پایان سال تحصیلی به روال قبل، تنها اقدام سریع وزارت آموزش و پرورش!

از اجبار دانش آموزان به حضور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گرفته تا عمیق شدن شکاف میان دانش آموزان برخوردار و محروم، کرونایی چهره‌ای از آموزش در کشورمان پیش روی همگان قرار داده که هیچ شباهتی به آموزش رایگان برای عموم مردم ندارد و حتی نزدیک به آن هم نیست؛ عدالتی که پیشتر هم مدارس کپری نشانه آشکاری از رعایت نشدن آن بود و اکنون حال و روز وخیم تری یافته است.
کد خبر: ۹۸۴۴۰۵
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶ 13 June 2020
|
23775 بازدید
|
تابناک اجتماعیبا نزدیک شدن به روز‌های پایانی خردادماه، سال تحصیلی ۹۸-۹۹ هم به مانند هر سال به آخرین روز‌های خود رسیده است؛ انگار نه انگار کرونا آمده و همه چیز را زیر و رو کرده است!

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله حدود چهار ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، تامل در اقدامات ویژه اتخاذ شده برای مقابله با آثار و عواقب این پدیده به نکات جالب توجه و بعضا تامل برانگیزی می‌رسد. اقداماتی که یافتن شان در برخی وزارت خانه‌ها به جست‌وجوی زیادی نیازمند است که ممکن است در نهایت به نتیجه چندانی هم منجر نشود.

از جمله این وزارت خانه‌ها می‌توان به آموزش و پرورش اشاره کرد که از حیث جمعیتی که با آن سر و کار دارند، تقریبا رتبه نخست را در اختیار دارد. وزارت خانه‌ای با حدود ۱۶ میلیون دانش آموز، معلم و اولیای مدارس که از روز‌های ابتدایی شیوع کرونا مشمول تعطیلی‌های وسیع و تقریبا کامل شد و نه تنها مشمول بازگشایی نشد که وضعیت آن برای سال تحصیلی آتی هم در هاله از‌ای ابهام قرار دارد.

البته این تعطیلات با توجه به ریسک بالای انتقال و شیوع ویروس کرونا در مدارس، الزامی و اجباری بود و قرار نگرفتن مدارس در زمره فعالیت‌های مشمول بازگشایی نیز تصمیمی از سر تدبیر و در راستای مقابله و مبارزه با کروناست، اما کافی است به ساز و کار‌های اتخاذ شده برای تداوم آموزش و پرورش دقیق شویم تا به عمق خسارتی پی ببریم که متحمل شده ایم.
 
پایان سال تحصیلی به روال قبل، تنها اقدام سریع وزارت آموزش و پرورش!
 

آموزش فعلی هیچ شباهتی به آموزش رایگان برای عموم مردم ندارد 


از اجبار دانش آموزان به حضور شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی گرفته تا عمیق شدن شکاف میان دانش آموزان برخوردار و محروم، کرونایی چهره‌ای از آموزش در کشورمان پیش روی همگان قرار داده که هیچ شباهتی به آموزش رایگان برای عموم مردم ندارد و حتی نزدیک به آن هم نیست؛ عدالتی که پیشتر هم مدارس کپری نشانه آشکاری از رعایت نشدن آن بود و اکنون حال و روز وخیم تری یافته است.

به این موارد، اشکالاتی که تعطیلی مدارس برای والدین پدید آورده را هم باید افزود که مسئولان کوچکترین تلاشی برای رفع برخی از آن‌ها از خود نشان نداده اند؛ از اختلاف میان والدین دانش آموزان و مدارس غیردولتی بر سر شهریه گرفته تا نادیده گرفتن حق و حقوق برخی معلمان حق التدریس در این ایام ویژه و کرونایی که نیاز به دریافت حق و حقوق بیش از پیش احساس می‌شده است.

