تخریب وحشیانه ویلای غیرمجاز!

چه شخصی یا ارگانی وظیفه خود را در طول زمان ساخت این بناها انجام نداده است که حال بعد از اتمام کل کار، مبلمان، سالها استفاده ناگهان باید تخریب شوند؟ به زبان ساده چه کسانی رشوه گرفته و روی خود را آن طرف کرده اند تا این ویلا و این گونه ویلاها در سراسر کشور ساخته شوند؟
کد خبر: ۱۱۰۰۸۲۹
|
۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴ 24 January 2022
|
112576 بازدید
|

به گزارش «تابناک»، فریبرز ناطقی الهی، استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران در ایران در مطلبی نوشت: این مقاله را در آبان امسال بعد از تخریب ویلایی در بابلسر که بسیار هم در خبرها صدا کرد نوشتم ولی بدلایلی فکر کردم شاید بهتر باشد سکوت کنم!

اما در چند روز گذشته که شور و هیجان تخریب بعد از دستور مقام عالی قوه قضاییه در خصوص ویلاهای غیر قانونی جاده چالوس باز جان تازه ای به خود گرفته است دیدم جای درنگ نیست و باید نکاتی عرض کنم. بدون شک دستور آقای اژه ای حرکت ماندگاری است که در تاریخ با نگاه مثبت ثبت خواهد شد؟ شروع توقف خلاف از نهاد مسول که امری ستودنی است!

اما ما متمدن تر از آنیم که تخریب در زندگی ما جایی داشته باشد! وحشی ترین اقدامی که در حال حاضر در نظرم در کشور هست تخریب بناها، ساختمان ها، و ویلا های غیر مجاز است! بجای تخریب به عنوان جریمه، آیا بهتر نیست آنها را به خوابگاه و درماندگاه عمومی تبدیل بکنیم، اما چرا ؟

اجازه بفرمایید تحلیلی و نه احساسی به قضیه نگاه کنیم. یک ویلا یا ساختمان غیر مجاز به صورت کامل طی یکی دو سال یا حتی در صورت فوریت طی چند مدت و نه یک شبه ساخته می شود ! این مطلب مهم توسط آقای اژه ای نیز بصورت کامل و صحیح بیان شده است.

در همین رابطه، نگاهی به تصاویر یک ویلا کامل در بابلسر که چند مدت پیش تخریب شد و در رسانه ها خیلی هم خبر ساز شد، بخوبی حاکی از آن است که این ویلا با کلیه امکانات یک شبه تکمیل نشده است! با دیدن این تصاویر حتما عده ای هم دست و هورا کشیدند.

سوال:
چه شخصی یا ارگانی وظیفه خود را در طول زمان ساخت این بناها انجام نداده است که حال بعد از اتمام کل کار، مبلمان، سالها استفاده ناگهان باید تخریب شوند؟ به زبان ساده چه کسانی رشوه گرفته و روی خود را آن طرف کرده اند تا این ویلا و این گونه ویلاها در سراسر کشور ساخته شوند؟ جواب مشخص است. نیست؟ همان فرمایش ریاست محترم قوه قضاییه است " در مقابل چشمان مسئولان ساخته اند!؟

راه حل:
دوست نداشته و ندارم ایراد بگیرم و راه حلی ارایه نکنم.

١- قبل از تخریب واحد های ساخته شده، ابتدا کلیه افراد رشوه گیر و ارگانهای متخلف شناسایی و آنها از بنیاد تخریب شوند (اخراج، باز پرداخت، حبس، جریمه سنگین و ...). برای هر یک از ویلا های غیر مجاز این افراد مشخص و این کار صورت بگیرد. اول آنها، بعد مستحدثات ! خیلی کار ساده ای است.

٢- تصویب قانونی ساده بشرح زیر:
کلیه بناهایی که در زمین های با کاربری غیر مجاز یا کاربری خاص و بدون جواز ساخته شوند، بنا و زمین به نفع دولت برای مدت بیست سال یا ... ضبط و در اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تبدیل آنها "فقط" به مدرسه و یا وزارت بهداشت برای تبدیل آنها "فقط" به درمانگاه و بهداری و به وزارت علوم "فقط" برای خوابگاه دانشجویی قرار داده شود. قانون نویسان عزیز کلمات و عبارت قانون پیشنهادی را اصلاح بفرمایند، کلمه "فقط" هم معلوم است چرا ؟ نشود ویلای سازمانی یا ویلای آقای ریس و معاونین و غیره ؟

