پيشبينی کار آسانی نيست بويژه وقتی پای انتخابات باشد کار سختتر ميشود. اعتبار مراکز نظرسنجی هم در نزديک بودن پيشبينیها به واقعيت است. در ايران هم مراکز افکارسنجی مختلفی از ابتدای شروع تبليغات انتخابات تحولات را رصد کردند از مهمترين اين مراکز میتوان نظرسنجی "ايسپا" ،"دانشگاه تهران"، "صدا و سيما" و "کيو" نام برد.
يکی از مهمترين يافتههای نظرسنجی انتخابات، پيشبينی ميزان مشارکت است. اين نظرسنجیها به دليل ارزش بالای خبریشان و گزارشی که از واقعيت ارائه میدهند، به طور فزاينده در چند دهه گذشته مورد توجه سياستگذاران، تصميمگيران، فعالان رسانه و مردم عادی قرار گرفتهاند.
مقايسهای داريم که کدام مرکز نظرسنجی نزديکترين پيشبينی را در انتخابات رياست جمهوری 1400 داشته است.
در حوزه مشارکت نتايج به دست آمده به شرح ذيل است:
مرکز افکارسنجی کيو ۴۹
دانشگاه تهران: ۵۳
ايسپا: ۴۴
صداو سيما: ۴۳.۷
درباره ميزان مشارکت در انتخابات رياست جمهوری مرکز نظرسنجی "کيو" با خطای تنها دودهم درصدی صحيحترين پيشبينی داشت و بعد از آن مرکز نظرسنجی دانشگاه تهران قرار دارد که خطای چهار و دو دهم درصدی دارد.
قابل ذکر است که نرخ مشارکت رسمي اعلام شده توسط وزارت کشور 48.8 درصد بود.
در حوزه ميزان رای آقای رييسی نتايج به دست آمده به شرح ذيل است:
ايسپا: ۶۳.۷
مرکز افکارسنجي کيو: ۶۸
صدا وسيما: ۶۸.۹
-دانشگاه تهران: ۷۵
آرای رئيسی رئيس جمهور منتخب در پيشبينیها هم جالب است.نکته مشترک در تمام نظرسنجیها اين بود که در آخرين نظرسنجیها برای انتخابات رياست جمهوری، ابراهيم رئيسی با اختلاف زياد نسبت به ديگر نامزدها در صدر قرار داشت.
ايسپا ميزان کل آرای رئيسی را 63.7 درصد پيشبينی کرده بود که نزديکترين نرخ به ميزان رای رئيس جمهور منتخب بود، مرکز افکارسنجی کيو هم با پيش بيني 68 درصد بعد از ايسپا در رده دوم قرار میگيرد.
ميزان رای آقای رييسی، اعلام شده توسط وزارت کشور عدد ۶۱.۹ را نشان میدهد.