به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، سردار کمال هادیانفر با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اقدامات پلیس راهور در حوزه تصادفات کشور، پیگیری دلیل تصادفات در ۱۱ سال گذشته بود که بر اساس تجزیه و تحلیل مشاهده شد از گذشته فراوانی وسائل نقلیه کشنده در تصادفات پراید و ۴۰۵ بوده است.
وی ادامه داد: بر این اساس از مسیر تولید خارج شدن این دو خودرو از موضوعات جدی بود که در جلسات متعدد با معاون اول رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین خودروسازان و سازمان استاندارد، به این نتیجه رسیدیم که تولید این خودروها باید متوقف شود.
سردار هادیانفر تصریح کرد: البته خودروسازان توجیحاتی داشتند که برای ما به صورت مکتوب نوشتند و پلیس راهور هم با دلایل فنی، آمار و تحلیلهایی را گزارش کرد که در نهایت در جلسات حضوری به این نتیجه رسیدیم که بر اساس یک برنامه زمانبندی شده که شرکتهای سایپا و ایران خودرو ارائه کردند، مقرر شد یک سری از خودروهای پراید در اسفند سال ۹۸ از رده خارج شود.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در جلسات اخیر هم بر اساس گزارشی که دریافت کردیم، مدل دیگری از پراید از رده خارج شد و فقط یک مدل ۱۳۳ مانده که بر اساس تعهد شرکت آخرین محصول خود را بر اساس تعهداتی که به مردم دادهاند و ثبتنامی جدیدی ندارند، مرداد امسال از رده خارج میشود. در واقع سه دستگاه پراید با هر پلتفورمی که دارد از رده خارج میشود. البته دو دستگاه خارج شده و آخرین مورد سری دوم بعد از تولید، از رده خارج شده و خط تولید آن جمع شود.
وی با بیان اینکه خودروی پراید ۱۳۳ مرداد امسال از رده خارج میشود، گفت: از مرداد ماه به بعد دیگر خودرویی به نام پراید نداریم. البته در این بخش در جلسات متعدد از وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین مدیرعامل سایپا خواستیم به جهت اینکه این وسیله در توان خرید قشر ضعیف است، خودروی جایگزین با ایمنی بیشتر تولید کنند.
سردار هادیانفر گفت: همچنین این مساله مطرح شد تا قشر ضعیف جامعه بتوانند از خودروهای ایمن با تسهیلات خاص استفاده کنند. در مورد خودروی ۴۰۵ هم در جلسات سال گذشته و اخیر با مدیران ایران خودرو مقرر شد تا تابستان این خودرو نیز از رده خارج و محصولات دیگری جایگزین آن شود.
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در مورد افزایش قیمت خودرو نیز گفت: افزایش قیمت خودرو تابع بحث پراید نیست چون همه خودروها افزایش قیمت داشته و یک بحث اقتصادی است، بر این اساس قیمت خودرو نیز تابع شرایط اقتصادی کشور است و این مساله وابسته به پراید و غیر پراید نیست.
سردار هادیانفر افزود: اکنون همه خودروها به نوعی تفاوت قیمت فاحشی بین قیمت کارخانه و بازار آزاد دارند و هنوز مرجع مشخصی در کشور نیست که یک قیمت واحد و به روز اعلام کند تا تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد را کاهش دهد.
وی تاکید کرد: افزایش قیمت خودرو از موضوعات اقتصادی است و به حیطه کار ما ارتباطی ندارد و هیچ ارتباطی به پراید ندارد. در مورد خودروهای دیگر هم این موضوع حاکم است و در قیمت خودروها تفاوت قیمت بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون وجود دارد. بر این اساس در بازار آزاد باید با توجه به شرایط اقتصادی کشور، نرخگذاری و فاصله ایجاد شده را به نوعی مدیریت کرد و مطمئنا مردم هم از عدم تولید خودروی ناایمن استقبال میکنند.