بازار موبایل در ایران مانند بسیاری از نقاط جهان، مدتها است که دچار رکود شده است و تقاضا برای خرید این دستگاه دیجیتالی، بهشدت کاهشیافته است. با توجه به این شرایط عرضهکنندگان تلفن همراه، تمایل پیدا کردند تا از طریق فروش آنلاین بخشی از این رکود را جبران کنند.
موبایل از آن دسته از کالاهایی است که همواره نسبت به تغییر قیمت ارز، واکنش سریعی نشان داده است. یکی از دلایل آشفتگی این روزهای بازار موبایل ایران، افزایش قیمت دلار است که از بهمنماه سال گذشته آغاز و باعث شد تا قیمت موبایل نیز بالا برود. این افزایش قیمت به شکلی بود که امروز مشتری مجبور است یک دستگاه موبایل را تقریبا با قیمتی ۴۰ تا ۵۰ درصد بالاتر از قیمت واقعی آن خریداری کند.
در کنار صعود قیمت دلار، شیوع ویروس کرونا نیز برآشفتگی هرچه بیشتر این بازار افزود. با توجه به اینکه ۹۰ درصد از موبایلهای وارداتی محصول کشور چین است، با شروع درگیری این کشور با ویروس کرونا و تعطیل شدن کارخانهها و توقف صادرات موبایل از اواسط دیماه توسط این کشور، بازار موبایل ایران نیز با چالش همراه شد. براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن واردکنندگان موبایل، بازار این محصول در اسفندماه ۹۸ رکودی ۶۰ درصدی را تجربه کرد.
از سویی با تعطیلی موقت بیشتر مغازهها و پاساژها، مردم به سمت خرید اینترنتی روی آوردند. اما، به گفته کارشناسان حوزه موبایل، یکی از دلایل کاهش خرید موبایل، تورمی است که در کشور وجود دارد و باعث شده است تا سهم موبایل از سبد خرید مصرفکنندگان کم شود و مردم هم ترجیح میدهند تا اقلام ضروری و لوازم پزشکی را در اولویت خود قرار دهند.
همه این موارد در کنار هم، خردهفروشان تلفن همراه را ترغیب کرد تا برای فروش بهتر و بیشتر و تامین کالای مورد نیاز خود، فروش اینترنتی را تجربه کنند. در این میان، پلتفرمهای اینترنتی معتبر میتوانند سهم بهسزایی در بالا رفتن فروش این کالا داشته باشند. در میان سایتهای اینترنتی معتبر در ایران، سایت دیوار در کنار فروش اجناس دستدوم، این امکان را برای خردهفروشان موبایل فراهم کرد تا کالاهای نو خود را از طریق «دیوار فروشگاهها»، به مصرفکنندگان عرضه کنند.
دیوار اعلام کرده که در جهت حمایت از کسبوکارها ثبت نام در دیوار فروشگاهها رایگان است و هیچ پورسانتی هم از خریدار یا فروشنده دریافت نمیکند که باعث میشود فروشندگان بتوانند کالاهای خود را با قیمتی پایینتر ارائه کنند و خریداران نیز با کمی جستجو محصول مورد نظر خود را پایینتر از قیمت بازار خریداری کنند.
عباس یک خردهفروش موبایل است، که در سایت دیوار فروشگاهها، آگهی قرار داده است. او از تجربه خود میگوید: «برای صنف ما، وجود چنین سایتی که مدتها است شناختهشده است، بازتاب مثبتی دارد. بااینکه فروش به خاطر قضیه کرونا پایین آمده است، اما، مشتریهای زیادی را از طریق این سایت جذب کردهایم که دیگر بهصورت آنلاین دنبال گوشی نمیگردند بلکه مستقیم با خود ما تماس میگیرند.» عباس درباره تجربه فروش آنلاین میگوید: «قبلا تجربه فروش بهصورت آنلاین نداشتم، اما، به خاطر شیوع بیماری فروش غیرحضوری از طریق فضاهای مجازی را امتحان کردم که نتیجهای که دیوار داشت از همه مثبتتر بود.
این فروشنده موبایل ادامه میدهد: «۶۰ درصد از مشتریان غیرحضوری به دنبال قیمت ارزانتر از مغازهها هستند که خوب ما هم همان کار را میکنیم. از طرفی ترجیحشان این است که از یک فروشنده معتبر خرید کنند تا در صورتی که مشکلی پیش آمد، پاسخگویی داشته باشند، که خوب این سایت فقط فروشگاههای معتبر را ثبت میکند که یک نکته مثبت است و مشتری میتواند یک جنس خوب را از یک فروشگاه معتبر با قیمت مناسب تهیه کند.»
عباس در مورد آگهی بر روی دیوار فروشگاهها میگوید: «پس از ثبت نام تعداد قابل توجهی آگهی رایگان داریم که فرصت خوبی برای آزمون و خطا ایجاد می کند. من راضی هستم، وقتی این سایت به من اعتماد دارد من هم به آن اعتماد میکنم. استفاده از دیوار فروشگاهها به جای اینستاگرام میتواند جلوی خیلی از کلاهبرداریها را هم بگیرد. در اینستاگرام هیچ نظارتی نیست. اصلا معلوم نیست طرف فروشنده واقعی است یا نه اما در اینجا فضا امن است؛ هم من میتوانم به مشتری اعتماد کنم و هم مشتری به من، خصوصا که همه راهنماییهای لازم برای پیشگیری از سوء استفاده و کلاهبرداری هم در سایت وجود دارد.»
امکان چت در اپلیکیشن و سایت دیوار به ایجاد امنیت بیشتر و حفظ حریم خصوصی هم کمک میکند. خریدار میتواند از طریق چت دیوار با فروشنده صحبت کند، چانه بزند و هماهنگیهای لازم را انجام دهد. با این کار دیوار توانسته فضای بازار آفلاین و حس و حال خرید حضوری را به یک پلتفرم آنلاین با ۳۵ میلیون کاربر منتقل کند.