به گزارش «تابناک»، لطفالله سیاهکلی درگفت وگو با ایسنا درباره آئین نامه نوشته شده برای واردات خودرو، بیان کرد: خوشبختانه قانون ساماندهی بازار خودرو در مجلس تصویب شد و بر اساس ماده ۴ این قانون که درباره واردات خودرو تعیین تکلیف شده است، دولت وظیفه داشت برای سازوکار واردات خودرو آئین نامه تنظیم کند. اکنون این آئین نامه تنظیم شده است اما بر اساس آنچه که بنده مطالعه کردم این آئین نامه دارای ایراداتی است.
چرا باید جوانان را از سوار شدن بر ماشین خوب محروم کنیم
وی ضمن تشکر از دولت برای تهیه این آئین نامه، با بیان اینکه ای کاش با مجلس نیز در تهیه آیین نامه مشورت میشد، اظهار کرد: یکی از ایردات آئین نامه واردات خودرو این است که بیشتر بر واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار تمرکز دارد. خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار باب میل مردم ما نیست. عموم مردم و جوانان کشور ما دوست دارند ماشین خوب داشته باشند. ماشین خوب با ماشین لوکس متفاوت است. هرچند که ممکن است عده ای علاقه داشته باشند که ماشین لوکس سوار شوند برای آنها نیز باید راهکاری در نظر گرفت که عوارض و مالیات آن را بدهند و بعد هم ماشین لوکس سوار شوند.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودرو زیر ۱۰ هزار دلار خودروی خوبی نیست. نظر ما این است که عوارض واردات ۸۰ درصد خودروها زیر ۲۵ هزار دلار باشد و عوارض واردات ۲۰ درصد نیز بالای ۲۵ هزار دلار باشد. ولی خودروهایی که زیر ۲۵ هزار دلار ارزش دارند با عوارض گمرکی ۱۰ الی ۲۰ درصد وارد شوند و مابقی نیز با عوارض پلکانی ۲۰۰ درصد یا ۳۰۰ درصد وارد شود. هرکس می خواهد ماشین لوکس سوار شود باید پول آن را بپردازد. این درآمد نیز صرف افزایش کیفیت خودروهای داخلی شود.
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: یک خودرو باید جان سرنشین هایش را تضمین کند. در دنیا در تصادفات کمترین خسارت به سرنشین های خودروها وارد می شود اما در کشور ما اینگونه نیست.
باید قدرت انتخاب را به مردم بازگرداند
وی در ادامه تاکید کرد: نمی توانیم به مردم بگوییم حق ندارید خودروی خوب و با کیفیت سوار شوید، مردم اختیار دارند انتخاب کنند و ما باید این قدرت انتخاب را به مردم بدهیم.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد: ایراد دوم آئین نامه واردات خودرو به عوارض گمرکی خودروهای وارداتی باز می گردد. اکنون عوارض گمرکی خودروهای زیر ۲۰ هزار دلار را شناور گذاشته اند، معلوم است که اگر عوارض گمرکی این خودروهای وارداتی بالا باشد ما باید به پراید سجده کنیم. دوباره باید برویم خدمت پراید و بگوییم ببخشید که ما به شما بی احترامی کردیم، شما خیلی ماشین خوبی هستی. دوباره برگردیم و از خودرو بی کیفیت استفاده کنیم. تعیین عوارض شناور برای خودروهای وارداتی این مفهوم را می رساند.
سیاهکلی در پایان گفت: باید عوارض واردات خودروی زیر ۲۰ هزار دلار مثلا ۱۰ درصد یا ۱۵ درصد تعیین شود. نباید عوارض را ۸۰ درصد در نظر گرفت و بعد خودروی ۳۰۰ میلیونی را ۷۰۰ میلیون به مردم فروخت. چرا باید به مردم ظلم کنیم. از نظر بنده این آئین نامه نوشته شده توانایی تنظیم بازار خودرو را ندارد. مجلس قرار است کار تطبیق انجام دهد. پس از انجام آن، خرید و واردات خودرو بیش از دو الی سه ماه طول نمی کشد و نهایتا تا سه ماه آینده خودرو وارد کشور خواهد شد.