با تصویب چنین قانون دو خطی نه کسی قبل از دریافت دو قبضه مجوز یا سه قبضه حتی ! دیگر اقدام به چنین فعالیتی نمی کند، در ثانی، رشوه کثیف خیلی راحت حداقل از این موارد حذف می شود که خود اقدامی بسیار مهم در کنترل این نمونه ساخت و ساز های غیر مجاز است و مهمتر از همه این عمل وحشیانه یعنی تخریب که هم جلوه وحشیانه دارد و هم صدمه زدن به اموال عمومی کشور است تمام می شود. یاد آور می شوم که کلیه ساخت و ساز های شخصی هم در طبقه بندی ثروت های عمومی کشورها به حساب می آید. آنچه اتفاق افتاده ! افتاده، تخریب مجدد محلی از اعراب دیگر ندارد در همین حال، مدارس مان زیادتر و بهداشت مان هم در کشور رونق می گیرد و دانشجویان هم بقدر کافی خوابگاه خواهند داشت ! اصلا با این بخشنامه ریشه این موارد یکجا و یکشبه خشک می شود و اصلا نیاز به ضبط هم لازم نمی شود ! کار سختی نیست بهتر از این تصاویر تخریب دلخراش است، هر تخریبی صدمه و ضرر به پیکره کشور است.

برای موجود ها هم برای بیست سال زمین مال خودشان عیان مال آموزش و پرورش یا وزارت بهداشت یا وزارت علوم تا بین خودشان حل و فصل نمایند ! به هر حال خلاف کرده اند در ساخت و سازی که مجوز نداشته اند.

بدینوسیله این معضل عظیم و پرونده های زیاد در دادگاهها (اشتباه نکنم اقای اژه ای مدتی پیش فرمودند نزدیک به ٣٠٪؜ پرونده های قوه قضاییه) و این حجم مسایل و هزینه های بی خودی خیلی آسان حل می شود، خشک می شود ریشه این مطلب تماما و تمام می شود. ان شا الله.

در همین راستا قانون عاقلانه جدید مجلس محترم در خصوص ساخت مخزن آب، اتاق نگهبانی (ان شا الله اندازه آن هم مشخص شود) و یک انباری برای رفع مشکلات زمین داران کفایت می کند. به هر حال آنها هم باید مخزن آبی برای آبیاری زمین، اتاقی برای نشستن و انباری برای وسایل خود داشته باشند ! برای افرادی هم که علاقه به توسعه دارند در صورت لازم برای ساخت بیشتر اقدام به طی مراحل قانونی برای اخذ مجوز بر اساس قانون اقدام بفرمایند. به همین سادگی است !

در ضمن هر مورد و ایرادی که توسط حقوق دانها به این طرح وارد شود فقط برای باز گذاشتن باب دخل و تصرف و دامن زدن به شکایات و کسب درآمدهای چند هزار ملیاردی است وگرنه کار به این سادگی اینهمه افسانه ندارد ؟

در خصوص چاه های غیر مجاز هم یک قانون دو خطی مبنی بر اینکه "هر کس در ملکی بصورت غیر قانونی به حفر چاه اقدام نماید، چاه و راه دسترسی در قالب زمین از اولین راه عمومی تا چاه به نفع دولت برای همیشه ضبظ خواهد شد. والسلام.

اصلاح امور خیلی ساده است فقط باید خواست که امور اصلاح شود و باب فساد و رشوه حرام ریشه کن شود.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۷۶
محمد کیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
نه آقا تخریب بهترین گزینه هست چون در غیر اینصورت باعث فسادهای بعدی و سو استفاده ارباب قدرت قرار خواهد گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
آن کسانی هم که اجازه داده اند باید برخورد شود

