به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون بیان شده است که "واردات خودرو برابر آیین نامهای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه میشود با رعایت شرایطی که پیشنهاد میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد، مجاز است. "
همچنین در تبصره ۲ این ماده قانونی آمده است حکم این ماده برای پنج سال از تاریخ ابلاغ اعتبار دارد؛ بنابراین از این عبارت این گونه برداشت می شود که تا خردادماه سال ۱۴۰۶ از لحاظ قانونی، امکان و اجازه واردات وجود دارد. هرچند وزیر صمت در این باره به خبرنگار ما در نشست خبری اظهار داشت: بحث این نیست که تا پنج سال آینده واردات ممنوع میشود. در تبصره بیان میکند که باید انتقال فناوری انجام شود و این انتقال فناوری تا پنج سال بماند؛ بنابراین، سقف واردات تا ۱۴۰۶ نداریم.
در هر صورت پس از ابلاغ این قانون، ۲۶ مرداد امسال آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
در این آیین نامه به مواردی همچون سقف ۲۰ هزار یورویی با اولویت واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (فوب) اشاره شده است. همچنین تاکید شده است، خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه شود. از سوی دیگر، سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودروهای موضوع این تصویبنامه، به غیر از سرمایهگذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است. در این خصوص پیشتر وزیر صمت در پاسخ به سوال تابناک اقتصادی گفته بود: آیین نامه واردات خودرو مربوط به سال ۱۴۰۱ است و در نتیجه یک میلیارد یورو نظر گرفته شده برای سال جاری است.
حال با گذشت چند هفته از ابلاغ آیین نامه مربوط به واردات خودرو و پایان مهلت یک ماهه به شرکتهای متقاضی واردات خودرو برای تکمیل مدارک، روز گذشته فاطمی امین، وزیر صمت در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو با بیان این که برخی از واحدهای متقاضی شرایط واردات خودرو را ندارند، اظهار داشت: تا چند هفته آینده، شرکتهای واجد شرایط مشخص می شوند. به گفته وزیر صمت تا کنون ۳۰۰ شرکت یا شخص حقیقی برای واردات خودرو درخواست دادهاند، اما بسیاری از آنها در همان ابتدای کار به دلیل نداشتن شرایط لازم حذف شدند. وی افزود: مطابق اعلام وزارت صمت، افراد و شرکتهایی که قصد واردات خودرو را دارند، باید از خدمات پس از فروش و همچنین نمایندگی برخوردار باشند، اما بسیاری شرکتها این شرایط را نداشتند. اکنون درخواستهای زیادی به وزارتخانه واصل شده و این درخواستها در حال پالایش است. فاطمی امین تاکید کرد: تا آخر هفته پیش شرایط برای واردات خودرو تنها از سوی دو شرکت مسجل شده بود که از شرایط لازم برای تحقق این مهم و واردات برخوردار بودند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فرایند واردات خودرو به کشور با کُندی مواجه نیست، گفت: به طور قطع در آینده شاهد ورود نخستین خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود.
در توضیح این موضوع، پیش تر سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: در سه هفته گذشته، جلسات متعددی با شرکتهای واردکننده خودرو برای بررسی مدارک برگزار شد که در نهایت دو شرکت مرحله تکمیل الزامات قانونی را با موفقیت گذراندند و حداکثر تا پایان مهر اسامی همه شرکتهای واجد شرایط اعلام میشود.
قالیباف گفت: وزارت صمت با دقت الزامات قانونی را از شرکتها مطالبه خواهد کرد و توانمندترین شرکت های کشور که تضمین دهند خدمات پس از فروش و انتقال فناوری را ارائه دهند، جهت واردات خودرو مجوز خواهند گرفت. همچنین سرمایه گذارانی جهت سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی نیز اعلام آمادگی کرده اند که در حال مذاکره و اخذ مجوز هستند.
اشاره سخنگوی وزارت صمت به مطالبه الزامات قانونی و مدارک مرتبط از شرکتهای متقاضی واردات خودرو در حالی است که پیشتر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به چارچوب آیین نامه واردات خودرو گفته بود: یکی از شرایط مهم برای اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو، داشتن یک نمایندگی پس از فروش به ازای واردات هر ۱۰۰۰ خودرو است. همچنین از دیگر شرایط اجرایی شدن آیین نامه واردات خودرو می توان به مواردی همچون داشتن مجوز رسمی از تولیدکننده محصول جهت تضمین ارائه خدمات پس از فروش و یا انتقال فناوری؛ داشتن تجربه در واردات خودرو و یا به کارگیری شرکتهای دارای تجربه در این زمینه؛ ارائه سطح انتقال فناوری در خودروهای اقتصادی برای تولید در کشور، اشاره داشت.
یکی از سیاست های مهم وزارت صمت در خصوص موضوع واردات خودرو، توجه به واردات خودروی اقتصادی و انتقال فناوری به داخل کشور است. در این باره، وزیر صمت معتقد است: در سبد محصولات خودروسازان داخلی، خودروی اقتصادی با کیفیت نداریم. این در حالی است که عرضه یک محصول جدید اقتصادی و با کیفیت، حداقل ۱۸ ماه زمان میبرد؛ بنابراین، لازم است که از مسیر واردات، فقدان محصول اقتصادی با کیفیت را در محصولات داخلی جبران کنیم و بعد به سمت تولید داخل برویم. در نهایت با توجه به این موارد، آیین نامه واردات تنظیم شد. فاطمی امین تاکید دارد: یکی از شروط واردات خودرو را به لزوم واردات خودروی اقتصادی اختصاص داده ایم تا فقط خودروی لوکس وارد کشور نشود و همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.