خرداد امسال پس از ماهها کش و قوش و ارّه بده، تیشه بگیر و مشکلات فراوان که برای یک شرکت جوانِ دانشبنیان در نوع خود بینظیر بود!
نماد تپسی به عنوان اولین استارتآپ ایران در فرابورس عرضه اولیه شد.
مرحله دوم هم ۱۸ مهر ماه آغاز و در کمتر از ۸ دقیقه، ۲۶۰ میلیون سهم این شرکت به فروش رفت.
این عرضه که به صورت پذیرهنویسی انجام شد، یکی از سریعترین پذیرهنویسیهای تاریخ فرابورس است!
میزان درآمد تپسی در این دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ۱۴۸ درصدی را از خود بر جای گذاشته است و همچنین میزان درآمد تجمیعی شرکت در مقایسه با سال گذشته ۱۳۶ درصد افزایش یافته است.
اگر چه شفافیت صورتهای مالی، روند سودسازی و طرحهای توسعه این شرکت، بسیار قابل توجه و ویژه است، اما معاملات این نماد، همچنان محدود به اشخاص خاصی موسوم به "سهامدار حرفهای" است!
شاید خندهدار به نظر برسد اما تعداد کل کدهای حقیقی و حقوقی که از ابتدای عرضه، خریدار نماد تپسی بودهاند، تنها ۱۱۰۷ کد است، که برای این همه روز معاملاتی بسیار کم و تحقیرآمیز است!
این در حالی است که در بعضی از روزهای معاملاتی، تنها ۲ یا ۳ کد خرید و فروش کردهاند!
به نظر میرسد این روند به نوعی تضییع حق جوانانی پرشور و با انگیزه است که به رغم محدودیتها، ماندن را به رفتن ترجیح دادهاند و علاوه بر آن تمام تضمینهای لازم را به مراجع ذیربط سپردهاند که ضامن شفافیت و کیفیت فعالیتشان باشد.
این در حالی است که تقریبا در همان زمان عرضه اولیه سرخابیها، علیرغم تمام ابهامات در ارزشگذاری و نیز اعتراضات فعالین بازار سرمایه، انجام شد و اکنون قابل معامله برای عموم سهامداران است!
این تبعیضها و تضییع حقوق، به کل ناقض شعار سال یعنی حمایت از دانشبنیانها و اشتغالزایی است.
و سزاوار است همانگونه که این جوانان عرصه کارآفرینی و ساختن میهن را انتخاب کردهاند، مسئولین هم راه اعتماد کردن به ایشان را انتخاب کنند.
الهام معصومزاده