سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: امسال دانشآموزانی که به مرحله دوم المپیادها راهیافتهاند ۶٧ درصد سمپادی،٣۵ درصد غیردولتی و ٨ درصد سایر مدارس بودهاند لذا سیاست ما این است که با رویکرد عدالت آموزشی المپیادها را از انحصار طبقاتی شدن خارج کنیم.
به گزارش ایسنا، سید جواد حسینی در مراسم تجلیل از مدالآوران المپیادهای جهانی که در باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار شد، اظهارکرد: در بررسی ادبیات جهان با مفهوم توسعه بهطور مکرر مواجه خواهید شد چراکه خواست بشر توسعه است و توسعه دست یافتن به اهداف کمی و کیفی جامعه است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با طرح این پرسش که برای رسیدن به توسعه؛ جامعه نخبگان، برنامه ریزان و مدیران چقدر نقش دارند، گفت: سه نظریه برای این پاسخ داریم؛ در نظریه اول که به نام نظریه بزرگمرد شناخته می شود؛ هر اتفاقی که در جهان رخداده نتیجه عملکرد بزرگان و نخبگان میدانند.
در نظریه دوم با نام نظریه جبر زمان؛ مدیران شرایط اجتماعی را زمینه سازی میکنند و عامل اتفاقات مهم در جامعه مدیران را میدانند و در نظریه سوم بیان میکند که هر دو نظریه قبلی مورد انتقاد بوده است و در این نظریه که به نام نظریه اقتضایی شناخته میشود؛ نخبگان باعث تحول شناخته میشوند، البته در شرایطی که مدیران بستر لازم را فراهم کرده باشند.
وی گفت: این سه نظریه را مطرح کردم تا به نقش ما و شما در توسعه جامعه اشارهکنم و البته این وظیفه را به خودمان در آموزش و پرورش گوشزد کرده باشم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک المپیاد فرایند ١٨ ماههای دارد، اظهارکرد: وقتی به جریان المپیاد میپیوندید دو اتفاق میافتد؛ دانش شما عمق پیدا میکند درصورتیکه افرادی که دوره تحصیلات تکمیلی را میگذرانند دانش شان عمق پیدا میکند اما المپیاد این فهم را در مقطع پایینتر و زمان سریعتری برای دانشآموز المپیادی ایجاد میکند. اتفاق خوب بعدی هدفمند شدن دانش در وجود شما عزیزان است.
حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر در رشتههایی به شکل جهانی در المپیادها شرکت میکنیم، اظهار کرد: در برخی رشتهها هم المپیادهای ملی داریم که در جهت گسترش کمی و کیفی این رشتهها تلاش خواهیم کرد چراکه جریان المپیاد، ویترین بینالمللی آموزش و پرورش است.
وی در ادامه اضافه کرد: جریان المپیادها در سال٩۶از ٨ رشته به ١۵رشته در سال ۹۸ ارتقا یافته است و امیدواریم در جلسهای که هفته آینده با معاون علمی فناوری ریاست جمهوریخواهیم داشت، کیفی سازی دورههای المپیاد را بررسی خواهیم کرد.
حسینی بابیان اینکه پیگیر هستیم تا المپیادها در علوم انسانی هم برگزار کنیم و رشتههایی مانند حقوق، مدیریت، اقتصاد، جغرافیا هم شامل رشتههای المپیادی شوند.
وی خاطرنشان کرد: کسب ٧٣٨مدال طلا، نقره جهان توسط افتخارآفرینان کشور بسیار ارزشمند است و همچنین در المپیاد ریاضی چهار بار نمره کامل با برند جهانی در کارنامه خود ثبت کردهاید که این امر هم بسیار با ارزش است.
دانش آموزان ایرانی المپیاد فیزیک به دلیل ارزشهای ایرانی و اسلامی در المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی رژیم غاصب اسرائیل شرکت نکردند
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ایران ششمین کشور دنیا در پیوستن به المپیاد جهانی پژوهش پیوسته است، اظهار کرد: سه اتفاق خوب در المپیادهای امسال داشتیم؛ اولین اتفاق؛ عدم شرکت دانش آموزان ایرانی المپیاد فیزیک است به دلیل ارزشهای ایرانی و اسلامیشان در المپیاد جهانی فیزیک به میزبانی رژیم غاصب اسرائیل شرکت نکردند، دومین اتفاق؛ حرکت ارزشمند مدالآور المپیاد ریاضی بود که بر روی پل لندن به نماز ایستاد که جلوهای از شخصیت دانش آموزان ایرانی است که به تمام ساحتهای تربیت خود اهمیت میدهند و سومین اتفاق؛ ارتقای رتبه جهانی ایران در المپیاد ریاضی است که بسیار غرورآفرین است.
حسینی با اشاره به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: امسال دانشآموزانی که به مرحله دوم المپیادها راهیافتهاند ۶٧درصد سمپادی،٣۵درصد غیردولتی و ٨ درصد سایر مدارس بودهاند لذا سیاست وزارت آموزش و پرورش این است که با رویکرد عدالت آموزشی المپیادها را از انحصار و طبقاتی شدن خارج کنیم.
وی در ادامه گفت: با تفاهمنامهای که با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات داشتیم هوشمند سازی و اتصال به شبکه اینترنت را در برنامههای خود داریم و در این راستا تلویزیون تعاملی سینا در تحقق اهداف به ما کمک میکند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: واحد بینالمللی اندیشکده دانشپژوهان جوان واحد بسیار مهمی است که رشد کمی و کیفی آن را پیگیر هستیم.
حسینی از حل مشکل ودیعه نظام وظیفه خبرداد و گفت: این مشکل را پیگیری خواهم کرد و امیدوارم عملی شود.
وی با بیان اینکه برای گسترش المپیاد یکی از مراکز بسیار مهم، مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان است، اذعان کرد: تلاش میکنیم تا این مرکز به سازمان در آموزش و پرورش ارتقا یابد.
حسینی اظهار کرد: در جشن پایان دوره شما عزیزان حضور خواهم پیدا کرد و درآن برنامه تقدیر از همه دانش آموزان صورت خواهد گرفت.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش، وی تأکید کرد: در هیئت دولت از رئیسجمهور خواهم خواست که دیداری با مدالآوران شش سال گذشته داشته باشند و همچنین تلاش میکنم تا یک جلسه با دکتر ظریف برای دانش آموزان المپیاد فیزیک برگزار کنم.
گفتنی است در این مراسم مدالآوران به بیان پیشنهادها و نظرات خود را درباره سیاستگذاریها، همکاری و همراهی بیشتر دانش آموزان و مسئولان، ارتقای کیفیت، حضور در دورههای آمادگی برای کسب تجربه و... پرداختند.