تابناک ـ نمایندگان مجلس از توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو قانع نشدند و به او کارت زرد دادند.
وزیر صنعت صبح امروز برای توضیح در مورد علل افزایش شدید قیمت خودرو طی روزهای اخیر به مجلس رفته بود که نمایندگان مجلس با ۱۱۰ رأی موافق، ۱۲۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در صحن از توضیحات وزیر صمت در این باره قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.
علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معدن در تشریح سوال از وزیر صمت گفت: در اجرای ماده (۲۰۷) آییننامه داخلی مجلس، پرسش از وزیر صمت در مورد علل افزایش قیمت خودرو در جلسه رسمی سه شنبه مورخ ۳۰/۰۱/۱۴۰۱ کمیسیون با حضور نمایندگان محترم عضو کمیسیون، نماینده محترم سؤالکننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سؤال کنندگان از پاسخهای ارائه شده وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داده و مستند به بند (۳) ماده (۲۰۷) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سؤال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال میگردد.
در متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال مذکور آمده است: متاسفانه شاهد هستیم بعد از 50 سال حمایت بی چون و چرا دولتها و مجلس ها خودروسازی ما توان تامین نیاز داخل را نداشته و به روش های مختلف این ضعف خود را پوشانده و اقدام به افزایش قیمت ها می کند.
رشیدی کوچی در تشریح سوال از وزیر صمت:
همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو برقرار است/با همین فرمان باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم
جلال رشیدی کوچی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۲ آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در تشریح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قصه خودرو، قصه شیرینی نیست، عنوان کرد: زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صمت را برعهده گرفتند مشخصا دو قول را در برنامههای مختلف تکرار کردند.
نماینده مردم مرودشت و پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی دو قول وزیر صنعت را حذف قرعه کشی خودرو و ثبات قیمت عنوان و تصریح کرد: بنده و بسیاری از نمایندگان دیگر که سوال و استیضاح را مطرح میکنیم نه با دولت پدر کشتگی داریم و نه با هیچ یک از وزرا بلکه حرف ما حرف مردم است. آقای رئیس جمهور نیز وعدههای وزیر صمت را نیز تکرار کرده است.
وی اضافه کرد: آقای فاطمی امین در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ عنوان کرد که برای صنعت خودرو ۲ برنامه ۶ ماهه و ۲ ساله داریم که این دو برنامه به افزایش عرضه و عدم افزایش قیمت کمک میکند. امروز کلاه خود را قاضی کنید آیا قیمت خودرو افزایشی پیدا نکرده است، همین ۲- ۳ روز قبل ارزانترین خودرو تولیدی شرکت سایپا ۳۰ میلیون تومان گران شده است.
رشیدی کوچی افزود: در ۲۵ مهر ۱۴۰۰ در حاشیه نشست اتاق بازرگانی نیز آقای فاطمی امین عنوان کرده است برنامهای داریم تا قرعه کشی خودرو به زودی حذف شود، آیا قرعه کشی خودرو حذف شده، امروز انتهای سال ۱۴۰۰ قرار داریم، ولی همچنان لاتاری برای قرعه کشی خودرو برقرار است و مردم ناچارند در این لاتاری ثبت نام کنند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: لاتاری یعنی ما جایی ثبت نام کنیم که چندین برابر پول دهیم و یک خودرو تحویل بگیریم. مردم امروز از چه مسئلهای ناراحت هستند؟ از همین وعدههای بی عمل. وقتی پشت تریبون حرف میزنیم و عمل نمیکنیم در مردم نارضایتی ایجاد میشود.
رشیدی کوچی تصریح کرد: هرگاه در مجلس و دولت بحث خودرو مطرح شد، خودروسازان قیمت را بالا بردند و این دهن کجی به دولت و مجلس بود. در پایان سال ۱۴۰۱ قرار داریم و ما در این شرایط به تثبیت قیمت خودرو نیز راضی هستیم، اما همین امروز نیز شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.
وی با بیان اینکه مردم امروز به سختی میتوانند خودرو دسته دوم تولید داخل را تهیه کنند، گفت: در آبان ۱۴۰۰ عنوان شد که در ۱۴۰۱ قرعه کشی خودرو نخواهیم داشت و به این سمت میرویم که بیش از نیاز داخل خودرو تولید کنیم، اما این در حالی است که به هیچ یک از این وعدهها عمل نشد و فقط ۳۰ درصد افزایش ظرفیت تولید داشتیم.
وی اضافه کرد: در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در برنامه نگاه یک آقای وزیر عنوان کرد که به مردم اطمینان میدهیم از اواسط سال آینده بسیاری از مسائل در زمینه قرعه کشی و کیفیت حل شود، امروز در انتهای سال ۱۴۰۱ آیا این مسائل حل شده است.
رضایی کوچی تاکید کرد: امروز کسی نمیتواند به کارخانه خودروسازی پول دهد و ماشین تحویل بگیرد، پس اگر استنادی صورت میگیرد نباید به قیمت کارخانه استناد شود چرا که با این مدل عرضه و قیمتهای فضایی در بازار این اجازه به مردم داده نمیشود با قیمت کارخانه خودرو معامله کنند بنابراین استناد ما باید به قیمت بازار آزاد باشد.
