شهردار تهران که به تازگی از دوچرخه سواری انصراف داده، به دنبال توسعه زیرساخت دوچرخه سواری در تهران و حتی بسط این ایده است.
به گزارش «تابناک»، حناچی که پس از حضور در اجلاسی در وین، در توییتی از عمل جراحی خود خبر داده و تاکید کرده که تا مدتی قادر به دوچرخه سواری نیست، امروز بار دیگر بر ضرورت توسعه فضاهای شهری برای دوچرخه و اسکوتر سواری تاکید کرد و یادآور شد که در این خصوص دستوراتی به زیرمجموعه خود داده است.
البته این نخستین بار نیست که شهردار تهران بر ضرورت توسعه خطوط دوچرخه سواری در پایتخت و برنامه ریزی برای حضور ورود اسکوتر به ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران خبر میدهد، اما آنچه سخنان امروز شهردار را متمایز میکند، دستوری است که وی به معاون حمل و نقل و ترافیک خود در این خصوص داده است.
مقدمه چینی برای اجرای طرحی که دست کم در خصوص اسکوتر، در اروپا نیز تازه و نو است، هرچند که این وسیله در شهرهایی نظیر مسکو مدتهاست که مورد استفاده بسیاری از شهروندان قرار میگیرد و استقبال خوب از آن موجب شده که سرویسهای اشتراک گذاری اسکوترهای برقی در شهرهایی، چون پاریس در دستور کار مدیران شهری قرار گیرد.
این در حالی است که ایده اشتراک گذاری دوچرخه در تهران مدتهاست اجرایی شده و اخیرا با ورود یک استارتاپ به این عرصه، تا حدودی مورد توجه نیز قرار گرفته است، اما همچنان موانع بسیاری پیش روی آن قرار دارد و در مقاطعی، برخی اتفاقات (مانند شائبههایی که در خصوص غیرقانونی بودن استفاده زنان از دوچرخه مطرح شد)، نشان داده که بسیار شکننده است.
البته موانع پیش روی این ایده جدیتر از این هاست، به ویژه اگر بدانیم ایده شهرداری تهران برای رونق بخشیدن به دوچرخه سواری، اختصاص بخشی از معابر موجود به دوچرخه سواران، آن هم تنها در برخی خیابانها در سطح شهر است، نه بیشتر. موضوعی که از یکسو موجب شده این معابر کم عرضتر شده و بر شدت ترافیک و نارضایتی شهروندان بیافزاید و از سوی دیگر، فاقد پیوستگی و الزامات ترویجی و آموزشی است.
کم و کاستیهایی که ظاهرا قرار نیست مانع از اجرای ایدههای جدید و توسعه بخشیدن به این نوع حمل و نقل در شهرداری تهران شود، چراکه به باور شهردار تهران «باید این حرکتی که در پایتخت برای توسعه استفاده از دوچرخه آغاز شده را ادامه دهیم، زیرا فرض بر این است که با یک دوچرخهسوار بیشتر، یک خودرو از تردد در سطح شهر حذف میشود.»
افق دیدی که ظاهرا سفر اخیر شهردار تهران به وین در ترسیم آن تاثیر به سزایی داشته است تا جایی که همگام با گرایش اروپاییها به اسکوتر برقی، تاکید میکند: «باید استفاده از اسکوتر برقی و توسعه آن در شهر جدی گرفته شود چراکه اسکوتر محدودیتهای دوچرخه را ندارد و از مسئولان و رسانهها میخواهم فضا را برای تردد اسکوتر و دوچرخه فراهم کنند.»
اظهارنظری که نشان میدهد اسکوترهای برقی به زودی به تهران خواهند رسید، ولو ایده ترویج دوچرخه سواری در ابتدای راه، با انبوه مشکلات دست به گریبان باشد! ایدهای که پیش فرض تامل برانگیز و عجیبی هم دارد؛ اینکه بخشی از رانندگان تک سرنشین ترغیب خواهند شد که از اسکوتر برقی استفاده کنند!