به گزارش تابناک به نقل از تسنیم از ارومیه، از سه روز گذشته رانندگان اتوبوس خط واحد بخش خصوصی ارومیه به دلایل مشکلات مالی تجمع کرده و اتوبوسهای خود را خاموش و فعالیتی ندارند و به همین علت مردم نیز دچار مشکلات بسیاری در شهر شدهاند، چون تنها اتوبوسهای ملکی معدود شهرداری مشغول به فعالیت و جابهجایی مسافران هستند.
شهریورماه امسال نیز رانندگان بخش خصوصی به علت مشکلات بیمهای خود دست به تجمع زده و شهرداری ارومیه عنوان کرد که این مشکل را برطرف خواهد کرد این در حالی است که رانندگان تاکنون از نتیجه آن راضی نبودند.
رانندگان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه معتقد هستند که اگر این تجمع به مدت ۱۰ روز و یا حتی یک ماه هم ادامه داشته باشد، برایشان مشکلی به وجود نمیآید، چون در این شرایط سخت و دشوار کرونایی که مسافر چندانی در سطح شهر تردد نکرده و از سوی دیگر هزینههای بسیار نگهداری اتوبوس، به اندازه کافی برای آنها هزینه دربردارد و بنابراین معتقد هستند که تا زمانی که شهرداری به مطالبات آنها پاسخ درستی ندهد این رانندگان همچنان به تجمع خود تا حصول نتیجه ادامه خواهند داد.
یارانه اتوبوسها قطع شده است
«رضا» از رانندگان اتوبوسی است که همانند همکارانش دست به تجمع زده و فعالیت خود را قطع کرده است، وی در مورد علت اعتراض خود به شهرداری ارومیه اظهار داشت: از سال ۹۳ یارانه اتوبوسها قطع شده و هیچ پرداختی وجود ندارد، چون باید براساس آن ماهانه ۳۰۰ هزار تومان به حساب رانندگان اتوبوس بخش خصوصی واریز میشد در حالی که انجام نشد و پس از اینکه این مبلغ بدهی شهرداری روی هم جمع شد، آنان عنوان کردند که برای هر راننده مبلغ ۱۲ میلیون تومان پرداخت میکنند، اما به قول خود عمل نکردند.
وی افزود: سپس در سال ۹۷ ابراز کردند که ۱۰ باب از مغازههای ترمینال دخانیات به جای مبلغ واریز نشده یارانه به رانندگان تعلق میگیرد هر چند این تعداد به هشت باب مغازه کاهش یافت و در نهایت نیز هیچ مغازهای واگذار نشد و حتی اگر این مغازهها نیز واگذار میشد تعداد رانندگان بخش خصوصی ۳۰۰ نفر است و به بیشتر آنها چیزی نمیرسید.
این راننده اتوبوس تصریح کرد: از قرار این مبلغ ۱۲ میلیون برای هر اتوبوس را در پلهای شهری هزینه کردند و چیزی عاید رانندگان مظلوم شهرداری ارومیه نشد.
شهرداری ارومیه کمک چندانی به رانندگان اتوبوس نمیکند
«صالح» نیز از دیگر رانندگان بخش خصوصی شهرداری ارومیه که دست به تجمع زده است گفت: هم اکنون شهری مانند تهران به صورت ماهانه از باب خسارت کرونایی مبلغ چهار و نیم میلیون تومان به رانندگان اتوبوس کمک میکند و از سوی دیگر تبریز نیز در گذشته مبلغ چهار میلیون کمک میکرد که آن را افزایش داده و به چهار و نیم میلیون تومان رسانده است.
وی افزود:، اما متاسفانه در شهر ارومیه هیچ خبری از این مبالغ نیست و حتی زمانی که یکی از این صنوف به نمایندگی نزد شهردار ارومیه رفته و این مطالبه را کرد تا به رانندگان خط واحد ارومیهای نیز همانند تهران و تبریز یارانه تعلق گیرد، شهردار ارومیه عنوان کرده بود که نمیتواند به این خواسته پاسخ مثبت دهد و اگر پنج نفر از رانندگان تجمع کنند، بی تردید ۱۰ نفر دیگر حاضر هستند تا با شرایط موجود کار کنند.
فعالیت در شرایط کنونی مقرون به صرفه نیست
«کمال» دیگر راننده خط واحد ارومیه در رابطه با عدم فعالیت خود بیان کرد: اگر با این مشکلات به فعالیت بپردازیم اصلا صرفه اقتصادی ندارد، چون به صورت روزانه خیابانهای خالی را متر میکنیم و این در حالی است که باید تنها هزینه استهلاک را بپردازیم، چون قیمت هر جفت تایر در سال گذشته سه میلیون تومان بود، اما امسال به ۱۲ میلیون رسیده است و بنابراین در این شرایط، کار کردن مقرون به صرفه نیست.
