خوانده می‌شوید

تحت چه شرایطی، با واقعی شدن «قیمت بنزین» موافق هستید؟

در هفته‌های اخیر همزمان با افزایش قیمت جهانی نفت و در پی آن، رشد بهای بنزین در کشور‌های جهان از جمله برخی همسایگان ایران، اخبار غیررسمی بر احتمال افزایش قیمت بنزین در داخل به رقمی همچون ۱۴ هزار تومان تاکید دارند؛ هرچند از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، این افزایش قیمت تکذیب شده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۶۶۶
|
۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷ 23 October 2021
|
49358 بازدید
|

موضوعی که همواره در اقتصاد ایران در بین کارشناسان اقتصادی مطرح بوده، نگرانی از حجم بالای یارانه پنهان در بخش‌های مختلف است. به طور مشخص گزارش اخیر دیوان محاسبات نشان داد در سال گذشته، یارانه پنهانی ۱,۶۰۳,۰۰۰ میلیارد تومان، که پرداخت و یا به حساب بدهکاری دولت منظور شده، معادل ۲.۵ برابر عملکرد بودجه عمومی دولت و ۴۶ درصد حجم نقدینگی در سال ۱۳۹۹ است.

بنابراین، یکی از فرآورده‌های نفتی که از یارانه پنهان بی نصیب نمانده، بنزین است. بنزین یارانه‌ای که اکنون در کشور توزیع می‌شود، روزانه برابر با  ۶۰ میلیون لیتر است. قیمت بنزین به نرخ دولتی لیتری ۱۵۰۰ تومان تعین شده است. بنزین آزاد نیز با قیمت لیتری ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود که البته به معنای واقعی، آزاد نیست و دولت برای ثابت نگه داشتن آن نیز، یارانه پرداخت می‌کند. زیرا قیمت نفت هر لحظه در بازار جهانی در حال تغییر و در نتیجه بهای بنزین نیز تابعی از آن است.

حال با افزایش نسبی قیمت نفت در هفته‌ها و ماه‌های اخیر و رسیدن به کانال ۸۰ دلاری، شاهد رشد قیمت بنزین در بسیاری از کشور‌ها از جمله برخی از همسایگان ایران هستیم. روندی که با توجه به تجربه گذشته، می‌تواند جذابیت قاچاق سوخت به ویژه بنزین را افزایش دهد. از سوی دیگر، کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه در ایران روزانه، متوسط حدود ۸۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود و پرداخت این حجم از یارانه به بنزین به معنای پایین نگه داشتن قیمت بنزین و در نتیجه افزایش مصرف است، تاکید دارند که بایستی نرخ گذاری ثابت برای بنزین و سایر حامل‌های انرژی متوقف شود.

اما این افزایش قیمت، سیاستی است که همواره با هزینه‌های بسیاری بر دوش مردم و قشرهای ضعیف جامعه همراه بوده و هرگونه تغییر نرخ سوخت، نیازمند تدابیر حمایتی از قدرت خرید مردم است.

حال جدا از اینکه اساسا افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت هست یا خیر، سوال اساسی این است که اگر قرار بر این باشد که قیمت بنزین مصرفی مردم، واقعی و به نرخ فوب خلیج فارس باشد، چه شرایطی را به عنوان پیش نیاز آن باید در نظر گرفت؟

برای نمونه برخی مردم بر این باورند در صورتی که یارانه پرداختی برای بنزین به حساب همه مردم واریز شود و آن‌ها خودشان تصمیم گیر نقدینگی پرداختی به حساب خود باشند، آزادسازی و افزایش قیمت بنزین از نظرشان مطلوب است. گروه دیگری نیز می‌گویند در حال حاضر بسیاری از قشرهای محروم جامعه از یارانه بنزین و سوخت، بی بهره هستند و اساسا خودرویی ندارند که بخواهند بنزین یارانه‌ای هم دریافت کنند، در نتیجه برای رسیدن به عدالت در حوزه یارانه ها، باید قیمت بنزین به نرخ واقعی و بدون یارانه باشد و تفاوت بنزین یارانه‌ای و آزاد به نرخ روز، به حساب قشرهای محروم و کم درآمد جامعه واریز شود. اما برخی نیز معتقدند دولت باید پیش از تصمیم گیری برای افزایش قیمت بنزین، فکری به حال خودرو‌های تولید داخل با مصرف سوخت بالا کرده و برای عرضه خودرو‌های برقی و کم مصرف با معیار‌های جهانی اقدام کند، زیرا در این حالت، افزایش قیمت سوخت، فشار کمتری را به جهت هزینه‌های سوخت به خانوار‌ها وارد می‌کند.