پیشنهاد داد تعدادی از آن هاکه موقعیت مناسب دارند به مدت 20 سال مدرسه و تعدادیاز آن ها درمانگاه شوند مابقی هم اگر قرار است خراب شود چرا اینطورالبته هر منطقه مسائل خودش را دارد و یک نسخه برای همه نمی توان پیچید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
اتفاقا باید این بناها تخریب بشن تا درس عبرت باشه برا بقیه . به جا تخریبش با لودر باید تک تک کسایی که در ساخت غیر قانونی دست داشتن بیارن بیل و کلنگ بدن با دست تخریب کنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
کاملا درسته برای اتمام حجت و برای عبرت گیری دیگران این اقدامات اولیه بسیار مناسب است. از این به بعد و باتوجه به هشدارهای قبلی اگر کسی ساخت لازم است مجبورش کنند که بادست خودش خرابش کند.
حمید
| Germany |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
با سلام. اکثر قریب به اتفاق صاحبان فعلی این ویلاها مقصر نیستند. کسانی قبلا با اخذ مجوز این ویلاها را ساخته و فروحته اند. مالک فعلی هم با رویت تمام مدارک قانونی و مجوز ساخت و پایان کار اقدام به خرید ویلا کرده است. حالا کاشف به عمل آمده که مجوزها با رشوه اخذ شده! مالک فعلی چه گناهی دارد؟
حسن حیدری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
اگه کار اصولی و با قاعده و قانون انجام بشه اصلا" نیازی به این کار ها نیست . تائید به منزله ی اینه که بگیم برید قتل بکنید تا ما شما رو بگیریم اعدام کنیم . بعدش هم برای اعدام کنندگان دست و کف هورا بکشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
نه تنها تخریب بلکه باید آسیبی که این ویلا ها و ساختمان ها به منابع طبیعی و محیط زیست در طول این سالها زدند جبران شود. این ویلا ها و بناها هم حق مردم برای بهره مندی از مناطق گردشگری پایمال کردند و هم حق گونه های گیاهی و جانوری آبزی و کنار آبزی و دوزیستان و ماهیان را و هم به بستر و حریم رودخانه تعرض نمودند و باعث آلودگی آب و در مواردی ایجاد سیلاب و خسارات بعد از شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
این نوع تفکر درمان دارویی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
با سلام. اولا که مجوز داده شده بر خلاف اصول و قوانین بوده و احتمالا با رشوه و پارتی گرفته شده ، دوم اینکه بعضیاشون جاهایی هستن که نبایستی هیچ وقت ساخت و ساز بشه پس امکان نداره آنها را برای بیمارستان و مراکز اموزشی مورد بهره برداری قرار داد. سوم اینکه باید یه عده یاد بگیرند که قانون وجود دارد و نبایستی آن را دور زد. چهارم اینکه بعضیا روشنفکریشون گل کرده اوایل گفتن انگشت کسی را قطع نکنید برای دزدی حالا حلقشون ترکیده از بس داد زدن چرا دزدی میشه. پس شما بگید ماموران چکار کنند که شما راصی باشید. اگر جلوی سو استفاده کنندگان گرفته نشه کارای بیشتر خلاف هم انجام میدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
استاد محترم معلومه فقط تدریس کردن و کار اجرائی نداشتن تا ببینن تو جامعه چه خبره ! هر جا آدم دو پا هست فساد و رشوه و اختلاس همراش هست اگر پیشنهاد شما اجرا بشه مطمئن باش دو روز دیگه همون روشوه خورا دکان دیگه ای میزنن و کلی از کنار ایم بناها جور دیگه دزدی میکنن و مفاسد دیگه نه آقای استاد به این سادگی که فکر میکنید نیست فعلا باید این بناها نابود بشه و بعد هم آدمای فاسد مجازات بشن تا دگیه کسی جرات نکنه مجوز ساخت غبر قانونی صادر کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
شما که به بهانه کشاورزی میری ویلا خراب میکنی اول برو آبشو پیدا کن بعد بیا بگو زمین کشاورزیه توش کشاورزی کن . الان مثلا زدی این ویلا رو خراب کردی فکر کردی آبی هست که بشه باهاش اونجا کشاورزی کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
بنده خودم زمین کشاورزی داشتم درخت داشتم کشاورزی داشتم ولی آب ندادن کم دادن درختان خشک شد و ول کردم و باغ تبدیل به بیابان شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
چون آب نداریم زمین کشاورزی رو تبدیل به ویلا می کنیم، اون وقت یه استخر باحال می زنیم توش، و برای اون استخر آب داریم
و معنی حرف شما اینه که کسی که کار غیرمجاز انچام میده رو نباید کاریش داشته باشند که آبروش نره
خیلی جالبه
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
با سلام قرار نیست هر جایی که نشد کشاورزی کرد
تبدیل به ساختمان و ویلا شود حفظ محیط زیست و توسعه ساخت وساز اصول خود رادارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
همه میدونیم که برا ویلا شدن یه زمین کشاورزی یا باغ
وجود آب و خاک و هوای خوب باید باشه پس اگه میشه ویلا شاخت کشاورزی هم قطعا میشه کرد
منا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
دیگه اگه شمال اب نداره هیچ جای دیگه هم اب نداره کشاورزان شمال هرگز خودشون زمینا را اب نمیدند بلکه با اب بارون ابیاری میشه
دومان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
ببخشید،اگر آب نیست پس درخت‌های ویلا با تف آبیاری شده؟
هومن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
کار ایران را نمی بینم قرار
واقعا آدم در حیرته اول مجوز ساخت می دن و با هزینه میلیاردی خانه ساخته میشه و پس از صرف منابع اجازه تخریب می دن با این شیوه زشت ،من در شگفتم . اون قاضی که حکم داده رو باید محاکمه کنند تنها تصویر این وقایع در ذهن مردم بی سوادی و بی مصلحتی می باشد فوقش این ابنیه ها را به امور عام المنفعه واگذار کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
به جای تخریب و از بین بردن سرمایه ملی می توان این بناهای غیر مجاز را مصادره و کاربری آنرا تغییر داد مثلا خانه سالمندان ،مراکز فرهنگی ، کتابخانه و کاربری های دیگر ایجاد نمود تخریب نشان دهنده فکر معیوب کسی است که حکم به این رای داده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
فقط در صورتی که در حریم وبستر رودخانه‌ها و منابع طبیعی نباشند می توان برای امور عام المنفعه استفاده کرد.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
در ايران و همه جاي جهان تخريب نوعي مجازات است و
تغيير نوع كاربري و استفاده بهينه نوع ديگري از مجازات است اين دو جايگزين همديگر نمي‌شوند مثلا قاضي در جايي حكم به زنداني شدن مجرم مي‌دهد كه اين مساله باعث از بين رفتن عمر مجرم مي‌شود و در جاي ديگر مجرم را مجبور به انجام كارهاي عام المنفعه مي‌كند و يا در جايي حكم اعدام مي‌دهد همه اين مجازات ها در جاي خود لازم هستند
منا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
ولی با این حال کار غیر قانونیه اگه اینکار را بکنند دیگه کسی نمیره چنین غلطی بکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
عزیز دل منظورت اینه ویلا ویران نشه بعد یه مدت مرکز بهداشت بشه یا یک مدرسه بعد از دو سه سال هم بشه منزل بخشدار و بعد هم شاکی روش بلند بشه و بعد هم یکی دیگه اینجا رو هاپولی کنه!!! نه داداشم درسته مقصر مسئولین مرتبط هستن ولی چشم صاحبش کور که اینجوری غصب بیت المال کرده اتفاقا این ویلاها باید وحشیانه تخریب بشه و وجود نحسشون از دامن اراضی ملی و طبیعت پاک بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
عصب بیت المال !!