وی افزود: حتی ارزانترین تایر را به قیمت هشت میلیون خریداری میکنیم بنابراین به جز فرسودگی تایرها چیزی عایدمان نمیشود.
«عبدالله» راننده دیگری است که در اعتراض به سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه اظهار داشت: در مورد مشکلات بیمهای، شهریور امسال در جریان تجمع رانندگان، شهرداری ارومیه ابراز کرد که همه اتوبوس را بیمه کرده و هزینه بیمهای را پرداخت میکند، اما متاسفانه این اقدام انجام نشد و با پرداخت دو میلیون تومان به هر راننده اتوبوس، دهان آنان را بستند در حالی که خود رانندگان مبلغ چهار میلیون برای بیمه هزینه کردند.
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه با وجود اینکه بودجه کلانی از سوی دولت به شهرداری ارومیه تزریق شده بود، اما هیچ پولی به رانندگان پرداخت نشد.
فشار اقتصادی فراوانی بر رانندگان اتوبوس وارد شده است
«حامد» از دیگر رانندگان معترض خط واحد ارومیهای گفت: در مورد مشکلات اقتصادی و معیشتی خود، از یکی از اعضای شورای شهر پیگیر موضوع شدم که وی اطمینان داد که این مشکل برطرف میشود، چون معتقد بود که شهرداری ارومیه از لحاظ مالی در مضیقه است و این در حالی است که فشار اقتصادی فراوانی بر رانندگان وارد میشود.
وی تصریح کرد: مبلغ بیمه تاکسی و اتوبوس، هشت میلیارد تومان میشد، اما متاسفانه تنها برای هر راننده اتوبوس مبلغ دو میلیون تومان پول واریز شد و ما مجبور شدیم که چهار میلیون هزینه بیمهای پرداخت کنیم.
سازمان اتوبوسرانی به وعدههای خود را قبال رانندگان عمل نکرد
«کریم» با انتقاد از اینکه سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه به هیچ کدام به وعده وعیدههای خود در قبال رانندگان عمل نکرده است اظهار داشت: شهرداری پیش از این عنوان کرده بود که در مسیرهای ضعیف که رفت و آمد مسافری چندانی ندارد، از اتوبوسهای ملکی خود استفاده میکند و از رانندگان بخش خصوصی در مسیرهای پر رفت و آمد و پررونق استفاده میکند، اما این مسئله کاملا بر عکس شده و بیشتر درآمدها به نفع خود شهرداری ارومیه است.
وی افزود: متاسفانه شهرداری ارومیه، اتوبوسهای ملکی خود را در مصارف دربستی و در مسیر دانشگاه استفاده میکند و در نتیجه درآمد بسیاری عاید خود میکند یعنی روزانه از هر خط واحد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان درآمد داشته و این مبلغ ماهانه برای هر اتوبوس به ۱۲ تا ۱۵ میلیون میرسد در حالی که رانندگان بخش خصوصی از این مبلغ بیبهره هستند.
این راننده اتوبوس ادامه داد: در مسیرهای ضعیف و کم درآمد در شهری مانند تبریز مبلغ سه میلیون تومان از سوی شهرداری این شهر به رانندگان پرداخت میشود، اما متاسفانه در ارومیه خبری از این کمکها نیست و فقط شهرداری ارومیه به خارج کردن اتوبوسهای بخش خصوصی از مسیرهای پررونق و جایگزین کردن اتوبوسهای ملکی خود در این مسیرها اقدام میکند، چون درآمد بیشتری دارد.
کمک شهرداری ارومیه نا چیز بوده است
«سعید» نیز از جمله رانندگانی است که نسبت به حمایت ناچیز شهرداری ارومیه از رانندگان اتوبوس شاکی بوده و دست به تجمع زده است وی در این رابطه گفت: تاکنون پس از حدود یک سال از شیوع کرونا، اتوبوسرانی مبلغ یک میلیون و به عبارتی ۹۵۰ هزار تومان به حساب رانندگان واریز کرده و ۵۰ هزار تومان آن نیز به جیب سازمان رفته است.
