بیست و شش صنف اصلی خانه سینما در دو بیانیه جداگانه، اعتراضشان را به روند واگذاری مسئولیت صدور مجوز فعالیتهای ویدیویی و شبکه نمایش خانگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان صداوسیما اعلام کردند؛ روندی که به طرح گروهی از نمایندگان مجلس برای تغییر متولی نظارت بر فرآیند تولید و پخش کلیه برنامههای رادیویی و تلویزیونی از جمله ساختارهای مستند، مسابقات، انیمیشن، سریال، برنامههای گفتوگومحور و ترکیبی شتاب گرفته است.
به گزارش «تابناک»؛ ۲۶ نماینده مجلس، طرحی را برای انتقال اختیار مجوز نظارت بر فرآیند تولید و پخش کلیه برنامههای رادیویی و تلویزیونی از جمله ساختارهای مستند، مسابقات، انیمیشن، سریال، برنامههای گفتوگومحور و ترکیبی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار دادند، ۱۳ صنف سینمایی متشکل از بیش از سه هزار سینماگر در بیانیهای نسبت به این اقدام هشدار دادند و آن را دارای آثار مخربی خواندند.
در بیانیه اعتراضی سیزده صنف اصلی خانه سینما تاکید شده است: «ما اعضای صنوف سینمای ایران که حرفه و معیشت خود و خانوادههایمان مستقیم وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صداوسیما اعلام میداریم. ما همچنین برای کسانی که پنهان و آشکار تلاش میکنند در سال جهش تولید، این صنعت نوپا را به نابودی بکشانند، اظهار تاسف میکنیم.
فرصتهای شغلی به وجود آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای "وی او دی" بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم در سال است که سیاستهای غیرپاسخگوی صداوسیما بدون شک باعث فرار سرمایه از این صنعت شده و ضرر معیشتی هنگفتی به اهالی سینما وارد خواهد کرد. سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است تصمیمی اشتباه و غیرقابل جبران خواهد بود.
نباید فراموش کرد که این شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای "وی او دی" بودند که در این ماههای سخت بیماری فراگیر کرونا و بیرونقی سالنهای سینما توانستند با اکران آنلاین، کمک زیادی به سینمای ایران کنند و با تولید سریالها و محصولات جدید در حال پیدا کردن مسیر خود جهت هر چه حرفهایتر شدن هستند.
بدیهی است که همه تولیدات در یک سطح و بری از کاستی و عیب نیستند، اما بدون شک و براساس تحلیلهای تجربی/ حرفهای، عرصه رقابت و نیاز جامعه خود به خود استانداردها و کیفیت کارها را بالا خواهد برد؛ در حالی که میتوان پیشبینی کرد که صداوسیما با رقابت ناصحیح با این پدیده نو پا و شاید هم با قصد حذف رقیب، باعث از دست رفتن مخاطبین رسانههای داخلی شده و این عرصه را نیز در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار خواهد داد.
ما اصناف سینمایی از مسئولان و دلسوزان این عرصه میخواهیم که با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکههای داخلی را به سوی رسانههای خارجی سوق ندهند و به ایجاد بیثباتی و فرار سرمایهگذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.»
انجمن صنفی کارگردانان سینما (کانون کارگردانان)، انجمن صنفی تهیهکنندگان سینما (اکت)، انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما، انجمن صنفی بازیگران سینما، انجمن صنفی فیلمبرداران سینما، انجمن صنفی تدوینگران سینما، انجمن صنفی صدابرداران و صداگذاران سینما، انجمن صنفی کارگردانان مستند، انجمن مدیران تولید سینما، انجمن صنفی چهرهپردازان سینما، انجمن برنامهریزان و دستیاران کارگردان، انجمن صنفی دستیاران فیلمبردار و انجمن صنفی مدیران و دستیاران تدارکات سینما ۱۳ صنفی هستند که نامشان در پایین این بیانیه آمده است.
پس از نامه فوق الاشاره، صنف دیگر سینمایی نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صداوسیما اعتراض و بیانیهای را منتشر کردند که رقم سینماگران معترض به انتقال شبکه نمایش خانگی به صداوسیما را از پنج هزار نفر فراتر برد. در متن بیانیه 13 صنف گروه دوم چنین آمده است: «ما اعضای صنوف سینمای ایران که حرفه و معیشت خود و خانوادههایمان مستقیما وابسته به تولید محصولات فرهنگی تصویری است، اعتراض شدید خود را نسبت به انتقال مسئولیت شبکه نمایش خانگی از سازمان سینمایی به صداوسیما اعلام میداریم. ما همچنین برای کسانی که پنهان و آشکار تلاش میکنند در سال جهش تولید این صنعت نوپا را به نابودی بکشانند نیز اظهار تاسف میکنیم.
فرصتهای شغلی بوجود آمده از تولید محصولات شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای «وی او دی» بالغ بر سه تا پنج هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم در سال است که سیاستهای غیرپاسخگوی صداوسیما بدون شک باعث فرار سرمایه از این صنعت شده و ضرر معیشتی هنگفتی به اهالی سینما وارد خواهد کرد. سپردن سرنوشت این پدیده نوپای تولید و توزیع به سازمانی که خود رقیب آن است تصمیمی اشتباه و غیرقابل جبران خواهد بود.
نباید فراموش کرد که این شبکه نمایش خانگی و پلتفرمهای «وی او دی» بودند که در این ماههای سخت بیماری فراگیر کرونا و بیرونقی سالنهای سینما توانستند با اکران آنلاین کمک زیادی به سینمای ایران کنند و با تولید سریالها و محصولات جدید در حال پیدا کردن مسیر خود برای هرچه حرفهای تر شدن هستند. بدیهی است که همه تولیدات در یک سطح و بری از کاستی و عیب نیستند، اما بدون شک و براساس تحلیلهای تجربی-حرفه ای، عرصه رقابت و نیاز جامعه خود به خود استانداردها و کیفیت کارها را بالا خواهد برد.
در حالی که میتوان پیش بینی کرد که صداوسیما با رقابت ناصحیح با این پدیده نوپا و شاید هم با قصد حذف رقیب، باعث از دست رفتن مخاطبان رسانههای داخلی شده و این عرصه را نیز در اختیار شبکههای ماهوارهای قرار خواهد داد. ما اصناف سینمایی از مسئولان و دلسوزان این عرصه میخواهیم که با جلوگیری از این اشتباه تاریخی، مخاطبان شبکههای داخلی را به سوی رسانههای خارجی سوق ندهند و به ایجاد بیثباتی و فرار سرمایهگذاری مشروع از این حوزه فرهنگ و هنر دامن نزنند.»
کانون آهنگسازان سینمای ایران، انجمن صنفی طراحان فیلم ایران، انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند، انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران، انجمن صنفی تبلیغات سینما، انجمن صنفی منتقدان و نویسندگان آثار سینمائی، انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم، انجمن صنفی موسسات پخش فیلم، انجمن طراحان و مجریان جلوه های بصری سینما، انجمن جلوه هاى ویژه سینما، انجمن صنفى طراحان فنى و مجریان صحنه، انجمن صنفی بازیگران و بدلکاران سینما و انجمن کارکنان لابراتوار بیانیه دوم را در اعتراض به این واگذاری تهیه و امضاء کردهاند.