تابناک _ ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند. این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه به نمایندگی از فدراسیون روسیه این توافقنامه را به امضا رساندند.
گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار می رود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش در دستورکار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است، به طوری که روسای جمهور ایران و روسیه در ماه های گذشته در تماس های تلفنی و گفت وگوهای دوجانبه بر این موضوع تاکید داشته اند.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل می شود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقوده ای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستاراست که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس ارتباط ریلی برقرار می شود.
رئیس جمهور: توافق راه آهن رشت - آستارا گام راهبردی در روابط ایران و روسیه است
رئیس جمهور گفت: امضای توافقنامه راه آهن رشت - آستارا، گام مهم و راهبردی در جهت همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.
سید ابراهیم رئیسی در مراسم امضای توافقنامه احداث راهآهن رشت -آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور روسای جمهور ایران و روسیه برگزار شد، با قدردانی از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، دولت و مردم این کشور اظهار داشت: بدون تردید این توافق گام مهم راهبردی در جهت همکاری های جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است؛ همکاریهای ایران و روسیه در حوزه های مختلف وجود دارد و این هم یکی از جلوه های همکاری است که امروز بین دو کشور رقم می خورد.
رئیس جمهور، امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می برند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.
رئیسی یادآور شد: مذاکرات اولیه این توافق، مربوط به دو دهه قبل است که به دلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام می گرفت؛ اما امروز با اراده ای که بین مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ بین دو کشور در حال شکل گیری است و حتما کمک بسزایی به تجارت و اقتصاد و ترانزیت در منطقه می کند.
رئیس جمهور اظهار داشت: این دولت وظیفه الهی، ملی و تاریخی خود می داند در جهت سیاست همسایگی، احیای ظرفیت هایی که جمهوری اسلامی ایران از آن برخوردار است و امکاناتی که می تواند در نظام بین الملل ما را در جایگاه شایسته و بایسته خودمان قرار دهد، گام بردارد.
حذف تعرفه بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا گام بلندی است
رئیسی اظهار داشت: کشور دوست ما فدراسیون روسیه و کشورهای در مسیر، همه می دانند که مسیر ایران ارزانترین، باصرفهترین و نزدیکترین مسیر برای کارهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است. بر هیچکس پوشیده نیست که امروز جایگاه و موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که میتواند ظرفیتهای بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد، به اروپا متصل کند و امروز با این توافق نامه، مسیر شمال - جنوب مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: با جدیتی که همکاران من در ایران خواهند داشت، سریع این کار آغاز می شود و منافع آن برای کشورهای منطقه و احیای ظرفیت های اقتصادی و ترانزیتی بین دو کشور و کشورهای منطقه خواهد بود.
رئیس جمهور ضمن قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جهت احیای ظرفیتهای اقتصادی و ترانزیتی منطقه، ابراز امیدواری کرد که این گام در جهت احیای روابط بین دو کشور و کشورهای منطقه تاثیر بسزایی داشته و در جهت احیای ظرفیت های اقتصادی بسیاری که وجود دارد، موثر باشد.
وی ادامه داد: در گام بعدی با اوراسیا، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا خواهد بود؛ گامی که حتما به زودی رقم خواهد خورد، حذف تعرفه بین شش کشور است که میتواند گام بلندی بین ایران، روسیه و کشورهای اوراسیا باشد.
رئیس جمهور گفت: در این کریدور ریلی سه بخش مورد توجه است؛ بخش نخست، بخش شرقی این مسیر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که امروز این مسیر با تلاش هایی که شده، مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ بخش مرکزی شامل دریای خزر است که در جهت تقویت بنادر و ناوگان باید کارهای جدی کنیم.
رئیسی به بخش غربی این مسیر اشاره کرد و گفت:در این بخش، نقصان ریل بین رشت و آستارا را داشتیم که با این توافقنامه این نقص برطرف می شود و می تواند کریدور شمال - جنوب، همه جانبه مورد توجه قرار گیرد، زیرا یک مسیر بسیار با صرفه و ارزان و نزدیک است.
وی ابراز امیدواری کرد که با این توافق و آغاز کار، همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند، از آن بهره مند شوند.
رونمایی از طرحهای دولت سیزدهم برای تقویت جایگاه ایران در اقتصاد منطقه
رئیس جمهور در ادامه با برشمردن برخی از طرح های دولت سیزدهم برای نقش آفرینی بیشتر ایران در اقتصاد منطقه اظهار داشت: جایگاه جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد منطقه و نظام بین الملل با اقداماتی که انجام شده و توافقنامه امروز یکی از آنهاست، در جهت تقویت قرار دارد.
رئیسی تقویت مسیر پاکستان - ایران - ترکیه، مسیر ریلی شلمچه - بصره و نیز راه آهن چابهار - زاهدان و ارتباط دریای عمان و خلیج فارس با اروپا را از جمله مسیرها و بسته های تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران نام برد که با قوت دنبال می شود.
وی ابراز امیدواری کرد، با اجرای این طرح ها، سهم و جایگاه ایران در منطقه و نیز در روابط اقتصادی دو جانبه، چندجانبه و نیز نظام بین الملل احیا شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایران و روسیه ظرفیت اقتصادی بالایی برای همکاری ها دارند، اراده دو کشور را بر همکاری و تبادل این ظرفیت ها دانست و گفت: امیدواریم با همکاری هایی که وجود دارد و پیگیری آقای پوتین و مسئولان روسیه و نیز مسئولان جمهوری اسلامی ایران ـ که مامور اجرای این کار شده اند ـ این توافقنامه هرچه زودتر به مرحله اجرا و بهره برداری برسد.
پوتین: خط آهن رشت - آستارا فرصت تحول در حمل و نقل جهانی است
رئیسجمهور روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا با اشاره به اهمیت این مسیر، تصریح کرد: مسیر خط آهن رشت - آستارا به ما فرصتی میدهد که مسیرهای جهانی حمل و نقل را متحول و متنوع کنیم و سبب سیاست رقابتی برای تقویت ظرفیت بخش ترانزیت میشود.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت - آستارا که با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: این کریدور حمل و نقل، سهم ملموسی در تأمین امنیت غذایی در ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد.
وی ابراز امیدواری کرد، با راهاندازی این مسیر بتوان مواد غذایی و سایر محصولات دیگر را بین کشورهای حوزه خزر و حاشیه خلیج فارس مبادله کرد.
پوتین با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال - جنوب است، تصریح کرد: مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که بعداً توسعه پیدا خواهد کرد.
پوتین بیان کرد: ایجاد این مسیر مستقیم و بدون وقفه حمل و نقل بسیار مهم است که هدف آن اتصال بنادر روسی با بنادر ایرانی در حاشیه خلیج فارس و اقیانوس هند است. تصمیم اصولی درخصوص این کار مشترک ایران و روسیه در طی مذاکرات در سطح عالی در ژولای ۲۰۲۲ اتخاذ شده بود و امروز این ایده که سابقه ۲۰ ساله دارد یین رشت و آستارا عملیاتی شده است و یک راه آهن با فاصله ۱۶۲ کیلومتر احداث خواهد شد.
رییس جمهور روسیه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در سطح عالی دنبال میشود. روسیه توجه خاصی به تهران دارد و به دنبال توسعه ارتباطات دوجانبه هستیم.
پوتین با تشکر از مقاممعظم رهبری خاطر نشان کرد: رهبرمعظم جمهوری اسلامی همواره توجه دائمی نسبت به همکاری ایران و روسیه داشته است.
پوتین بیان کرد: افتتاح این خط ریلی باعث جذابیت سرمایه گذاری و صادرات استانهای روسی و ایران میشود و به اشتغال هم کمک خواهد کرد. معتقدم احداث این مسیر مهم شمال به جنوب باید با سرعت انجام شود. کریدور ترانزیتی شمال جنوب به ما امتیازات رقابتی در ترانزیت کالا را میدهد.
ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند.
این توافقنامه روز چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت - و پس از سخنرانی سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید.
گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار میرود که احداث و تکمیل آن از ۲۳ سال پیش دستور کار بوده و در دولت سیزدهم با شتاب بیشتری برای فعال سازی این ظرفیت ریلی تلاش شده است، به طوری که روسای جمهور ایران و روسیه در ماههای گذشته در تماسهای تلفنی وگفت وگوهای دوجانبه بر این موضوع تاکید داشته اند.
مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران را شامل میشود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستاراست که اگر این خط آهن ساخته شود، عملا بین سن پترزبورگ و خلیج فارس، ارتباط ریلی برقرار میشود.