افزون بر اینها، رها کردن «پرورش» را هم باید مورد توجه قرار داد که هیچ جایی در برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در این ایام نداشته است. درست مثل نقشی که باید این وزارت خانه در امر آموزش در مواجهه دانش آموزان با شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایفا می‌کرد، اما نکرد. وزارت خانه‌ای که تنها دانش آموزان را ملزم به حضور در شبکه‌های اجتماعی کرد و حتی زیرساخت تدریس در این فضا را هم فراهم نیاورد.

وضعیت غیرقابل قبول و حتی تاسف باری که حالا با پایان یافتن سال تحصیلی تشدید هم شده است؛ پایانی به روال هر ساله و در خردادماه که می‌شد با توجه به شرایط ویژه و کرونایی و دورنمای تداوم این بیماری و حتی اوج گیری آن در فصول سرد و ابتدای سال تحصیلی آتی، رقم نخورد و سال تحصیلی تداوم پیدا کند تا شاید کمی از لطمات وارد آمده به آموزش و پرورش دانش آموزان کاسته شود.

اتفاقی که رخ نداده تا باقی ماندن آسیب‌های کرونا با دانش آموزان در دراز مدت، پیش بینی دور از انتظاری به نظر نرسد؛ پیش بینی شرایطی که می‌شود با اقداماتی ویژه از وقوع و بروزش تا حدی جلوگیری کررد، به شرطی که مسئولان تنها عملکرد به موقعشان، پایان دادن به سال تحصیلی در موعد هر ساله نباشد و قصد و دغدغه آموزش و پرورش آینده سازان این کشور را داشته باشند!
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
مگه آموزش و تربیت مهمه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
با این وضعیت کرونایی انصافا انتظار زیادی نمیشه از آموزش و پرورش داشته باشیم
حتی امکان داره سال تحصیلی آینده باز هم شرایط خاص باشه

فقط میتوانیم بگوییم خدا لعنت کنه چین یا هر کشوری که این ویروس را ساخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
نویسنده دل بسیار خجسته ای دارد در فیلیپین تا زمان کشف واکسن مدارس تعطیل هستند بنده خدا کدام تداوم دانش آموزان مرتب می پرسیدند پایان سال تحصیلی کی است ؟حالا شما از تداوم آن می پرسی ؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
برای جلوگیری از ورشکستگی مدارس غیر انتفاعی تا اینکه مبادا مجبور بشن پول عودت بدهند هزار ویک ترفند مسخره رو تحمیل کردند.اول روبیکا رو معرفی کردند بعد که ناتوانی شبکه ای این بستر مشخص شد. شاد رو معرفی کردند. حالا در هنرستان ها مجبور کردند دانش آموزان برای دوره های عملی تا 15 مرداد برند مدرسه. از نظر وزیر بی کفایت کرونا تمام شده
mj
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
شما که انقدر نقد کردید و انتقاد
کاش راه حل مناسب هم ارائه میکردید
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
تابناک حالا که سال تحصیلی تموم شد یادت افتاده؟
رسالت یه خبرگذاری اینه که برای بهتر شدن فضای جامعه قدم برداره. نه اینکه بعد از انجام اعمال اشتباه، تخریب انجام بده.

اگه چاپم نمی کنی نکن. ولی این کار خیلی از شرافت به دوره.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
گزارشت صد در صد منفی بود حد اقل کمی خاکستری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
کاملا مشخصه نوسنده متن هیچ دستی در آموزش نداره . من مدیر مدرسه هستم با توجه به ناگهانی بودن این اتفاق بهعتر از این نمی شد عمل کرد اگر چه نقص هایی هم وارد بود اما مقاله کاملا یک طرفه نوشته شده و هیچ راهکاری هم نداده
ضمن اینکه معلمان خودشون با توجه به امکانات شبکه های مجازی نگذاشتن آموزش تعطیل بشه و عملا هم تعطیل نبود
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
خیلی بی رحمانه بود. اینهمه معلما زحمت کشیدن تو فضای مجازی. بعضیاشون 24 ساعت....
اون شبکه شادم خیلی لازم بود و هست. فقط ببینید چه قدر محتوا تولید شده توی شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
ادامه پیدا کنه !؟
کلا خروجی این سیستم بنام "آموزش و پرورش!!!!!!!" بطور مشخص چی هست !؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