وی افزود: علاوه بر آن تاکنون ۳۰۰ هزار تومان به عنوان کمک معیشتی، ۱۰۰ لیتر روغن ماشین و دو میلیون نیز برای بیمه واریز کرده یعنی برای هر راننده تاکنون چهار و نیم میلیون هزینه شده است در حالی که در سایر شهرها این مبلغ به صورت ماهانه واریز میشود و هم اکنون با توجه به اینکه فعالیت خاصی وجود ندارد، در فشار مالی شدیدی گرفتار شده و قسطهایمان عقب افتاده است.
رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه نیز در رابطه با مشکلات اخیر اتوبوسرانی بیان کرد: با توجه به اینکه شیوع کرونا هم اکنون تمامی صنوف از جمله صنوف حمل و نقل، کسبه و کارخانه دارها را در کل دنیا درگیر کرده، هم اکنون مطالبه رانندگان این است که با توجه به کاهش جمعیت مسافری به خاطر کرونا و در نتیجه کاهش درآمد آنها، سازمان اتوبوسرانی باید این خسارات وارده به رانندگان را جبران کند.
مهدی مژدهیفرد بیان کرد: همچنین مطالبه رانندگان، بیمه تامین اجتماعی است و این نیز با توجه به اینکه پیش از سال ۹۳ یارانهای که از سوی دولت به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز میشد و همه رانندگان بیمه تامین اجتماعی بودند، اما این بیمه هم اکنون در کل کشور قطع شده است و متعاقب آن بیمه تامین اجتماعی رانندگان نیز قطع شده است.
سازمان اتوبوسرانی به صورت خودسرانه نمیتواند حمایتی از رانندگان انجام دهد
وی ادامه داد: همچنین رانندگان اتوبوس هم اکنون درخواست روغن سوخت دارند در حالی که سازمان اتوبوسرانی یک بار به صورت یارانهای این سوخت را در اختیار آنان قرار داده است و در حالت کلی سازمان اتوبوسرانی نمیتواند به صورت خودسرانه اقدامی انجام دهد، چون هر اقدامی مستلزم منابع مالی و فرایند قانونی است.
رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه تاکید کرد: دولت تاکنون هر کمکی که برای رانندگان انجام داده است، سازمان اتوبوسرانی شهرداری آن را به حساب رانندگان واریز کرده، یعنی مبلغ یک میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرده و برای هر راننده نیز یک بشکه روغن سوخت داده است و از سوی دیگر ۳۰۰ هزار تومان نیز کمک هزینه معیشتی کرونایی به آنان اختصاص پیدا کرد.
وی در ادامه با اشاره به تجمع شهریورماه رانندگان به خاطر بیمه شخص ثالث بیان کرد: در این رابطه شهرداری ارومیه مبلغ دو میلیون برای اتوبوس، یک میلیون برای تاکسی و یک و نیم میلیون تومان برای مینیبوسها تقبل کرد و با وجود اینکه شاید این مبالغ برای همشهریان مبلغی به نظر نرسد، اما هشت میلیارد برای شهرداری هزینه برداشته است.
بودجه هر شهر با دیگری متفاوت است
مژدهیفرد گفت: بنابراین منابع مالی و ردیف اعتباری برای این کمکها وجود دارد و این چنین نیست که با اراده سازمان اتوبوسرانی این کمکها انجام شود و در این راستا باید شورای شهر به میدان آیند و با توجه به اینکه تصمیمات اعضای شورا در شهرهای مختلف متفاوت است، بنابراین در برخی کلان شهرها مانند تبریز یا تهران براساس منابع بودجهای که برای شهرداری تعریف شده است تصمیمگیری میشود که رقمی بیشتری به رانندگان به عنوان یارانه پرداخت شود بنابراین سیاست شورا و منابع مالی و بودجه شهرداری ارومیه نیز باید کفاف کرده و در شورای شهر مصوب شود.
وی با ابراز تاسف از اینکه تجمع شهریور امسال رانندگان به خاطر بیمه شخص ثالث برای شهرداری ارومیه مبلغ هشت میلیارد تومان ضرر مالی برجای گذاشت اظهار داشت: متاسفانه شهرداری ارومیه در این زمینه آسیب بسیاری دید.
رئیس سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری ارومیه تاکید کرد: در مجموع رانندگان باید مشکلات خود را توسط یک نماینده آگاه و شایسته به امور، به سازمان اتوبوسرانی منتقل کرده که یا بتوانند سازمان را قانع کنند و یا خود قانع شوند، اما متاسفانه در میان خود نمایندهای ندارند و هر کدام خود را به عنوان نماینده معرفی میکنند و مطالبه هر کس با دیگری نیز متفاوت است.