طرح ترافیک شهر تهران سالیان زیادی است که اجرا میشود و در هر دوره افرادی که پولدارتر بودند و یا روابط خاصی داشتند میتوانستند وارد طرح ترافیک شوند. این در حالی است که مدیریت شهری پنجم با شعار مقابله با رانت با دریافت کارت طرح ترافیک بر طبق روابط و بدون ضوابط ایستاد، اما نتوانست از درآمد ناشی از آن بگذرد و شهروندان میتوانند برای ورود به طرح هزینه کنند.
به گزارش «تابناک»؛ در ابتدای اجرای طرح ترافیک جدید حواشی زیادی ایجاد شد. برخی آن را موفق و برخی دیگر نقطه ضعف دانستند؛ با وجود این، طرح ترافیک جدید در بخشی با عنوان مقابله با آلودگی هوا به کار خود ادامه داد. شعار مدیریت شهری پنجم، حفظ سلامتی شهروندان و مقابله با آلودگی هوا و ترافیک بود.
بیش از دو سال از حضور مدیریت شهری پنجم میگذرد و پایتخت با مشکلی با نام شیوع ویروس کرونا درگیر است. ویروسی که از طریق انسان به انسان منتقل میشود و افراد باید از اجتماعات دوری کنند. بازارها خلوت شد و اتوبوسها و متروها ضدعفونی. با این حال مردم از ترس جان خود، سعی کردند تا کمتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند. بر این اساس حضور موتورها در خیابان بر قوت خود ماند، اما برخی افراد بناچار باید در سطح شهر تردد کنند. خیلی از ادارات به کار خود ادامه میدهند و دولت تصمیمی بر لغو فعالیت آنها نگرفته است.
شهروندان هر روزه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکردند و هر روزه ریسک ابتلا به کرونا در تهران که حالا به وضعیت قرمز درآمده افزایش پیدا میکند.
در این میان احساس میشود برخی قوانین، باید موقت لغو شده تا جان شهروندان نیز حفظ شود.
در این رابطه، رسانهها پیشنهاد لغو طرح ترافیک برای استفاده شهروندان از وسایل شخصی به جای حمل و نقل عمومی را مطرح کردند.
لغو طرح ترافیک بر عهده شورای عالی ترافیک
علی عالی، مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این رابطه طی گفتگویی عنوان کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، نهاد اجرا کننده مصوبات شورای شهر و شورای عالی ترافیک است و اگر این دست پیشنهادها (لغو طرحهای ترافیکی) بخواهد به مرحله اجرا برسد، باید در شورای عالی ترافیک مصوب و سپس برای اجرا به معاونت حمل و نقل و ترافیک ابلاغ شود.
او در پاسخ به این که آیا این پیشنهاد میتواند عملی شود، گفت: من بعید میدانم بتوان این چنین پیشنهادهای ترافیکی را به مرحله اجرا رساند و برای پیگیری این امر باید موضوع از سوی شورای عالی ترافیک پیگیری شود.
شورای عالی ترافیک به کاهش ساعت طرح رای داد؟!
در پی شیوع ویروس کرونا و اوج گرفتن این بیماری در هفته جاری، شورای عالی ترافیک نسبت به کاهش ساعات ورود به محدودههای ترافیک اقدام و اعلام کرد تا پایان هفته گذشته، ساعات ورود به محدودههای ترافیکی از ساعت ۸ تا ۱۷ خواهد بود.
یوسف حجت درباره تصمیمگیری جدید برای ساعات آغاز و پایان ورود به محدودههای ترافیکی، اظهار کرد: با توجه به تداوم وجود ویروس کرونا و اینکه وضعیت تغییر چندانی نکرده، ساعات ۸ تا ۱۷ برای ورود به محدودههای ترافیکی تا پایان سال اعمال خواهد شد.
بحران مدیریت ادامه دارد
در صورتی که طرح ترافیک برای مقابله با ترافیک و کاهش آلودگی هوا در نواحی مرکزی پایتخت در نظر گرفته شده و زمانی که این دو پارامتر نباشد منطقی است که این طرح به بهای جان شهروندان تا مدتی لغو شود.
هرچند در این روزهای تهران آلودگی هوا را تجربه کرد، شورای عالی ترافیک میتوانست طی قانونی، ورود خودروهای شخصی را با قوانین مشخص در روزهای خاص آزاد کند.
خیابانهای تهران در این روزها خلوت شده است بنابراین پارامتر ترافیک حذف میشود از سوی دیگر جان شهروندان اهمیت زیادی دارد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی هر چند ضدعفونی شود مخاطرات خود را دارد و بهتر است تا شهروندان با حضور حداقلی در این اماکن ظاهر شوند. در این راستا شورای عالی ترافیک میتوانست برای چند روز این طرح را آزاد و از درآمد آن صرف نظر کند تا رفتار شهروندان را مطابق آن بررسی کند. این در حالی است که بسیاری از شهروندان در این روزهای سخت از درآمد خود صرف نظر کرد، اما شورای مذکور به بهای جان شهروندان این اقدام را انجام نداده است.