه‌ای بسیار اندک در مقایسه با ساخت یک شهر در ابعاد واقعی دارند، باعث شده دکورسازی عظیم روز به روز به حاشیه برود و این ساختمان‌ها از طریق مدلسازی کامپیوتری به تصاویری که در مقابل پرده آبی و پرده سبز ضبط شده، افزوده شوند.

این روش‌های فیلمسازی مدرن از طریق جلوه‌های ویژه کامپیوتری (VFX) نه تنها در کاهش هزینه تولید موثر است، بلکه دست کارگردان را در ارائه جزئیات مورد نظرش در نماهای مختلف بازمی‌گذارد. البته هنوز دکورسازی بسیار محدود در برخی سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی وجود دارد اما اگر با یک فیلمساز آمریکایی مواجه شوید و بگویید برای ساخت یک فیلم یا یک سریال دو شهر باستانی را ساخته‌اید، با مردمک گشاد چشمان این فیلمساز مواجه خواهید شد و آن را به حساب غیرحرفه‌ای بودن روند فیلمسازی خواهد گذاشت.

ممکن است ایده‌آل برخی کارگردان‌ها در امریکا باشد که بتواند کل دکور را نیز در کنار استفاده از پرده آبی، در اختیار داشته باشند؛ اما کمپانی‌های میجر هالیوودی زیر بار چنین هزینه‌هایی نمی‌روند، چون مقصودشان با جلوه‌های ویژه کامپیوتری حاصل می‌آید؛ بنابراین، ساخت مصر باستان برای یک سریال تاریخی در تداوم اشتباه بزرگ فیلم «محمد» در ساخت دکور عظیم در اتوبان قم، یک شوخی تلخ در پایان دوران دکورسازی عظیم است و ایجاد هزینه میلیاردی بی‌مورد برای صداوسیما محسوب می‌شود.

اکنون انتظار می‌رود، مسئولین صداوسیما نیز خواستار تولید سریال موسی با تکیه بر دانش روز جلوه‌های ویژه کامپیوتری شوند که از قضا متخصصین آن به تعداد قابل توجهی در ایران وجود دارند اما به واسطه عدم تسلط اغلب کارگردان‌های کشورمان به شیوه‌های نوین فیلمسازی، شیوه‌‌ پرهزینه سنتی دکورسازی در پیش گرفته می‌شود. باید دید در این زمینه شاهد بازنگری و تحول اساسی خواهیم بود یا با وجود کمبود بودجه صداوسیما، این سریال بدون توجه به نگاه کارشناسی، با شیوه دهه نود میلادی پیش تولید و تولید می‌شود؟ نمونه‌هایی از استفاده موثر از این تکنولوژی را در ادامه می‌بینید.

 

جلوه‌های ویژه فصل دوم سریال ساکن برج بلند

سریال «ساکن برج بلند / The Man in the High Castle» توسط فرانک اسپوتنیتز به عنوان محصول مشترک استودیو آمازون، اسکات فری، هدلاین پیکچرز، الکتریک شفرد پروداکشنز و بیگ لایت پروداکشنز است. این سریال که بر پایه داستانی با همین نام از نویسنده داستان‌های خیالی علمی آمریکایی فیلیپ کی. دیک ساخته شده‌، یک داستان تاریخ جایگزین می‌باشد که در آن نیروهای محور برنده جنگ جهانی دوم می‌باشند. ایالات متحده در پایان جنگ به سه قسمت تقسیم شده‌است: کشور دست نشانده ژاپن با نام کشور پسیفیک آمریکا، که از غرب کوه‌های راکی ایالات متحده تشکیل شده‌است؛ کشور دست نشانده آلمان نازی که از قسمت‌های شرقی ایالات متحده تشکیل شده‌ است و منطقه حایل بین این دو ناحیه که کشور کوه راکی خوانده می‌شود. لوک کلینتنک، الکسا داوالس، روپرت اوانس، دی‌جی کوالز، جوئل دی لا فونته، کری هیرویوکی تاگاوا، روفس سوئل، برنان بران، کلوم کیت رنی و بلا هیتکوت در این فیلم بازی کردند. جلوه‌های ویژه فصل دوم سریال ساکن برج بلند توسط «بارن استورم وی اف ایکس / Barnstorm VFX» پیاده سازی شده که پشت صحنه آن را در تابناک می‌بینید.

 

جلوه‌های ویژه فیلم سینمایی دوئلیست

فیلم سینمایی «دوئلیست / DUELIST» به کارگردانی الکسی میزجیریف محصول سال 2016 کشور روسیه است. این فیلم با بودجه 11.4 میلیون دلاری ساخته شده و جزو تلاش‌های سینمای روسیه برای تولید آثار قابل رقابت با سینمای آمریکاست. جلوه‌های ویژه این فیلم سینمایی توسط «فیوز اف ایکس / FuseFX» پیاده سازی شده که پشت صحنه آن را در تابناک می‌بینید.