حال از نگاه شما مخاطبان تابناک


* آیا با هوشمندسازی سهمیه بندی بر اساس خانوار و فقیر و غنی موافق هستید؟

* شرایط منطقی و کارشناسی برای افزایش قیمت بنزین چیست؟

* با افزایش قیمت بنزین، به شرطی که مابه‌التفاوت نرخ جدید به حساب یارانه خانواده‌های کم درآمد جامعه واریز شود، موافق هستید یا خیر؟ (با ذکر دلایل)

* با این شرط که حقوق پرداختی دولت و کارگران به نرخ جهانی باشد، بهای بنزین هم واقعی شود؟

* با شرط توسعه همه جانبه حمل‌ونقل عمومی همچون مترو، موافق افزایش قیمت بنزین هستید؟

* افزایش قیمت بنزین و رسیدن به نرخ جهانی، با شرط تولید خودرو‌های کم مصرف و برقی در داخل؟
 
 
نظریات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۹
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳۴۸
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
حقوق ها هم به نرخ جهانی پرداخت بشه و خودروهای برقی و کم مصرف وارد بشه. یارانه نقدی دهک های پایین هم افزایش پیدا کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
از تو که دکتری بعیده؟؟؟

اینا وعده توخالی برای شیره مالیدن سر مردمه دکترجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
چه دکتری هستی که هنوز نقشه تکراری دولت را نفهمیدی

گران خواهد شد و هیچ افزایش درآمدی هم برای مردم درکار نخواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
افزایش درامد نداره ولی افزایش هزینه حتما برا مردم داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
تنها راه ارتباط با دنیا علی الخصوص آمریکا می باشد و با در نظر گرفتن منافع مردم و نه یه گروه و ایدولوژی خاص
ما نیاز به درآمد های ارزی فراوان داریم به غیر از نفت که بتوانیم سطح زندگی مردم را بر اساس دلار تنظیم وثابت نگهداریم بقیه موارد وقت تلف کردنه

