به گزارش «تابناک»، همه ساله در آستانه آغاز سال نو، نمایشگاههای بهاره به صورت عرضه مستقیم کالا در شهرهای مختلف کشور و در چند نقطه از تهران برگزار میشد. اما امسال با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت موارد بهداشتی، برگزاری این جشنواره شکل دیگری به خود گرفته است. در حقیقت، با اجرای طرح "همدلی مردم با اصناف" همان نمایشگاه های بهاره این بار به صورت اینترنتی برگزار خواهد شد.
در این جشنواره بهاری مجازی که در بازه زمانی ۲۳ تا ۲۹ اسفند برگزار میشود، با استفاده از ظرفیت فروشگاههای اینترنتی موجود (از جمله بازارگاه ها) این امکان برای اصنافی که دارای فروشگاه اینترنتی نیستند نیز فراهم شده تا بتوانند کالاهای خود را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم به مصرف کنندگان عرضه کنند.
در این طرح، تمامی صنوف میتوانند لیست کالاهای مورد ارائه خود را در وبسایت بازارگاه ها و فروشگاه های اینترنتی شرکت کننده در این طرح معرفی کنند. برخی از این بازارگاه ها و فروشگاه های اینترنتی امکان فروش مستقیم را برای این صنوف ارائه میکنند، به طوری که خریداران می توانند مستقیما با صنف ارائه کننده کالا تماس داشته و بدون واسطه کالای مورد نیاز خود را از وی خریداری کنند. در این حالت، بازارگاه یا فروشگاه اینترنتی صرفا بستر ارائه کالا و خدمت را به صنوف ارائه می کند. همچنین امکان فروش غیر مستقیم نیز برای صنوف مختلف از طریق بازارگاه یا فروشگاه اینترنتی مشارکت کننده در طرح وجود دارد. در این حالت، کالای ارائه شده توسط صنف، در بستر بازارگاه یا فروشگاه اینترنتی ارائه شده و به واسطه آن به فروش خواهد رسید.
در ادامه به برخی مزیت های استفاده از بازارگاه ها برای کسب و کارها و نیز مشتریان اشاره می شود:
عدم نیاز به صرف هزینه و زمان زیاد برای طراحی و مدیریت وب سایت فروشگاهی
سهولت در ورود به بازار رقابت در فضای اینترنتی با سایر کسب و کارها
دسترسی راحتتر به تعداد زیاد خریداران که برای خرید یک کالا یا خدمت به بازارگاهها مراجعه میکنند.
سهولت در دسترسی به کالا یا خدمات و تصمیمگیری در خرید
تعدد فروشندگان که منجر به افزایش رقابت و در نتیجه ارائه کالا با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت میگردد.
شیوع ویروس کرونا، منجر به کاهش جدی فروش بسیاری از صنوف سنتی و برخی از صنوف اینترنتی شده است.
طرح "همدلی مردم با اصناف" این امکان را برای این صنوف فراهم کرده تا در بستر اینترنت به ارائه کالا و خدمات خود پرداخته و از مزایای فروش اینترنتی از جمله دسترسی به جامعه مخاطبین گستردهتر و عدم وجود محدودیت زمانی و مکانی بهره مند شوند.
فروشگاههای اینترنتیِ عضو جشنواره، در طول دوره جشنواره، کارمزد کمتری (با حداقل ۵۰% تخفیف) را از واحدهای صنفی (تامین کنندگان) عضو جشنواره در خصوص فروش کالاهای جشنواره دریافت می نمایند.
شرکت های ارائه دهنده خدمات ارتباطی، اینترنت فروشگاه های عضو جشنواره را در طول دوره جشنواره به صورت رایگان (و یا با ۵۰ درصد تخفیف) ارائه خواهند نمود.
تعرفه خدمات پستی نیز در طول دوره جشنواره ۲۰ درصد کاهش خواهد داشت.
"طرح همدلی مردم با اصناف" فرصتی کم نظیر برای مصرف کنندگان فراهم می آورد تا با حمایت و همراهی خود به رونق چرخه اقتصادی کشور و عبور از بحران اقتصادی جاری ناشی از شیوع کرونا در کشور یاری رسانند.
خرید اینترنتی همواره مزایای متعددی از جمله عدم محدودیت مکانی و زمانی، امکان مقایسه و دریافت نظرات سایر خریداران در کمترین زمان را برای مصرفکنندگان فراهم می آورد، با اینحال در شرایط کنونی، این فرایند به مصرف کنندگان کمک میکند تا با رویکردی تحولگرایانه در حفظ سلامت وکاهش مخاطرات آحاد جامعه نقش آفرینی نمایند.
مصرف کنندگان محترم با خرید اینترنتی در این طرح، نه تنها کمک شایانی یه رونق اقتصادی و کمک به افزایش فروش کسب و کارهای متضرر ناشی از پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا می نمایند، بلکه با عدم حضور فیزیکی و تردد برای خرید مایحتاج خود به شکل سنتی، به حفظ سلامت خود و اطرافیان و نیز ارتقا امنیت بهداشتی جامعه کمک خواهند کرد.
خرید از کسب وکارهای مشارکت کننده در این طرح، از تخفیفات مناسبی برخوردار است و نیز ترافیک مصرفی خریداران از طریق و هزینه حمل نیز شامل تخفیف خواهد بود.