به گزارش ایسنا، اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در هفت ماهه امسال ۱۲۱ هزار و ۸۷۰ فقره گزارش و شکایت مردمی در خصوص کالا و خدمات از طریق ستاد خبری مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها دریافت شده که از مجموع شکایات رسیدگی شده ۴۷۵۳ فقره منجر به تنظیم برگ گزارش بازرسی، ۶۳۳۱ فقره منجر به احراز نشدن تخلف و ۴۴۶۳ فقره به علت انجام کار کارشناسی در حال پیگیری است.
بر اساس این گزارش از این تعداد شکایات، ۱۳ هزار و ۵۳۴ فقره مربوط به کالا و ۲۰۱۳ فقره مربوط به خدمات بوده است.
همچنین در هفت ماهه امسال، بیشترین شکایات دریافتی بر اساس نوع تخلف مربوط به گرانفروشی، کم فروشی، تقلب و عدم درج قیمت و در بخش کالا مربوط به انواع نان، سبزیجات و گوشت مرغ و در بخش خدمات مربوط به نرخ تعمیر خودروهای سبک و رستوران های غذاخوری بوده است.
گفتنی است که از این تعداد شکایت، ۱۰ هزار و ۲۱۶ فقره به صورت تلفنی، ۲۰۶۹ فقره به صورت حضوری و ۳۲۶۲ فقره بصورت کتبی دریافت شده است.
چگونه شکایت کنیم؟
مردم میتوانند با مراجعه به ستاد خبری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و شهرستانهای تابعه شکایت خود را تنظیم کنند یا از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ شکایت خود را مطرح کنند.
طبق قانون نظام صنفی گرانفروشی، کمفروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمتگذاری و توزیع، فروش اجباری، عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب از جمله مهمترین تخلفات صنفی است.
همچنین بر اساس قانون صنفی باید درآمدهای ناشی از جریمههای دریافتی به حساب خزانه واریز شود و معادل آن در بودجههای سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تأمین بار مالی ماده (۴۴) این قانون بهطور مساوی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد تا در اجرای این قانون هزینه کنند، اما اتاق اصناف بارها نسبت به دریافت نکردن این بودجه گلایه کرده است.