هرچند در آینده از تاریخ امروز خیلی از چیزها روشن میشه و خیانت ها بر ملا میشه اما تا اون وقت خیلی ها در قید حیات نیستند که ازش آرامش و راحتی و امنیت رو بگیرند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
یعنی چی یارانه باید به همه پرداخت بشه نه فقط به دهک پایین
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
عزیزم حقوق جهانی یعنی چی؟سوئیس یا بورکینفاسو یا مصر؟قطعا با خوش اشتهایی مردم ما انتظار دارید تولید ملی کشور یک بیستم المان باشد اما قدرت خرید ما از قطر بالاتر باشد نه برادر این ارزو هرگز تعبیر نخواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
اقاي ريسي كه فرمودين چون صنعت وشك سازي را ساري در خودرو سازي نكرديم الان خودرو سازيمون اينه خوب جاري كنيد در صنعت اقتصادي هم جتري كنيد و تورم را مهار كنيد اگر راست ميگين
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
نیاز به این کارا نیست دولت کافیه پولی ملی را ارزش بهش بدهد و دلار بیاد پاین وگرنه با جهش دلار همه چیز باید بره بالا
تا زمانی که ارتباط ما با جهان درست نشده
این کارها همه اشتباهه
راه حل دیگر این است که قیمتها و حقوق و..همه به دلار باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
درامدها هم واقعی بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
دولت پولش کجا بود که بخواهد به دلار به تو و امثال من حقوق بده؟! چین هم نفت نمیخره از سال دیگه به دلیل تحریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
تنها و تنها چاره مشکلات اقتصادی، دوستی با امریکا و افتتاح مجدد سفارت های دو کشور ست
والی
| Japan |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
در ژاپن متوسط درامد روزانه روزی ۱۰۰ دلار قیمت بنزین تقریبا ۲ دلار است یعنی روزی ۵۰ لیتر بنزیناست
اگر متوسط درامد در ایران را روزی ۲۰۰هزار تومن فرض کنیم معادل ۷۰ لیتر بنزین است
پس هنوز قیمت آن در ایران خیلی پایین تر از بقیه کشورهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
همه كالا هايي كه ميخريم 10 برابر ارزانتر يا حقوقمان 10 برابر بيشتر شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
واقعی شدن حقوق و دستمزد مانند کشورهای حوزه خلیج فارس و افزایش کیفیت زندگی مانند کشورهای خلیج فارس و رساندن تورم به کشورهای خلیج فارس و لاغیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
همه اینها برای این هست که ملت رو برای افزایش قیمت و دست کردن تو جیبشون آماده کنید... یکی از منابع اصلی درامد دولت فروش بنزین هست که خوب الان کم شده... دولت هم برای پرداخت حقوق میخواد باز تو جیب ملت دست کنه... خیلی باید وقیح باشید که چنین هدفی دارید... وقیح....
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
یعنی میگی بنزین باید مثل اونا بشه لیتری 24-25 هزار تومن؟!!!
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
مرگ یک بار شیون یک بار. قیمت های دستوری رو حذف کنید همه چی رو با قیمت جهانی خرید و فروش کنیم و به طبع آن درآمد هر نیز به قیمت جهانی نزدیک خواهد شد. در این صورت کالا های تولیدی نیز باید بتونند با کالاهای سایر کشور ها رقابت بکنند. البته که نمی تونند حتی احتمال داره تولید نفت داخلی که از پتانسیل های کشور هست غیر اقتصادی باشه و وارداتش به نفع کشور باشه... به هر حال من با بنزین با قیمت جهانی موافقم ... نتنها بنزین با قیمت جهانی کلیه اجناس هم موافقم به شرط اینکه درآمد ما ها هم بر پایه معیار های جهانی باشه. با یارانه نمیشه مملکت و خانواده رو اداره کرد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
چقدر ساده ای دکتر؟ این برنامه ی هر دولتی بوده که کمبودهاش رو با افزایش قیمت بنزین جبران کنه ....چند ساله که اینطوری کلاه سر مردم گذاشتن و متاسفانه در این دولت هم استارتش رو زدن ؟؟!!!!! از آقای رییسی دیگه انتظار این کارها نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
اگه هزینه و درآمدها جهانی باشه که خیلی عالی میشه
مسئله اینه که فقط هزینه ها اینجا جهانیه
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
دکی جان شما لطفا نظر اقتصادی ندین.

درآمد توی هر کشوری براساس هزینه های زندگی توی همون کشور خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
تحت هیچ شرایطی با افزایش قیمت بنزین موافق نیستیم برای اینکه اگر بنزین گران شود خودرو باید ارزان شود که دولت بخاطررانت فروش خودرو این کاررا نمی کند . تجربه سالها و افزایش قیمت بنزین در سنوات قبل نشان داده این افزایش موجب افزایش قیمت همه کالاها و خدمات می شود و دولت هم توان کنترل قیمت ها را ندارد. ونیز وقتی سیستم حمل و نقل عمومی فشل است افزایش قیمت بنزین مردم را دچار مشکل می کند پس بهتراست اگر قیمت بنزین را با کشورهای دیگر مقایسه می کنیم حقوق و در آمد را هم مقایسه کنیم و همینطور قیمت خودرو را.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
تحت هیچ شرایطی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
تحت هیچ شرایطی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
به شزط که حقوق نیز طبق کشوز های منطقه شود
بنده
|
United States of America
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
از نگاه یک دلسوز بخوام نظر بدم هر وقت درامد مردم به درآمد کشورهایی مثل امارت، قطر ، عربستان رسید
هر وقت کیفیت ماشین های سواری به کیفیت ماشین های همسایه رسید و واردات ماشین آزاد شد
وگرنه با بهانه ازاد شدن حاملان انرژی و اختصاصمابه التفاوت آن به دهک پایین
به هیچ وجه نه تنها موافق نیستم، بلکه باید قیمت بنزین ارزون بشه
از نگاه یک مخالف اگر بخوام نظر بدم
موافقم که بنزین آزاد بشه چون آخرین میخ به تابوت حکومت حساب می شه
خود دانید،
صلاح کار خویش خسروان دانند
ذرتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
اینا همش زمینه چینی است برای افزایش قیمت
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