درتعریف برنامه برند (نشان) گفته اند: برنامه ای است، متمایزبا بیننده گسترده و وفادار که با استفاده ازعنصرخلاقیت قادراست؛ ضمن جذب واثرگذاری برمخاطب هدف ارزش افزوده های مختلفی نیزتولید کند.
درسال های اخیر رادیو و تلویزیون برای جذب وحفظ مخاطب ورقابت با رسانه های رقیب تولید برنامه های برند را در دستور کار خود قرار داده است.این برنامه ها درقالب های مختلف تلویزیونی وبا موضوعات متنوع ورزشی-سرگرمی-سیاسی-اقتصادی ومذهبی درشبکه های مختلف دیده می شوند و هریک طیف وسیعی از بینندگان را هدف قرار می دهند.
براساس آمارهای مختلف حوزه تفریح و سرگرمی ازنیازهای عمده سبد مصرفی بشر امروزی است. کالایی که کمپانی های بزرگ دنیا بر روی آن سرمایه گذاری های کلان کرده و سودهای بی کران کسب می کنند. با توجه به همین نیاز بشری، در چند سال گذشته تلویزیون به شبکه نسیم ماموریت داد تا با تولید برنامه های کیفی و با بهره گیری از استانداردهای روز جهان، سرگرمی های سالم و با نشاط را به خانه های مردم ببرد.
در گام نخست حضور ستاره های موفقی همچون مدیری و جوان در شبکه نسیم سیل بینندگان را مجذوب برنامه های دورهمی وخندوانه کرد. راهکاری که بعدها در تولیدات دیگر شبکه ها همچون عصرجدید ادامه یافت. چرا که تنها نام یک چهره معروف در همان قسمت های اول می تواند، مسیر برنامه را تغییر دهد و از همان ابتدا مخاطب میلیونی را پای کار آورده و آمار بیننده را ده ها برابر کند. راهکاری که سال ها در سراسر دنیا تجربه شده و همواره نتیجه داده است.
در گام بعدی؛ استفاده از الگوهای موفق در دستور کار قرار گرفت، به عبارت دیگر طرح اولیه برخی از برنامه ها نوعا"ابداعی وابتکاری نبود وتنها برداشتی بومی ازبرنامه های پرمخاطب تلویزیونی سایرکشورهای دنیا بافرمول های جواب داده به شمار می آمد. به طوری که ذاتا برای مخاطب ایرانی جذاب وقابل پیگیری اند.
انتشار نتیجه نظرسنجی مرکزتحقیقات سازمان مبنی برانتخاب این شبکه توسط مخاطبان برای تماشای برنامه های تفریح وسرگرمی حتی درغیاب برنامه های مشهور خندوانه و دورهمی نشان دهنده عبور از «برنامه برند» و حرکت به سمت «شبکه برند» درحوزه برنامه های تفریح وسرگرمی است. روشن است، بخش مهمی ازاین اقبال مرهون سابقه ذهنی مخاطب ازاین دوبرنامه وبیانگرلزوم برگشت مجددآنها به آنتن است ولی در این بین نمی توان نقش دیگربرنامه های این شبکه، مانندکودک شو-وقتشه-هوش برتر-ویتامین خ-چهل تیکه-کتاب بازو...وهمچنین میان برنامه های کوتاه ومفرح تامینی را انکارکرد و نباید فراموش کرد نسیم برای تثبیت خود درمیان مخاطبان به عنوان برند تفریح و سرگرمی راه درازی درپیش دارد. مسیری که ضمن حفظ برنامه های پرمخاطب نیاز دارد، ضعف هایی مانند تولید سریال های ایرانی جدید، برنامه های ویژه وجذاب ورزشی و کمبود کارهایی با محوریت قشرهای گوناگون که باید به آن توجه گردد.
همانطورکه درطلیعه این نوشتار اشاره شد ازکارکردهای برند ایجاد ارزش افزوده های مختلف محتوائی است که پیشتردرقالب پویش های مختلف نیکوکاری-مطالعه وکتاب خوانی-تقویت روحیه جمع گرائی وخیرجمعی و... در برنامه های برند راه اندازی و حمایت می شد.کمپین هایی که همگی درراستای حفظ وتقویت سرمایه اجتماعی اثرگذار بوده اند.
* مدرس دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر سینما و تئاتر