به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمدرضا عالیان افزود: انجام رجیستری در مبادی قانونی به دلیل اظهار گمرکی با صف و گلایه مسافران روبرو میشد. از طرفی به دلیل عدم اطلاعرسانی مناسب، برخی از مسافرها بدون اطلاع از رویههای رجیستری، از الزام رجیستر شدن در گمرک فرودگاهی مطلع نمیشدند. به همین دلیل بنا شده فرایند را به شکلی بررسی کنند تا مسافر بدون صرف وقت، معطلی در صف و انجام تشریفات غیرضروری بتواند از حق خود استفاده کند.
وی در پاسخ به این سوال که با غیرحضوری شدن فرآیند رجیستری، آیا باز هم امکان دور زدن این فرآیند و خرید و فروش پاسپورت تکرار نمیشود، بیان کرد: یکی از دغدغههای ستاد مبارزه با قاچاق کالا همین موضوع است که بنا شده در کمیسیون تخصصی مورد بحث قرار گیرد. طبیعتا تا جایی که این رویه به نقطه ایده آل خودش برسد، سعی و خطاهایی صورت میگیرد، اما نهایتا باید به جایی ختم شود که کمترین بروکراسی و گرفتاری برای مردم ایجاد شود. همچنین یکی از مشکلات این روش، الزام رجیستری گوشیهای دستدوم بود که مسافر از خارج همراه خودش میآورد که در این رویه، قرار است این مسائل حل شود.
عالیان با تاکید بر اینکه رجیستری یکیاز موثرترین اقدامات دولتی از ابتدای ورود موبایل طی سالهای اخیر بوده است، افزود: انجمن واردکنندگان موبایل بهصورت دائم نظرات کارشناسی خود را به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک ایران منعکس میکند. اگر تمام فرایندها و رویهها به صورت اصولی، سیستماتیک و غیرحضوری انجام شود، از ایجاد فساد و دور زدن قانون جلوگیری میکند. به همین منظور کمیتهای برای بررسی شرایط تشکیل شده تا سازوکار جدید را مشخص کند و تا آن زمان، چیزی اجرا نمیشود.