 

جلوه‌های ویژه فیلم شاه آرتور: افسانه شمشیر

«شاه آرتور: افسانه شمشیر / King Arthur: Legend of the Sword» یک فیلم حماسی فانتزی آمریکایی ـ استرالیایی به کارگردانی گای ریچی و نویسندگی ریچی، جوبی هارولد و لیونل ویگرام و محصول سال 2017 است. چارلی هونام در نقش شاه آرتور، جود لا، آسترید برژه-فریسبه، جایمن هانسو و اریک بانا در این فیلم سینمایی مقابل دوریین جان ماتیسون بازی کردند. هر کشوری داستان‌ها و افسانه‌های حماسی مخصوص به خود را دارد و در انگلستان، افسانه‌ «شاه آرتور / King Arthur» از احترام و محبوبیت بسیار بالایی در میان مردم برخوردار است. روایات متفاوت و البته بسیاری پیرامون ماجراجویی‌های او وجود دارد اما قریب به اتفاق نویسندگان معتقدند او فردی بوده که در برابر حمله‌ ساکسون‌ها به بریتانیا ایستادگی کرده و پس از آن به عنوان نخستین پادشاه این کشور تاج‌گذاری می‌کند. بر اساس این ماجرا، فیلم‌های متعددی ساخته شده که «شاه آرتور: افسانه شمشیر / King Arthur: Legend of the Sword» تازه‌ترین آنهاست. این فیلم با جلوه‌های ویژه گسترده همراه است که توسط «فریم استور / Framestore» پیاده سازی شده است. پشت صحنه جلوه‌های ویژه این فیلم سینمایی را در تابناک می‌بینید.

 

جلوه‌های ویژه فصل اول سریال تابو

«تابو / Taboo» یک مجموعه تلویزیونی بریتانیایی به کارگردانی کریستوفر ناینهولام، که با همکاری دو شبکه تلویزیونی FX و BBC ساخته شد. این سریال با روایتی از سال 1813، داستان شخصیتی به نام جیمز دلینی است که بعد از گذران ده سال زندگی در آفریقا، به همراه چهارده الماسی که به دست آورده، به لندن بازمی‌گردد تا بیشتر درباره کسب و کار به ارث مانده از پدرش بداند و به دنبال انتقام قتل او برود. او با ممانعت از فروش کسب و کار خانوادگی خودشان به کمپانی هند شرقی تصمیم می‌گیرد امپراتوری خرید و فروش خودش را بسازد و با این کار خود را وارد بازی خطرناکی میان دو کشور آمریکا و بریتانیا می‌کند. تام هاردی، اونا چاپلین، دیوید هایمن، مایکل کلی، جاناتان پرایس، جسی باکلی، ادوارد هاگ، جفرسون هال، تام هولندر، مارک گیتیس و انتان الکساندر در این سریال مقابل دوربین «مارک پاتن / Mark Patten» بازی کردند. جلوه‌های ویژه فصل اول این سریال توط «بولوبالت / BlueBolt» پیاده سازی شده که پشت صحنه آن را در تابناک می‌بینید.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
برای ساخت چنین جلوه هایی نیاز به کامپیوترهای قدرتمند و نرم افزارهای مخصوصی است که هر دو بواسطه تحریم در دسترس نیست اگر نرم افزار قفل شکسته باشد شرکت مورد نظر از ما شکایت کرده و اجازه توزیع را از ما می گیرد اگر حتی مشکل متخصص نداشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Pakistan |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
چرا شعر میگی عزیزم
لینوکس میدونی چیه؟
رد هت؟
حرف زدن بلد نیستی حرف نزدن هم بلد نیستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
هم تجیهیزاتش در ایران است، هم متخصصش. درست زده وسط هدف. فیلمسازهای ما بلد نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
سال ۱۹۶۰ هالیوود بهترین فیلم را درباره حضرت موسی ساخت که در زمان خودش بالاترین تکنولوژی سینمایی در آن بود
دیگر ما چه چیزی میخواهیم در این اوضاع وحشتناک اقتصادی بهتر از هالیوود بسازیم!؟
و یک داستان تکراری که بارها اول و وسط و آخرش را همه میدانند
و فقط بنفع اسرائیلی ها است را چرا باید بسازیم !؟
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
ناشناس 23:38 نقطه اصلی دراین است فیلمی که آقایان می سازند به نفع اسراییل نخواهد بودحتی اگر تحریف تاریخ صورت بگیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
آقای محترم اگر از چیزی اطلاع ندارید لطفا اظهار قضل نفرمایید و همه چیز را به تحریم ها ربط ندهید. اتفاقا از همان تجهیزاتی که در بهترین فیلم ها و سریال ها استفاده می شود در ایران موجود است و چه بسا بسیار پیشرفته تر و جدیدتر(چون بعضی از مدیران پیرو سفرهای متععد به فرنگ! هر چیزی که گرانتر و پیشرفته تر باشد را می پسندد بدون اینکه واقعا به تمام امکانات و ظرفیت آنها نیازی باشد) و هم متخصصش موجود است .ولی بالاخره باید هزینه یک جایی مصرف بشود !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
بی سواد هستید دیگر. مگر قرار است از این دکور فقط برای همین سریال استفاده شود؟ مگر سریال عمر که ساخته شده است همین گونه نبوده است؟ مگر فیلم ها و سریال های تاریخی و جنگی ما توسط دکورهای مشترک ساخته نمی شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
بله، مگر از دکور فیلم محمد رسول الله با هزینه بالای صد میلیارد برای چه کار دیگری استفاده شد؟ مگر در دو دهه اخیر چند کار درباره مصر باستان ساخته شده؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
آقای با سواد !بله دقیقا از یک دکور برای همان پروژه استفاده می شود. مگر چند فیلم تاریخی با همان موضوع مشترک قرار است در یک برهه ساخته شود از همان دکور بطور مشترک استفاده شود. اگر قرار
از خود پروژه بیشتر می شود است گهداری شود هزینه نگهداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
چقدر بدبختیم که به جای مشاهیر تاریخی خودمون باید برای تاریخ مبهم پیامبران اسرائیلی و پادشاهان مصر باستان هزینه کنیم
پاسخ ها
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
تاریخ مبهم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟در قران سرگذشت حضرت موسی علیه السلام و فرعون مصر به بهترین شکل توضیح داده شده است.برو قران بخون تا بهتر موضوع رو درک کنی.اتفاقا در مشاهیری که درباره انها صحبت میکنی شک و تردید زیاده.درقران هیچ شک و تردیدی وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
واقعا درست گفتی تاریخ پرشکوه ایران زمین را رها کردیم و داریم برای اینها تاریخ می سازیم.
ا
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
اتفاقا مشاهیر ایران مبهمند... پیامبران الهی را با چهار تا شاه بی تاریخ یکی میدونی
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
وقتی پولهای اختلاسی سرگردان و فکر های باطل با هم در می آمیزند می شود این معجون که می بینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
شاید برای مملکت هزینه داشته باشد اما برای عده ای نون دارد.
این عده تا داستان زندگی 124هزار تا پیامبر را فیلم نکنند ول کن نیستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
چه راحت پول را آتش می زنید !!

در قرن ۲۱ تو کشوری که اکثریت مردمش به زحمت در ماه یک وعده گوشت قرمز میخوره باید بیننده سریالی باشند که داستان هزاران سال قبل را میخواد به زور تو کله ی بیننده اش کنه
پاسخ ها
مهدی خان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
اونهم برای یک کشور دیگر!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
تو خوشت نمیاد نگاه نکن.. هزاران میلیارد خرج باقی فیلم ها و فوتبال و... میشه ما حرفی نمی‌زنیم.. حالا شما گیر دادی به فیلم تاریخی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
مثلا سریال یوسف چه منفعتی برای مردم ( بجز عوامل سریال ) داشته که دوباره شاهد داستانهای اینجوری باشیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
این که یک نفر خودش از یک نوع سریال خوشش نیاد دلیل نمیشه کلا ساخت اون نوع فیلم رو ممنوع کنه. شما خوشت نمیادنگاه نکن کسایی که مخاطب این نوع فیلمن نگاه می کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
اگر بلد نیستید به حانمی کیا بگویید بیاید از این تکنولوژی ها براتون فیلم بسازد چون اون جز اولین کسایی هست که از تکنولوژی در فیلم سازی ایران استفاده کرده و می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
حاتمی کیا هم بلد نیست و الا جلوه های ویژه فیلمش شبیه گیم نمی شد. بلد نیست از متخصص استفاده کند. یک بال متخصص وی اف ایکس را داریم اما بال مقابل یعنی کارگردان متخصص را نه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
حاتمی کیا کلا سواد سینمایی ندارد اما بنا به دلایلی به ملت ایران تحمیل شده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
تاریخ مصر باستان چه بدرد ایران‌میخورد . از تاریخ باستان و تمدن و شکوفایی ایرانیان در ۲۵۰۰ سال پیش کی و کجا هزینه میکنید تا کی باید جومونگ و افسانه جواهری در قصر مردم کره جنوبی را ببینند که جلوی مادرشاه در حال گردن زدن هستند یا در حال عجز و ناله یا در حال کرنش و تعظیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
از کدوم شکوه حرف میزنی؟ آزادی زندانیان یهودی رو میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
بهتره بگیم 2700 ساله ایران (مادها هم ایرانی بودن عزیزم)
ناشناس
|
Thailand
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
این جا ایران است و‌سفرهای حیف و مبل بیت المال پهن و عده ای دور سفره در حال چپاول ملت
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