به گزارش تابناک به نقل از ایلنا، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در ابلاغ بستههای تحولی به اعضای شورای معاونان، اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در پاسخ به تحولات محیطی و نیازهای حال و آینده جامعه و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با استفاده از آخرین یافتههای علمی و پژوهشی تدوین و تصویب شده است.
وی افزود: این سند بهعنوان قانون مادر برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادی در فرایند تعلیم و تربیت دانشآموزان، در دستور کار نظام آموزش و پرورش قرار دارد، حاوی ۸ هدف کلان، ۲۳ هدف علمیاتی و ۱۳۱راهکار اجرایی است که در قالب برنامههای اجرایی ۶ زیر نظام (زیر نظام راهبری و مدیریت، زیر نظام تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی، زیر نظام برنامههای درسی و تربیتی، زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی، زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری)، متجلی شده است.
وزیر آموزش و پرورش، اجرای مطلوب و اثربخش برنامههای تحولی را نیازمند شناخت و التزام به یافتههای دانش «مدیریت تغییر» دانست و تصریح کرد: مدیریت تغییر عبارت است از رویکرد جامع دورهای برای گذار افراد، گروهها و سازمانها از وضعیت کنونی به وضعیت آتی همراه با منافع سازمانی مدیریت تغییر به سازمانها کمک میکند تا افراد، فرایندهای ساختارها، فرهنگ و استراتژی را یکپارچه و هم سو کنند.
وی ادامه داد: سازمانهای موفق بهطور تصادفی تکامل نمییابند، بلکه تکامل آنها از طریق استراتژیهای ارادی و پویا صورت میگیرد، استراتژیهایی که رویدادها، الگوها و روندهای متغیر و نوظهور را پیشبینی کرده، بر آن تأثیر میگذارند و بهطور مؤثر به آنها واکنش نشان میدهند.
حاجیمیرزایی یکی از عوامل مؤثر در تدوین استراتژیهای پویا و کارآمد را داشتن «چشمانداز» تعالیبخش و امیدآفرین دانست و اظهار کرد: چنین چشماندازی مورد توافق تمام ذینفعان، اعم از عناصر درون و بیرون سازمانی، قرار گرفته و عزم و اراده سازمانی برای تحقق آن به وجود میآید و تمام ظرفیتها و امکانات برای دستیابی به آن چشمانداز، بسیج شده و به میدان میآیند، تمام تغییرات راهبردی در سازمان، از طریق طرحها و پروژهها میسر میگردند و سازمانهای موفق، به استقبال تغییرات رفته و آنها را مدیریت میکنند.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با عنایت به ضرورت اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظامها و در استمرار فعالیتهای سنوات قبل و با رویکرد مدیریت تغییر، دو استراتژی اتخاذ شده است.
وی خاطرنشان کرد: استراتژی اول را انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامهها و فعالیتهای جاری معاونتها، سازمانها و واحدهای آموزش و پرورش با مفاهیم و احکام سند تحول از سطح ستاد تا استانها، مناطق و مدارس را عنوان کرد و در تشریح آن گفت: بر اساس این راهبرد تمام برنامهها و فعالیتها با اصول و رویکردهایی نظیر کاهش تمرکز و واگذاری امور به سطوح پایین، مشارکتپذیری و جلب همراهی و همگامی تمام ذینفعان، اهتمام به تربیت متعادل و متوازن دانشآموزان در ساحتهای ششگانه (تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی ـ تربیت سیاسی و اجتماعی ـ تربیت اقتصادی و حرفهای ـ تربیت زیستی و بدنی ـ تربیت علمی و فناورانه و تربیت زیباشناختی و هنری) بازنگری و اصلاح شوند.
وی، استراتژی دوم را تحولآفرینی و شوقانگیزی با تدوین و اجرای بستههای تحولی ویژه سال ۱۳۹۹ بیان کرد و در تعریف تشریح تعریف بسته اجرایی تحولی، گفت: مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارها و برنامه زیر نظامهای ششگانه سند تحول که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحولآفرین را دارد و زمینهساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانشآموزان، برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدتزمان معین است و همچنین بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد.
وی گفت: امیدوارم با ارتقای فرهنگسازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی بر اساس مفاهیم سند تحول بنیادین و ایجاد عزم سازمانی، همگرایی نظری و عملی مجریان و اتکای به عنایات الهی، زمینه اجرایی سند تحول بنیادین و دستیابی به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی بیشازپیش فراهم آید و فرزندان این مرزوبوم از مواهب تعلیم و تربیت انسان اسلامی هرچه بیشتر برخوردار شوند.