پژوهشها حاکی از آن است که طول عمر یک کیسه پلاستیکی در دست مصرفکننده نهایی، چیزی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است؛ در صورتی که اگر این کیسه به درستی تفکیک نشود و مستقیما در چرخه طبیعت رها شود، ممکن است تجزیه کامل آن چندین دهه یا حتی چند صد سال طول بکشد.
افزایش تولید پلاستیک در جهان همواره بین کارشناسان محیط زیست، نگرانیهایی پیرامون تخریب محیط زیست ایجاد کرده است. از این رو، بسیاری از فعالان اجتماعی تلاش میکنند تا مردم را نسبت به عواقب استفاده غیر ضروری از پلاستیک آگاه کنند تا گامی رو به جلو برای حفظ گونههای حیاتی کره زمین برداشته باشند. اما به عقیده برخی کارشناسان، راهبرد کاهش مصرف غیرضروری پلاستیک تنها یکی از راهکارهای حفظ محیط زیست است.
نوژن سلطانپور، مدیر بازاریابی شرکت پاکان پلاستکار تولیدکننده برند آیری پلاست، در رابطه با این موضوع اظهار داشت: «این واقعیت را نمیتوان انکار کرد که استفاده از پلاستیک برای بشر تقریبا اجتنابناپذیر است. به همین دلیل بهتر است اولویت فعالان محیط زیست، آموزش جامعه در زمینه مدیریت مصرف پلاستیک و تفکیک زبالههای پلاستیکی از مبدا باشد.»
وی در ادامه با اشاره به فعالیتهای اجتماعی برند آیری پلاست با هدف گسترش فرهنگ بازیافت افزود: «بخش خصوصی به ویژه شرکتهای تولیدکننده پلاستیک باید نقش به سزایی در ترویج فرهنگ بازیافت ایفا کنند. چرا که این مجموعهها مبدا ورود پلاستیک به چرخه طبیعت هستند و مسئولیت اجتماعی آنها ایجاب میکند که بخشی از درآمدهای خود را برای آموزش جامعه در حوزه حفظ محیط زیست و تفکیک زباله مصرف کنند.»
مدیر بازاریابی آیری پلاست همچنین افزود: «آیری پلاست با ایجاد کمپینهای ترویجی با موضوع حفظ محیط زیست، در تلاش است تا مسئولیت مادی و معنوی خود را برای حفظ هر چه بیشتر محیط زیست و مدیریت مصرف و بازیافت زبالههای پلاستیکی انجام دهد.»
سلطانپور با تاکید بر نقش سازمانهای مردم نهاد در حوزه آموزش و ترویج فرهنگ گفت: «ما ضمن برقراری ارتباطات نبستاً خوب با سازمانهای مردم نهاد حامی محیط زیست، در تلاش هستیم که از همافزایی ایجاد شده بیشترین بهره را برای توسعه هر چه بیشتر آموزش و تشویق مردم در حفظ محیط زیست به جامعه عرضه کنیم. البته انجام این کار مستلزم برنامهریزیهای بلندمدت است که امیدواریم در کمترین زمان گام مهمی را برای این موضوع برداشته باشیم.»
برخی آمارها نشان میدهد که تولید جهانی پلاستیک سالانه حدود ۳۰۰ میلیون تن است که حدود یک سوم این میزان به محصولات بستهبندی پلاستیکی اختصاص دارد. از این میزان نیز ۳۰ درصد مستقیما به زباله تبدیل میشوند.
نوژن سلطانپور در انتها به این موضوع اشاره کرد که موضوع قابل تامل، تنها مصرف و تولید زباله نیست. چرا که از این حجم پلاستیک تولیدشده در جهان تنها بیست درصد بازیافت میشود. این موضوع دو نکته را نشان میدهد؛ اول اینکه زیرساختهای کافی در جهان برای بازیافت زباله وجود ندارد و دوم اینکه فرهنگ جهانی در زمینه بازیافت زبالههای پلاستیکی به شدت پایین است و باید برنامههای مدون و جدی با حمایت شرکتهای خصوصی و دولتها برای کنترل این موضوع اندیشیده شود.
در حال حاضر
آیری پلاست، تولیدکننده انواع کیسههای پلاستیکی،
کیسه فریزر،
کیسه زباله مناسب برای جمعآوری زباله و فویل آلومینیوم است و از جمله شرکتهای خصوصی پیشرو در زمینه ترویج بازیافت در جامعه به شمار میرود که اهداف کوتاهمدت و بلندمدتی را با رویکرد مسئولیت اجتماعی و نقش آفرینی در زمینه حفظ محیط زیست مطرح کرده است.»