به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
7 مرداد 1313، پستخانه ایران به نام «پستخانه جلیله» در خیابان سپه سابق (سه راه خیام فعلی) گشایش یافت. کار ساختن این عمارت با هزینه پانصد هزار تومان شش سال طول کشیده بود.
7 مرداد 1336، یک هیات اقتصادی از ایران اواخر تیرماه سال 1336 برای رسیدگی به وضعیت نامناسب کارخانه های برق به چک اسلواکی رفت. همچنین در خبر دیگری که مربوط به این روز است آمده است، برای تمامی بازرگانان مالیات مقطوع منظور شود.
7 مرداد 1376، بزرگترين كارخانه توليد كاغذ خاورميانه در مازندران با عنوان «مجتمع چوب و كاغذ مازندران» توسط آقاي هاشمي رفسنجاني افتتاح شد.
7 مرداد 1383، بودجه 416 ميليارد و دويست ميليون دلاري نظامي آمريكا و 25 ميليارد دلار پولي كه به عنوان بودجه اضطراري عمليات عراق و افغانستان در نظر گرفته شده بود به تصويب كنگره آمريكا رسيد. دولت امريكا در آن سال 450 ميليارد دلار كسر بودجه داشت.
7 مرداد 1389، بعد از امضای نقشه راه همکاریهای تهران- مسکو و اعلام آمادگی روسها برای صادرات بنزین به ایران، یک مقام اتاق بازرگانی این کشور از احتمال ورود نخستین محموله بنزین صادراتی شرکتهای دولتی روسیه به ایران در شهریور ماه 89 خبر داد.
7 مرداد 1394، رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تاکنون ۹ گزارش در ارتباط با پرونده دکل نفتی به دادسرا ارسال کرده ایم، گفت: پرونده دکل نفتی به زودی به دادگاه می رود و دادگاه باید در مورد آن تصمیم بگیرد. ناصر سراج روز گذشته افزود: مهرماه سال ۹۳ اولین گزارش درخصوص پرونده دکل نفتی را ارائه کردیم و به دادسرا دادیم و بعد از آن نیز ۸ گزارش دیگر به دادسرا فرستادیم. وی از بازداشت چند نفر در این رابطه خبر داد و گفت: از آنها تحقیق به عمل آمد که از وضعیت فعلی آنها اطلاعی ندارم.
7 مرداد 1397، نمایندگان مجلس با دو فوریت و یک فوریت طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «توسعه و بازرگانی» مخالفت کردند.
7 مرداد 1399، شرکت خودروسازی نیسان خبر داد که انتظار دارد تا برای دومین سال پیاپی نیز با زیان سالانه مواجه شود؛ در حالی که پاندمی کرونا تلاشهای دومین خودروساز بزرگ ژاپن را برای بازگشت به سودآوری سالهای گذشته تحتتاثیر قرار داده است. نیسان در گزارش خود پیشبینی کرده است زیان مالی آن برابر با ۴۷۰ میلیارد ین (۵/ ۴ میلیارد دلار) خواهد بود که بیشترین میزان زیان نیسان از سال ۱۹۷۷ محسوب میشود.
منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد