به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا گفت: اگر کشور بتواند حوادث رانندگی را کاهش دهد این میزان خسارت که برابر ۷ درصد تولید ناخالص ملی است صرف هزینههای پیشرفت کشور میشود.
وی افزود: بر اساس آمار ۵۱ درصد کشتههای تصادفات رانندگی در لحظه و نقطه حادثه فوت میشوند و ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان و ۴۳ درصد هم در بیمارستانها جان خود را از دست میدهند که این میزان فوتی در بیمارستان اهمیت اقدامات امدادی پس از حادثه و نقش سازمانهای امدادی را دو چندان میکند.
شیرانی بر اهمیت کنترل و کاهش تصادفات جادهای در کشور تاکید کرد و بیان داشت: ۳۰ درصد تصادفات کشور در جادهها رخ میدهد ولی ۷۰ درصد کشتهها و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جادهها و به دلیل بالا بودن سرعت است.
رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا ادامه داد: سرعت بالا یکی از عوامل اصلی حوادث در جادهها است و سرعت انرژی جنبشی را زیاد و شدت برخورد و خسارات را افزایش میدهد.
وی تصریح کرد: از تعداد ۱۶۷ هزار و ۸۸۷ کشته تصادفات سال گذشته فقط ۳ هزار راننده مقصر و عامل تصادفات بودند و بقیه افراد بی تخلف در لحظه حادثه بودند.
شیرانی با بیان اینکه پلیس راهور وظیفه نظارت و کنترل بر وضعیت ترافیک در جادهها را دارد و این مهم را به وسیله سامانهها و دوربینهای نظارت تصویری و سامانههای تردد شمار و تحلیل دادهها به صورت شبانه روزی انجام میدهد اظهار داشت: ترافیک علل و عوامل زیادی دارد و افزایش وسیله نقلیه و نامتناسب بودن گسترش معابر شهری و برون شهری و عدم تطبیق و گنجایش این دو ظرفیت در دهه گذشته باعث شده همیشه مشکل ترافیک وجود داشته باشد.
رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا تکمیل و توسعه حمل و نقل عمومی را بهترین راهکار کاهش ترافیک عنوان کرد و افزود: اکنون آن چیزی که در کنترل ترافیک مهم است مدیریت ترافیک است که امروزه با استفاده و بهره گیری از تجهیزات و سامانههای پیشرفته دنیا انجام میشود.
شیرانی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت سنتی در دنیا مردود است و مدیریت ترافیک به صورت علمی، پیشرفته و با تجهیزات و سامانههای هوشمند انجام میشود، خاطر نشان کرد: وسعت جادههای کشور ۲۵۰ هزار کیلومتر است که با استقرار نیروی انسانی، تیمهای نظارتی و گشتی غیر قابل کنترل است و باید از ابزارهای نظارتی، دوربینهای ثبت تخلف، پهپادهای پلیس و... استفاده شود.
رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا اذعان داشت: در حال حاضر در جادههای کشور علاوه بر استقرار تیمهای کنترل نامحسوس و فعال بودن دوربینهای ثبت تخلف در همه محورهای اصلی کشور دوربینهای کنترل متوسط سرعت نیز برقرار و فعال است.