به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، علی شیرکانی با بیان اینکه تعداد بیمه شدگان ما بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است که نزدیک به یک میلیون و۳۰۰ هزار نفر بیمه شده فعال هستند اظهار کرد: علت این اختلاف این است که بیمه شدگان ما حق بیمه خود را سالانه میپردازند و بین بیمه شده فعال و تحت پوشش ما یک گپ آماری وجود دارد که معمولا طی سال جبران میشود.
وی افزود: امسال با وجود کرونا، شرایط استثنایی بود؛ دسترسی مردم به کارگزاریهای ما کمتر بود و حضور ما نیز در روستاها به دلیل بیماری کرونا کمتر شده بود، اما برای آنکه این ضعف را جبران کنیم ارتباط خود را با رسانهها و به ویژه شبکههای استانی و شبکههای اجتماعی تقویت کردیم. به همین علت سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته در تعداد بیمه شدگان فعال، رشد داشتیم که با توجه به شرایط اقتصادی و بیماری نشان دهنده برنامه ریزی خوب صندوق در این زمینه بوده است.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه برای سال جاری یک برنامه مدون به تمام استانها ابلاغ کردیم گفت: برنامه ریزیهای لازم برای افزایش آمار تحت پوشش انجام شده است. یک سیستم خاص نظارت به علاوه تشویق درنظر گرفتیم و برنامههای ویژهای برای جذب بیمه شدگان فعال تدارک دیدیم.
برنامه ریزی برای بیمه پشت نوبتیهای کمیته امداد و بهزیستی
شیرکانی ادامه داد: اگر بودجه تامین شود، یک برنامه مشترک هم با دولت مدنظر داریم که از جمله آنها میتوان به بیمه افراد پشت نوبتی نهادهای حمایتی اشاره کرد. افرادی را داریم که در صف انتظار ورود به کمیته امداد یا بهزیستی هستند. شخصی که تحت پوشش کمیته امداد میرود مزایایی دریافت میکند، اما تعدادی پشت خطی کمیته امداد مانده اند و مزایایی ندارند. برنامه ریزی کردیم که حداقل بتوانیم این افراد را بیمه کنیم. بهزیستی را هم همینطور است.
وی افزود: یا افرادی را داریم که ساکن روستا هستند، شغلهایی مانند بافندگی دارند، اما مشمول بیمه تامین اجتماعی نیستند و رابطه مزدبگیری ندارند. با تشکلهای مربوطه رایزنی کردیم تا بتوانیم این افراد را هم تحت پوشش ببریم.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه یک کار دیگری هم که شروع کرده ایم و امیدواریم به نتیجه برسد تعریف بیمههای گروهی است اظهار کرد: به عنوان مثال با انجمن زنبورداران، یا شرکتهای بزرگی که گوجه کاران یا زعفران کاران و ... را پوشش میدهند و زنجیره خود را از تولید تا بازار تکمیل کرده اند، رایزنیهایی داشته ایم که این افراد را به طور گروهی وارد صندوق کنیم که اگر محقق شود اتفاق خوبی است و میزانِ تحت پوشش صندوق را افزایش میدهد.
جزئیات افزایش مستمریها در سال جاری
وی درباره افزایش مستمریها گفت: روال معمول این است که همه ساله ابتدا دولت باید افزایشها را اعلام کند و سپس مطابق آن پیشنهاد خود را به هیئت امنا ارائه کنیم. پیشنهاد افزایش مستمری به هیئت مدیره رفته و اگر در هیئت مدیره تصویب شود و هیئت امناء هم تصویب کند تا پایان مرداد افزایش مستمریها را اعمال و مابه التفاوت ناشی از افزایش حقوق را پرداخت میکنیم.
شیرکانی افزود: کف پیشنهادی ما برای افزایش حقوقها ۲۶ درصد است؛ حالا اینکه پلکانی اعمال شود و یا به طور ثابت برای همه افزایش یابد، باید درباره آن تصمیم گیری شود.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با تاکید بر اینکه امسال مردم در معیشت، به مضیقه افتاده اند و در تلاشیم مستمری را به میزان بیشتری نسبت به سالهای گذشته افزایش دهیم گفت: کف افزایش ۲۶ درصد است که طی دو تا سه هفته دیگر مشخص و نهایی میشود و امیدوارم تا آخر مرداد میزان دقیق و مصوب این افزایش را اعلام کنیم.
وی در پاسخ به اینکه حداقل میزان مستمری با اعمال نرخ افزایش، چقدر خواهد شد؟ عنوان کرد: ما مانند تامین اجتماعی کف مطلق و حداقل حقوق بگیر نداریم و مستمریها متفاوت هستند، اما معمولا کف حقوق از یک سوم سطح یکِ درآمدی، پایینتر نیست.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه میزان حق بیمه پرداختی افراد بیمه شده بر حسب سطوح هشت گانه درآمدی تعریف شده، مشخص و پرداخت میشود گفت: در واقع سطوح درآمدی در حکم حقوق دریافتی افراد است که حق بیمه بر اساس آن تعیین میشود. سال گذشته سطح هشت درآمدی، یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که امسال به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است و سطح یک درآمدی سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان بوده که امسال به ۵۵۰ هزار تومان رسیده است.
اقدامات حمایتی صندوق در دوران کرونا
شیرکانی در ادامه درباره اقدامات حمایتی انجام شده در دوران کرونا نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اتفاقات خوبی را از سال گذشته که هنوز کرونا شیوع پیدا نکرده بود شروع کردیم که آی تی بیس کردن فعالیتها از این جمله بود. به نحوی که امروز میتوان به جرات گفت همکاران من چه در خانه و پشت کامپیوتر بنشینند و چه در اداره پشت میزشان باشند، کار به طور کامل انجام میشود؛ به استثنای کارهای فنی که حتما باید در اداره دنبال شود.
وی افزود: با شیوع کرونا، کارگزاریهای ما تعطیل شدند، اما همانطور که پیشتر گفتم تعداد بیمه شدگان فعال ما کاهش نیافت.
مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به اینکه اوایل اطلاع رسانی درباره بیماری مشکل بود گفت: ما کمپین «روستای بدون کرونا» را راه اندازی و سامانهای تعریف و اعلام کردیم که هر کس مشکوک به کرونا است به ما اطلاع دهد. از طریق کارگزاریها مراجعه و برای انجام تست راهنمایی شان میکردیم.
وی افزود: اگر فردی به کرونا مبتلا شده بود کمک هزینه پرداخت کردیم و وسایل بهداشتی در اختیارشان قرار دادیم. به ویژه اوایل بروز بیماری که تهیه ماسک و موادضدعفونی کننده مشکل بود. سطح مشارکت بیمه شدگان در این کمپین خوب بود.
شیرکانی با بیان اینکه اکنون کمپینی برای فرزندان بیمه شدگان که باید در خانه بمانند و سرگرمی ندارند نیز راه اندازی کردیم که شامل اقدامات و برنامههای فرهنگی مانند مسابقه کتابخوانی و ... است گفت: یک کار دیگری که انجام شد این بود که وقفه بیمهای کسانی که به هردلیلی نتوانستند به کارگزاریها مراجعه و یا به روشهای اعلام شده دیگر، حق بیمه شان را پرداخت کنند را پذیرفتیم و به این ترتیب توانستند حق بیمه خود را از اسفند بدون احتساب چهار ماه وقفه و با همان نرخ قبلی بپردازند.