رشیدی کوچی با مقایسه قیمت خودروهای تولیدی داخل، گفت: سمند ال ایکس ساده که معمولیترین خودرو تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار میآید، ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳۲ میلیون تومان بوده و امروز ۳۷۵ میلون تومان است. این بدان معنا است که وقتی من در دانشگاه صحبت میکنم جوان معترضی عنوان میکند آقای نماینده مجلس اگر پس از دوران تحصیلم به سرکار بروم و ماهی ۲۰ میلیون تومان هم حقوق دریافت کنم که دریافت نخواهم کرد بعد از ۲ سال کار کردن تازه میتوانم یک سمند ساده در کشور خریداری کنم.
وی ادامه داد: پژو پارس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بوده که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بوده در حال حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم دائم وعده میدهیم و میگوییم چرا مردم ناراحتند.
این نماینده مردم در مجلس، تاکید کرد: آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است.
رشیدی کوچی در بخش دوم اظهارات خود پس از استماع پاسخ وزیر، صحبتهای وزیر را بهانه دانست و گفت: این صحبتها بارها و بارها مطرح شده و اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومانی باشیم که خیلیها خندیدند.
وی یادآور شد: ما وقتی از خودرو صحبت میکنیم از یک درد ناعلاج صحبت میکنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند چرا خودروهای تولید داخل را به ۳ برابر قیمت آن به مردم میفروشیم. خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش میرسد در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی معامله میشود، تا وقتی انحصار خودرو در دست ۲ خودروساز باشد وضعیت همین خواهد بود.
این نماینده مردم در مجلس، گفت: برخی میگویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمتها چندین برابر شده بود، چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ده برابری پرداخت کنند که برخی از آنها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند.
وی اضافه کرد: در کشور جنگ زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بنز و بی ام و معامله میشود. چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم و وقتی سوال میکنیم میگویند قصد داریم کشف قیمت کنیم در حالی که خودرو فیدیلیتی با ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت فروخته میشود.
وی ادامه داد: وقتی صحبت از تولید خودرو اقتصادی میشود، خودرو اقتصادی تعریف دارد. هرگز خودرو اقتصادی که از آن صحبت میشود زیر ۷۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه نمیشود. ما تا امروز بد عمل کردیم و مردم ناراحت هستند، مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم ناراحتند و حساب خودروسازان را از بقیه صنایع جدا کردند، چرا حتی به حرف، ولی امر خود نیز گوش نکردیم.
نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس اضافه کرد: خودرو سازمان تملیکی نیز در بازار ارائه شد و، چون عرضه کم بود عدهای همه آن را خریدند و همان خودرو افزایش قیمت داشت. مردم دنبال ماشین هستند و خودرو یک کالای سرمایهای نیست بلکه یک کالای مصرفی صفر است.
وی افزود: این مردم نیستند که بنزین مصرف میکنند بلکه خودروهای تولیدی شما هستند که بنزین مصرف میکنند، چرا خودرو هیبریدی که در ۱۰۰ کیلومتر ۲ لیتر مصرف میکند خودرویی تولید میشود که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف بنزین دارد.
به گزارش خانه ملت در نهایت جلال رشیدی کوچی از توضیحات وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشد و سوال خود را به رأی مجلس گذاشت.
وزیر صمت در صحن علنی:
اولین خودروهای وارداتی هفته آینده در گمرک خواهد بود/ راهکار کاهش قیمت خودرو، افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات عایدی بر سرمایه است
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سهشنبه، ۲۲ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی مبنی بر علت افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تأکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس با بیان اینکه بحث شیرین خودرو باعث شده که به طور مرتب در صحن برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان حاضر شوم، گفت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کرد و هر چقدر شکاف عرضه و تقاضا بیشتر باشد بازار متلاطمتر و تحت تأثیر نرخ ارز خواهد بود.
وی افزود: در ۸ ماهه اول سال جاری نسبت به ۸ ماهه سال گذشته ۳۲ درصد عرضه خودروی سواری افزایش پیدا کرد و همچنین در آبان ماه ۱۲۲ هزار دستگاه انواع خودروهای سبک و سنگین تولید شده که تولید آبان ماه سال جاری رکورد ۵ ساله را شکست. همچنین خودروهای سنگین نیز ۱۷۶ درصد افزایش پیدا کرد و بر روی توازن تولید کنندگان متمرکز شدیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: سال گذشته خودروسازانی غیر از ایران خودرو و سایپا حدود ۷۰ هزار خودرو تولید کردند و در سال جاری به ۲۰۰ هزار دستگاه رسیده است، یعنی سهم تولید خودروهای از ۷ درصد به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: دستاوردهای خوبی در حوزه تولید داشتیم و شیب تولید خودرو افزایشی بوده و ایران خودرو اوایل امسال قول داد که حدود ۱۰ هزار دستگاه و سایپا حدود ۸ هزار دستگاه تولید کند.
