تابناک هر روز بستهای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری میکند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون عقب گرد بورس پس از صعود صبحگاهی، قیمت خودروی خارجی در ایران ۸ برابر قیمت واقعی است، گرانی لاستیک سبب شده برخی کامیونداران لاستیک تاریخ گذشته بخرند، آمار وزارت جهاد از صادرات خاویار غلط است، تاکنون مجوزی برای ارتقای موسسه اعتباری ملل صادر نشده است و قیمت رب گوجه همچنان بر مدار صعود را در بر دارد.
در حالی که سهامداران، روز گذشته شاهد رشد شاخص کل بورس و تداوم این روند در ساعات ابتدایی بازار امروز بودند، حال در لحظه انتشار این پیمانه، روند معکوس نماگر را نظاره گر هستند. به گونهای که در حال حاضر شاخص کل بورس با افت ۴۳۸۶ واحدی مواجه شده است.
احمد کریمی، دبیر کانون سراسری کامیونداران درباره خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیون داران گفت: به دلیل افزایش نرخ لاستیک در روزهای اخیر، کامیونداران مجبور به خرید لاستیکهای تاریخ مصرف گذشته شده اند. وی ادامه داد: لاستیکهایی که وارد گمرک شده، ولی به دلیل مشکلات تأمین ارز، تاریخ مصرف آنها به اتمام رسیده است به مبدأ وارداتی که معمولاً اربیل عراق است، برگشت داده شده و دوباره از طرق غیررسمی وارد کشور میشود. بعد از اعلام انجمن تایر مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک و ممانعت آن از سوی سازمان حمایت، این اعلام افزایش تأثیر خود را در بازار گذاشت و قیمت لاستیک افزایش یافته است.
دبیر کانون سراسری کامیونداران گفت: حتی برخی تولید کنندگان داخلی لاستیک محصول خود را در سامانه کالا قرار داده و بلافاصله به فروشندهها میگویند که از سامانه خرید کنند و با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند. فعال صنفی صنعت حمل و نقل یادآور شد: زمانی که فروش لاستیک به صورت حوالهای و در سامانه سازمان راهداری با نرخ ارز ترجیحی عرضه میشد، بازار به تعادل رسیده است؛ اما بعد از آنکه ارز لاستیک از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر کرد و فعالیت سامانه فروش لاستیک سازمان راهداری متوقف شد، قیمت لاستیک افزایش ناگهانی پیدا کرد. در حال حاضر لاستیک با برندهای چینی، کرهای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند، ولی پرمصرفترین آنها لاستیکهای چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می رسند، در حالی که قیمت لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایرهای چینی با حدود ۲ میلیون ارزانتر عرضه میشود. به گفته این فعال صنعت حمل و نقل، لاستیکهای تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد. /مهر
سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک گفت: صادرات خاویار در سال ۹۹، دوهزار و ۲۸۲ کیلوگرم به ارزش یک میلیون و ۸۵ هزار و ۶۷۴ دلار بوده است و آمار اعلامی توسط یکی از مدیران وزارت جهاد کشاورزی، آمار دقیقی نبوده و فاصله زیادی با واقعیت دارد. لطیفی ضمن تاکید بر دقت در ارائه آمار توسط مدیران کشور گفت: ارائه آمار دقیق میتواند در بررسی واقعیتهای میدانی و برنامه ریزی صحیح در مسیر رونق اقتصادی کشور مؤثر باشد. سخنگوی گمرک در ادامه افزود: در سال ۹۹، امارات متحده عربی با خرید ۵۶۰ کیلوگرم خاویار، آلمان ۲۲۰ کیلوگرم، ژاپن ۲۰۲ کیلوگرم، بلژیک ۲۰۱ کیلوگرم و اسپانیا ۱۹۹ کیلوگرم، پنج مقصد اول صادرات خاویار ایرانی بودند.
«عبدالرزاق داود » مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری (سرپرست وزارتخانه بازرگانی پاکستان) در دیدار با ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، گفت: اکنون روابط تجاری و اقتصادی ایران و پاکستان هیچ مناسبتی با پیشینه روابط این دو کشور ندارد و امیدواریم بتوانیم این شرایط را تغییر دهیم. وی افزود: در این منطقه نیازمند یک اتصال و ارتباط بین کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان و تاجیکستان است که در این روند، ایران و پاکستان مهمترین کشورها هستند، بدون ایران این ارتباط به ظرفیت نهایی نخواهد رسید. داود ادامه داد: هر گونه بهبود همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بسیار مهم است و حجم تجارت این دو کشور به خصوص در حوزه کشاورزی باید گسترش یابد.
وی با اشاره به ظرفیت تهاتر در دو کشور گفت: پاکستان دارای برنج و ایران دارای نفت و پتروشیمی است که می توانیم این کالاها را با هم تهاتر کنیم. مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امور بازرگانی و سرمایه گذاری تصریح کرد: ما به شرایط تحریمی ایران واقف هستیم و به دنبال یک ساز و کار برای ایجاد ارتباط موثر و مفید با ایران هستیم. به همین دلیل پیشنهاد تهاتر را مطرح می کنیم. وی افزود: ما امکان صادرات محصولاتی همچون کینوا، انبه و مرکبات به ایران را داریم و امیدواریم مشکلات موجود برای تبادلات تجاری در سایه روابط با ایران مرتفع شود.
مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی و گمرکی گمرک ایران در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر درباره بلاتکلیفی ۱۵ هزار تن برنج وارداتی در انبارهای بنادر و گمرکات اظهار کرد: ممنوعیت فصلی واردات برنج در ابتدای مرداد ماه سال جاری آغاز و گمرک مکلف شد از ترخیص هر گونه برنج خودداری کند. محمولههایی هم داشتیم که قبل از اعلام ممنوعیت فصلی برنج وارد گمرکات و بنادر کشور شده بودند و با مصوبهای که از ستاد تنظیم بازار اخذ کردیم، توانستیم ۱۵ هزار تن برنج را با استفاده از این مصوبه ترخیص کنیم.
معاون فنی و گمرکی گمرک ایران افزود: ۷۰۰ هزار تن برنج نیز قبل از آن و تا آغاز زمان ممنوعیت فصلی برنج ترخیص شده بود. در حال حاضر نیز دو دسته برنج در بنادر و گمرکات داریم، نوع اول، برنجهایی هستند که قبل از ممنوعیت فصلی وارد گمرک شده اند که تا هشت ماه است در بنادر مانده اند؛ گمرک ایران نیز با استفاده از مصوبه ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی، بخش زیادی از آنها را ترخیص کرده بود که الان ۱۰ درصد تتمه برنجها و کالاهایی هستند که قبل از ابلاغ ممنوعیت واردات برنج، دپو شده اند. مجموع این ۱۰ درصدیهای باقی مانده به ۱۵ هزار تن میرسد؛ گمرک به وزارت جهاد موضوع را اعلام و درخواست کرده که به دلیل شرایط جوی گمرکهای بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار، بلافاصله در این خصوص تصمیم عاجلی اتخاذ و ابلاغ کند. ارونقی گفت: دسته دوم برنجهای مانده در گمرکات و بنادر به برنجهایی برمی گردد که بعد از ابلاغ ممنوعیت فصلی واردات برنج وارد گمرکات شده اند و میزان آن، ۸۵ هزار تن است؛ ۱۶ روز بیشتر تا پایان ممنوعیت فصلی واردات برنج باقی نمانده و بعد از آن باید بلافاصله نسبت به ترخیص آنها اقدام کند. وی خاطرنشان کرد: به طور کلی نزدیک به ۱۰۰ هزار تن در گمرکات و بنادر کشور داریم که منتظر ترخیص هستند؛ تأکید گمرک عمدتاً بر ۱۵ هزار تن باقی مانده از قبل از ممنوعیت فصلی واردات برنج است تا دچار فساد یا نابودی یا ترخیص بیش از حد نشوند و ترخیص آنها از گمرک سریعتر عملیاتی شود.
اخیرا افزایش قیمت رب گوجه خبرساز شد و دبیر سندیکای صنایع کنسرو افزایش قیمت مواد اولیه، بستهبندی و سایر ملزومات تولید و فرارسیدن پایان فصل گوجه فرنگی را از دلایل این افزایش قیمت عنوان کرد. قیمت رب گوجه در زمان مشابه سال قبل بیش از ۲۰ هزار تومان، اوایل امسال حدود ۳۵ هزار تومان و تا دو هفته پیش ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان بود. اما مشاهدات میدانی نشان میدهد، قیمت این محصول حالا به ۴۷ هزار تومان هم رسیده است. گفتنی است این محصول مشمول قیمت گذاری تثبیتی نیست و در بازار تعیین میشود. همچنین سامانه ۱۲۴ زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت که طبق اعلام مسئولان باید برای رصد روزانه قیمت استفاده شود، از بازار بسیار عقبتر است، چون محدوده قیمت هر قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تا ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده است.
دولت ازبکستان نخستین قرارداد خرید برق از خانه هایی که مجهز به پنلهای خورشیدی هستند را آغاز کرد. به گزارش ایسنا، این جمهوری شوروی سابق برق وارد می کند و سرمایه گذاری سنگینی در تجدیدپذیرها برای افزایش تولید داخلی انجام داده است. همچنین مذاکراتی با روسیه برای ساخت نیروگاه برق هسته ای داشته است. وزارت نیروی ازبکستان اعلام کرد خانه ای که در تاشکند - پایتخت ازبکستان- نخستین قرارداد برای فروش نیرو به شبکه برق این کشور را امضا کرد ۳۰۰ سُوم ازبکستان (۰.۰۲۸ دلار) به ازای هر کیلووات ساعت دریافت خواهد کرد که تقریبا مشابه پولی است که برای برق مصرفی پرداخت می کند؛ با این حال قیمت بر اساس موقعیت متفاوت است.
رستم یودگروف کارآفرین ۴۳ ساله که این قرارداد را امضا کرده است، اظهار کرد: برنامه وی در ابتدا داشتن برق پشتیبان برای خانواده اش در صورت وقوع خاموشی بود که در سال ۲۰۱۹ در زمان بازسازی خانه اش متداول بود. وی سال گذشته ۴۰ پنل خورشیدی به ظرفیت شش کیلووات و یک دستگاه جمع آوری خورشیدی نصب کرد که آب را گرم می کند و اجازه داده است مصرف گاز این خانواده ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. اما فراهم کننده تجهیزات به وی توصیه کرد به شبکه نیرو وصل شود و نیروی مازاد را بفروشد تا هزینه هایی که وی در ساعات اوج و در هنگام ناکافی بودن تولید پنل های خورشیدی متحمل می شود، جبران شود. یودگروف گفت: هنگام روز ما حداقل برق را مصرف می کنیم. اکنون فروش برق را آغاز کردم اما با این کار از راحتی که هدف اولیه من بود، صرفنظر کردم.
بر اساس گزارش رویترز، وی ۵۰ میلیون سُوم (حدود ۵۰۰۰ دلار) برای خرید و نصب تجهیزات هزینه کرده و تحت یک برنامه دولتی دیگر برای جبران بخشی از این هزینه ها درخواست کرده است که به سه میلیون سُوم محدود می شود.