به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاستهای سنجش و پذیرش در دانشگاهها در این شورا گفت: بر اساس این مصوبه، دانش آموزان میتوانند در سال ۲ بار در کنکور شرکت کنند و هر بار کنکور دو سال اعتبار خواهد داشت.
رجعلی برزویی با حضور در گفتگوی ویژه بخش خبری ۲۱ سیما با بیان اینکه این مصوبه یک بازنگری در ساختار سنجش آموزش عالی کشور است، ادامه داد: بر اساس این مصوبه، معدل کتبی و معدل سوابق تحصیلی در سالهای متمادی از پایه دوازدهم آغاز خواهد شد و در نهایت تا پایه دهم ادامه پیدا خواهد کرد.
برزویی اضافه کرد: سوابق تحصیلی بخشی از پذیرش را به عهده خواهد گرفت و به عنوان بخشی از نمره پذیرش از ۴۰ درصد در سال آینده شروع میشود و به ۶۰ درصد خواهد رسید.
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا آموزش و پرورش در مسیر واقعی تعلیم و تربیت قرار دارد؟ گفت: یکی از دغدغههایی که همیشه آموزش و پرورش اعلام میکرد این بود که کنکور موجب شده است که همه ۶ ساحت تربیتی بسیار مهم اثرگذار در زندگی دانش آموزان و فرزندان، اجرا نشود.
برزویی افزود: در سه سال اخیر آموزش و پرورش تقریباً هیچ نقشی بر روی دانش آموزان نداشت بنابراین باید به مسیر اصلی خود برگردد.
وی، عدالت آموزشی را از دیگر دغدغهها برشمرد و این پرسش را مطرح کرد که آیا کنکور فعلی عدالت آموزشی را دارد؟ و آیا امکانات برای همه دهکهای کشور برای ورود به آموزش عالی وجود دارد؟
معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین وجود نگرانی در دانش آموزان و کنکوریها را از دیگر دغدغههای موجود بیان و اضافه کرد: بر اساس ارزیابی برخی دانشگاهها از دانشجویان ورودیهای جدید از هر سه دانشجو حداقل یک دانشجو مشکلات روحی و عصبی دارد که این موضوع به فضای روحی و روانی او در سه تا چهار سال آخر دوره دبیرستان و آموزش عمومی برمی گردد.
برزویی افزود: بنابراین باید فکری میکردیم که نظام تعلیم و تربیت به مسیر خود بازگردد و عدالت آموزش در این کشور برقرار باشد به همین علت به مدت دو سال در هر هفته یا دو هفته در میان در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه داشتیم.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به اینکه کنکور در سال ۱۴۰۲ تحولات اساسی خود را آغاز میکند، گفت: دروس عمومی در کنکور حذف خواهد شد و به سوابق تحصیلی منتقل میشود.
عبدالرسول پورعباس افزود: کنکور مقولهای است که از سال ۱۳۸۴ قانون در آن ورود کرد و نخستین قانون با عنوان حذف کنکور مطرح و پس از آن قانون سال ۱۳۹۵ و بعد از آن قانون جدید تصویب شد.
او ادامه داد: این سه قانون بر توانمندی آموزش و پرورش در برگزاری آزمونهای سراسری کشوری استاندارد متکی است.
پورعباس اضافه کرد: آزمون اختصاصی که شامل دروس اختصاصی ۵ گروه آزمایشی است دو بار در سال برگزار خواهد شد و برای دو سال هم معتبر است بنابراین بودجه بندی آزمون اختصاصی نیز تغییر خواهد کرد.
او گفت: پذیرش دانشجو به دو شکل است؛ پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی و بر مبنای معدل است که حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش را شامل میشود و پذیرش بر اساس آزمون و سوابق تحصیلی استاندارد که برای سال ۱۴۰۲ پانزده درصد ظرفیت است بر مبنای ۴۰ درصد سابقه تحصیلی سال دوازدهم و بر مبنای ده درس به شکل استاندارد کشوری آزمون گرفته میشود و هر درس ضریب خود را دارد و ۶۰ درصد هم سهم آزمون سراسری است.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با بیان اینکه هر داوطلب کنکور در سال میتواند دو نوبت در آزمون تخصصی شرکت کند و برای دو سال اعتبار دارد، گفت: نمرهای که از آزمون میگیرد با نمره سوابق تحصیلی ترکیب و نمره کل ساخته میشود که ملاک پذیرش است.
پورعباس با بیان اینکه برای کنکور سال ۱۴۰۳ آزمون سراسری را به شکل بدون کاغذ و کاملا الکترونیکی اجرا میکنیم، افزود: پیش بینی میکنیم سالانه حدود ۶ آزمون را برگزار کنیم و داوطلب میتواند در هر یک از این آزمونها شرکت کند و به دو آزمون رسمیت ببخشد.
او ادامه داد: هیچ محدودیتی وجود ندارد و داوطلب میتواند به هر تعداد در آزمونها شرکت کند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش نیز با حضور در استودیوی دیگر این برنامه گفت: برگزاری امتحانات پایه دوازهم به صورت هماهنگ کشوری در حال جریان است و دانش آموزان مشغول این امتحانات هستند.
محسن زارعی افزود: برای کنکور امسال این تاثیر به صورت ۴۰ درصد مثبت دیده شده است، اما تاثیر مثبتی که تصمیم گرفته شد در بحث سیر فرایند نظام آموزشی و تاثیر محتوای آموزشی، تاثیر خیلی زیادی نگذاشت و نگاه دانش آموزان معطوف به کنکور بود و دغدغه آنها در آزمونهای هماهنگ کننده پایه دوازدهم نبود.
او با اشاره به تصویب طرح اصلاح و تکمیل سیاستهای سنجش و پذیرش در دانشگاهها در شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: این مصوبه کمک بزرگی به نظام آموزشی بود که توجه معلمان به محتواهای کتاب و اهداف دروس باشد و دانش آموزان نیز نگاهشان به این موضوع معطوف شود.
زارعی گفت: ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، نقطه پایانی و نشان دهنده گذر تحصیلی نیست بلکه جزئی از فرایند آموزشی است.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی آموزش و پرورش افزود: بر اساس این مصوبه، از سال بعد تاثیر ۴۰ درصد به صورت قطعی برای پایه دوازدهم و برای سال ۱۴۰۳ علاوه بر پایه دوازدهم باید پایه یازدهم را نیز به صورت هماهنگ کشوری و در سال ۱۴۰۴ باید پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم را به صورت سراسری و هماهنگ برگزار کنیم تا تولید سوابق تحصیلی را برای دانش آموزان داشته باشیم.
زارعی با اشاره به سابقه طولانی آموزش و پرورش در برگزاری آزمونها افزود: استانداردسازی آزمونها و برقراری امنیت سوالات در مراحل مختلف مهم است و باید شاخصهای استاندارد و امنیت را داشته باشد.
او افزود: طراحان جزو افراد مورد وثوق هستند، اما با این حال آنها را تا زمان پایان آزمون قرنطینه میکنیم؛ سوالات به صورت فایل الکترونیکی برای حوزههای اجرایی ارسال میشود و رمز سوال ۵ دقیقه پیش از آزمون ارسال و در فضای قرنطینه کار تکثیر انجام میشود و در اختیار حوزههای اجرا قرار میگیرد بنابراین امنیت سوالات کاملا برقرار است و لو نمیرود.
زارعی گفت: تلاش میکنیم تا تصحیح الکترونیکی را راه اندازی کنیم تا خطای انسانی را کاهش دهیم.