به گزارش خبرنگار «تابناک» طی سالهای اخیر مدل کسب و کار و ارائه خدماتی بانکداری دستخوش تحولاتی شده است و بانکها به سمت دیجیتالی شدن حرکت کردهاند. حتی میتوان گفت که انقلاب دیجیتالی، موجی جدید از نوآوری را ایجاد کرده که عمیقا صنعت خدمات مالی را متحول کرده است. برای مثال، اپلیکیشنهای موبایلی، کلان دادهها و رایانش ابری، فرصتهای چشمگیری برای بانکها جهت ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود فراهم میکنند.
نکتهای که در این میان حائز اهمیت است موضوع سرمایهگذاری در این حوزه است چرا که روندهای نوآورانه نیازمند سرمایه گذاریهای زیاد در فناوری اطلاعات و تغییرات در سیستمهای موجود هستند. علاوه بر آن، این نوآوریها در سازمانهای معتبر فناوری قابل دسترسی هستند.
برهمین اساس بانکها با استفاده از هوش مصنوعی میتوانند حجم عظیمی از دادهها را با سرعت زیادی ضبط و مدیریت کنند تا با تجزیه و تحلیل این دادهها بتوانند بینشهای ارزشمندی به دست بیاورند.
در همین راستا حسین کاشیزاده کارشناس بانک معتقد است بانکها با استفاده از فناوری هوش مصنوعی میتوانند ضمن ارائه خدمات نوین بانکی از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری کنند؛ بنابراین همه اینها علاوه بر افزایش درآمد و بهبود رابط مشتریان در بانکها باعث افزایش سود و کاهش هزینهها نیز خواهد شد.
وی اضافه کرد: بطور کلی فناوریهای نوظهور در سالهای آتی تاثیرات جدی بر نظامهای مالی و بانکی داشته است. در این شرایط بسیاری از موسسات مالی، بانکها توانسته اند با شناخت فرصتها و روندهای آتی در بانکداری به الگوهایی موفق دست یابند.
بر همین اساس یکی از مهمترین مزیتهای" بانک ایران زمین" استفاده از بسترهای بانکداری دیجیتال با محوریت ارائه خدمات بهتر به مشتریان است. این بانک با همین رویکرد تلاش کرده برای مشتریان نسل جدید پیام یک تحول در ارائه خدمات را به همراه داشته باشد. مهمترین بسترهای بانکداری دیجیتال که توسط" بانک ایران زمین" محقق میشود و مشتری نیز امروزه به دنبال آن است شامل افزایش، بهره وری، سرعت دقت، انطباق، استقلال مالی، آرامش خاطر مشتریان است.
بانک ایران زمین به تازگی گزارشی منتشر کرده که بر اساس دادههای این گزارش، بانک طی ۵ سال رشد معناداری در جذب مشتری تجربه کرده است به طوری که این بانک در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۵ با رشد ۷۲ درصدی مشتریان خود مواجه شد.
باید به این نکته کلید اشاره کرد و گفت بانک ایران زمین پیشرو در خدمات دیجیتال بانکی، در راستای سیاستهای بانکداری دیجیتال خود با استفاده از فناوری احراز هویت الکترونیکی، امکانات غیرحضوری بسیاری را آماده کرده است، استفاده از دستگاههای ATMR، امکان واریز وجه بین بانکی به صورت غیرحضوری، راه اندازی و ارائه سرویس در شعب دیجیتال بانک ایران زمین، بهره گیری از دستگاههای VTM با قابلیت بازگشایی حساب، دستگاههای کیوسک با قابلیت صدور کارت هدیه و سایر خدمات از جمله همکاری با فین تکها در جهت شخصی سازی سرویسها از اقداماتی است که مزیتهای رقابتی ویژهای برای بانک ایران زمین به همراه داشته است.
این کارشناس بانکی گفت: اکوسیستم بانکداری دیجیتال باید به گونهای ایجاد شود که در آن بازیگران مختلف در یک شبکه متصل گردند تا نیازهای مشتریان را به بهترین نحو برطرف کنند. در این اکوسیستم، زیرساخت شامل پلتفرمهای دیجیتال و قوانین باید به گونهای تأمین و تعریف شوند تا انجام تراکنشها تسهیل شود. به این ترتیب، مشتریان بانکها و شرکتهای شریک بانک به یکدیگر متصل میشوند و شبکهای مؤثر ایجاد میکنند.
وی خاطرنشان کرد: هدف نهایی بانکداری دیجیتال، فراهم کردن تجربه ساده و شخصیسازی شده برای مشتریان با هدف تغییر دیدگاه آنها نسبت به مدل بانکداری سنتی است.