به گزارش تابناک اقتصادی؛ قانون ساماندهی صنعت خودرو خردادماه امسال توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ و سپس از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزیر صمت ابلاغ شد. در ماده ۴ این قانون بیان شده است که "واردات خودرو برابر آیین نامهای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه میشود با رعایت شرایطی که پیشنهاد میشود و به تصویب هیات وزیران میرسد، مجاز است. "
در نهایت با گذشت مدتی و پس از بحث های مختلف در این باره، ۲۶ مرداد امسال، آیین نامه واردات خودرو به تصویب هیات وزیران رسید و در تاریخ سوم شهریور از سوی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.
هرچند مدتی بعد از سوی رئیس مجلس ایراداتی به آیین نامه وارد شد و سرانجام با رفع این ایرادات توسط وزارت صمت، هفتم آبان ماه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامهای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، تصویبنامه هیات وزیران در خصوص واردات خودرو که شامل اصلاح تصویب نامه قبلی واردات خودروست، ابلاغ کرد.
نهم آبان ماه امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت در گفتوگویی اظهار داشت: بعد از اینکه آییننامه واردات خودرو ابلاغ و به دنبال آن، نام هفت شرکت برای واردات خودرو اعلام شد، این شائبه پدید آمد که شاید وزارت صمت، واردات خودرو را در انحصار همین هفت شرکت قرار داده است، در حالی که هیچ محدودیتی برای شرکتهای متقاضی واردات خودرو وجود ندارد و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو، شرایط موجود در آییننامه را احراز کند، به فهرست شرکتهای واردکننده خودرو اضافه میشود.
وی افزود: فعلا پنج شرکت دیگر به نامهای بهمن خودرو، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو که شرایط لازم برای واردات خودرو را بر اساس آییننامه احصا کردهاند، به فهرست هفت شرکت واردکننده خودرو ـ که قبلا اسامی آنها اعلام شده بود ـ اضافه شده است؛ بنابراین، فهرست شرکتهای واردکننده خودرو اکنون به ۱۲ شرکت رسیده است؛ ضمن اینکه این فهرست، همچنان باز است و به محض اینکه شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط لازم در آییننامه واردات خودرو را احراز کند، به فهرست واردکنندگان خودرو اضافه میشود.
به گفته سخنگوی صمت، خودروهای وارداتی از برندهای کرهای، ژاپنی و اروپایی خواهد بود و خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیونداای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شود که این خودروها در محدوده خودروهای اقتصادی و محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.
هجدهم آبان، امید قالیباف در گفتوگو با فارس و در پاسخ به این که نام دیگر شرکتهای واردکننده خودرو چه زمانی اعلام میشود، گفت: ۳۸۰ تقاضا توسط شرکتها برای واردات خودرو به وزارت ارسال شده که این تقاضاها در حال بررسی است.
سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: تاکنون نام ۱۲ شرکت واردکننده خودرو که شرایط لازم مطابق آییننامه واردات خودرو را داشتند، به عنوان واردکننده مجاز اعلام شده است و پس از تکمیل بررسی پرونده متقاضیان واردات خودرو، اسامی جدید شرکت مجاز برای واردات خودرو اعلام میشود.
وی افزود: شرایط واردات را آیین نامه واردات خودرو که قانون و مصوب مجلس است، تعیین میکند؛ لذا شرکتهای متقاضی واردات خودرو که دارای نمایندگی خدمات پس از فروش باشند و بتوانند سند و مدرکی برای انتقال فناوری ارائه دهند، مجوز واردات خودرو میگیرند.
سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: الزام داشتن نمایندگی پس از فروش برای واردکنندگان خودرو در جهت رفاه حال مصرفکننده خودرو در آییننامه آمده است؛ لذا نام تمام ۱۲ شرکتی که تاکنون به عنوان واردکننده خودرو مجوز گرفتهاند، براساس آیین نامه شرایط را داشتهاند؛ بنابراین، هیچ انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد و حاکمیت در آییننامه تاکید کرده است که باید منافع مصرفکننده تامین شود و لذا براساس ضوابط به متقاضیان مجوز داده شده است.
قالیباف اظهار داشت: اگر مجوز برای واردات به شرکتی داده میشود، یا نمی شود، قطعا براساس استدلال قوی است. جوانب مختلفی برای دادن مجوز به متقاضیان خودرو در نظر گرفته شده و مجوز واردات به شرکتهایی که سوء سابقه در واردات دارند و نمیتوانند خدمات پس از فروش ارائه دهند، داده نمیشود.
در شرایطی که قرار است طی هفتههای آتی، نخستین خودروهای وارداتی با ارزشی کمتر از ۱۰ هزار یورو وارد کشورمان شود، ۲۷ آبان ماه، سخنگوی صمت، از ممنوعیت واردات محصولات پژو، رنو و سیتروئن خبر داد.
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به خاطر رفتار غیر حرفهای که فرانسویها در سالهای گذشته داشتهاند، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی را نمیدهیم.
به گفته وی، در این چند وقته هم هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکردهایم و تمرکزمان برای واردات، صرفا بر روی خودروهای ژاپنی، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.
سخنگوی وزارت صنعت خاطرنشان کرد: وزارت صمت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به خاطر رفتارشان تحریم کرده است و دیگر نمیگذارند تا آنها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند.
دوم آذرماه فاطمی امین وزیر صمت در حاشیه نشست هیأت دولت و با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو گفت: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساختها برای آن فراهم و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است.
وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی چهار ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرفهای خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که هرچند کار را کمی زمانبر میکند، برای اقتصاد کشور موثر است.
در جدیدترین اظهارنظر وزیر صمت در خصوص واردات خودروهای فرانسوی، امروز سیدرضا فاطمی امین در گفت و گو با ایرنا درباره درستی و نادرتسی ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی گفت: خودروسازهای فرانسوی سابقه خوبی به لحاظ تعهدات شان در ایران ندارند.
وزیر صمت اظهار تاسف کرد و گفت: دولت فرانسه همچنین در این حوادث اخیر موضع گیریهای نادرستی گرفته است و در حال حاضر برنامهای برای اجازه دادن به واردات خودروهای فرانسوی نداریم.