فاطمی امین یادآور شد: هفته گذشته ایران خودرو طی یک هفته ۱۵ هزار دستگاه و سایپا حدود ۱۱ هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. همچنین اگر بتوانیم واردات را محقق کنیم؛ عرضه و تقاضا متعادل خواهد شد و موضوع واردات ارز اوایل سال جاری به صورت جدی پیگیری شد و با همراهی رئیس سابق کمیسیون صنایع در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کردیم و استدلالهای ما را پذیرفت که برای تنظیم بازار به واردات نیاز داریم و در نهایت طرح مذکور تصویب شد و دغدغههایی در مورد تأمین ارز خودرو وجود داشت که با مذاکرات صورت گرفته با بانک مرکزی موفق شدیم و اوایل شهریور ۱۴۰۱ آییننامه خودرو در دولت تصویب و هیأت تطبیق ایراداتی به آن وارد کرد که در اوایل آبان ماه در نهایت آییننامه قطعی شد.
وی ادامه داد: طی دو ماه گذشته فراخوان دادیم و ۴۰۰ متقاضی برای واردات خودرو تقاضا دادند که از این تعداد ۲۷ متقاضی دارای شرایط اولیه بودند و ۴ متقاضی ثبت سفارش انجام دادند که در نهایت هفته آینده خودروهای وارداتی وارد گمرک خواهد شد و در واقع این پروسه تنها دو ماه زمان برد در حالی که سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ که واردات خودرو مجاز شد، دو سال طول کشید.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: بر این اساس برخی از خودروها از قرعهکشی خارج شدند و با واردات خودروها، عرضه را افزایش خواهیم داد؛ به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد، بازار خودرو به بازار سوداگری تبدیل شده است و طی ۳ تا ۴ سال گذشته همواره قیمت خودرو در بازار آزاد با قیمت دلار بالا و پایین شده است و هر زمان که قیمت ارز افزایش یافته، قیمت خودرو نیز افزایش یافته و با کاهش قیمت ارز قیمت خودرو نیز کاهش یافته است، به دلیل اینکه بین عرضه و تقاضا شکاف وجود دارد و در واقع افرادی برای حفظ ارزش پولشان و پیشگیری از تورم انتزاعی نسبت به خرید سکه و خودرو اقدام میکنند و خودرو به نادرستی تبدیل به کالای سرمایهای شده که نباید میشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش میدهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگریها در بازار خودرو کاهش یابد.
فاطمی امین بیان کرد: برای خودروهای شرکت سایپا قرعهکشی نداریم و برای برخی از خودروهای ایران خودرو نیز این کار انجام شده و با روندی که در تولید و واردات وجود دارد این موضوع حل خواهد شد.
وی با یادآوری اینکه عرضه و تقاضای بازار خودرو متوازن نیست، گفت: این موضوع ناشی از آشفتگی نظام ارزی است؛ تلاطم ارزی بر روی فولاد و لوازم خانگی تأثیر نداشت، زیرا توانستیم در فرصت محدودی عرضه ورق فولاد را به تقاضا برسانیم بنابراین قیمت فولاد تحت تأثیر شوکهای ارزی قرار نگرفت و این یعنی اقتصاد مقاومتی، زیرا تاب آوری را افزایش دادیم تا با شوکهای بیرونی قیمتها به هم نریزد و همان طور که توانستیم بازار فولاد و لوازم خانگی را از آشفتگیهای ارزی رها کنیم، با کمک شما نمایندگان نیز خواهیم توانست بازار خودرو را از آشفتگیهای ارزی نجات دهیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه صنعت خودرو صنعتی پرچالش است، یادآور شد: ما ۴ سال برای اصلاح این صنعت از شما نمایندگان زمان خواستیم و برنامهای ۳ مرحلهای تهیه کردیم که اولین برنامه سواد تولید بوده که محقق شده است و باید به ما فرصت داده شود تا برنامه مذکور را به مرور اجرایی و عملیاتی کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال جاری ۳ خودرو را از رده خارج کردیم و تا سال آینده نیز ۱۲ خودروی جدید وارد بازار خواهد شد و در گذشته به هیچ وجه چنین اتفاقی نیفتاده بود؛ یکی از چالشهای عمده ما در صنعت خودرو تشکیلات شبه دولتی است و بخشی از آن با تغییر مدیران اصلاح خواهد شد و یکی از موضوعات دیگر واگذاری خودروسازان است که از سال گذشته به این موضوع ورود کردیم و دو هفته گذشته مجوز اولین واگذاری شرکت خودروسازی صادر شد و برای نخستین بار در کشور خودروهای ناقص فراخوان شدند و بیش از ۱۰۰ پروژه کیفیت در حوزه خودرو در حال اجرا است و جایگزینی محصولات نیز اتفاق افتاد و سال آینده نیز اولویتهایی را نیز پیشبینی کردیم.
فاطمی امین با تأکید بر اینکه چالشهای سد راه صنعت خودرو برون زا بوده، گفت: مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و چالشهای این صنعت با همفکری و همدلی شما نمایندگان حل خواهد شد.