مومن زمین خودش است از 20 سال پیش سند هم دارد اراضی ملی کدومه
بعدشم میدونی چقدر به پیشرفت و آبادانی و کسب و کار اون منطقه کمک میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
حواسم نبود، بدون اینکه کامل بخونم مثبت دادم
در مورد غصب بیت اعمال، موافق نیستم
اما با برخود چکشی جهت جلوگیری از لابی گری موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
استفاده موقت برای آموزش و غیره موجب رونق لابی گری برای پس گرفتن و استفاده مجدد مسکونی می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
دقیقاٌ
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
باید تخریب بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
ساخت ویلای غیر مجاز و ترویج تجمل گرایی و تبلیغ فاصله طبقاتی با تمدن ما سازگار است؟ این چرت و پرت های چیه نوشتید.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
چرت وپرت نیست حرف استادناطقی درست است ساختن ساختمان زیبا عیب نیست محل آن غیرمجاز است .نامبرده تاکیدکرده فقط برای کارهای عام المنفعه استفاده شود..بااین وضع گرانی مصالح این بهترین کار است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
استاد حرف بیخود زدند. باید دید کجا ساخته شده و بعد نظر داد. حالا تو ارتفاع 3000 متر سالمند کجا پیدا کنیم ببریم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
این اموال مربوط به ملت است که در طی این سالها به تاراج رفته با نا آگاهی وتحت تاثیر هیجان تخریبشان نکنید از این ساختمانها میتوان در راستای استفاده عمومی بهره برداری نمود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
استفاده عمومي از ملكي كه در بستر رودخانه تامين كننده آب شرب ساخته شده !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
به نظرم این ویلاها باید تبدیل به توالت عمومی بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
نداری حسودی میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
در کشورهای دیگه هم ساخت و ساز هست اما با ضابطه اونا چیکار کردن بریم یاد بگیریم همش قرار نیست که از اول چرخ رو ابداع کنیم
پاسخ ها
منا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
تا اونجا که من اطلاع دارم اکثرشون تخریب کردند خونه هارا یعنی پیشرفته ترین شون اینکار را میکنند
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