جاده مخصوص تامین ارز خودروسازان به بن بست رسید؛

وزارت صمت خطاب به خودروسازان: برای تامین ارزتان آستین همت بالا بزنید/ واکنش مدیرعامل سایپا: قیمت خودرو هم آزاد شود تا قیمت‌ها به شدت پایین بیاید!

خودروسازان از این به بعد باید برای تامین نیاز ارزی خودشان، آستین همت بالا بزنند و با فعال سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان، از طریق ارز صادراتی خود و دیگران، نیاز ارزی مورد نظرشان را تامین کنند؛ مسیری که به نظر می‌رسد با چالش‌هایی همراه باشد!
کد خبر: ۱۱۸۷۶۷۱
|
۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ 13 August 2023
|
26531 بازدید
|

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در یکی دو سال اخیر با افزایش مشکلات ارزی، موضوع تامین ارز برای واردات کالا‌ها به اولویت اساسی برای سیاست گذار ارزی تبدیل شده است، تا جایی که دایره بهره مندی از ارز ۲۸۵۰۰ تا نیمایی و مرکز مبادله، هر روز با تغییراتی همراه است تا سیاست تثبیت ارزی بانک مرکزی عمق بیشتری پیدا کند. در این میان، چالش تامین ارز برای واردات خودرو و قطعات آن، از جمله مسائلی است که از سال گذشته بارها در رسانه‌ها و در گفت‌وگوی مسئولان مطرح شده است.

برای نمونه در اردیبهشت ماه امسال، منوچهر منطقی، معاون وقت صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، خواستار لغو محدودیت سیستمی تخصیص ارز برای صنعت خودرو شد و به تشریح تبعات ناشی از آن پرداخت.  

هرچند مدتی بعد، این مقام مسئول، از تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی در سال جاری خبر داد و  گفت: در جلسات متعددی که در بازه زمانی اردیبهشت تا خرداد ماه با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت و با حمایت‌های سرپرست وقت وزارت صمت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور مرتفع شد.

حال در جدیدترین نمونه از مسیر دشوار تامین ارز برای خودروسازان، روز گذشته عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تامین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق بخشی ساخت داخل اعلام کرده تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواسته برای تامین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند، یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

در متن این نامه آمده است؛

«جناب آقای نعمت‌بخش (دبیر انجمن خودروسازان)

جناب آقای ضیاء‌مقدم (دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت)

جناب آقای حسن‌پور (دبیر انجمن تولیدکنندگان دوچرخه) 

با عنایت به سیاست‌های یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تولید محصولات صادرات‌محور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر شده است تا کلیه شرکت‌های خودروساز نیاز‌های ارزی خود در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) را، ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تامین کنند؛ بنابراین، مقتضی است ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به بازنگری محل تامین ارز درخواست‌های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی به غیر از نیما، اقدام کنند.»

در نتیجه همان گونه که بیان شد، سازوکار تامین ارز برای سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان تغییر خواهد کرد، به گونه‌ای که این سه گروه تولیدکننده از این به بعد باید برای تامین نیاز ارزی خودشان، آستین همت بالا بزنند و با فعال سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان، از طریق ارز صادراتی خود و دیگران، نیاز ارزی مورد نظرشان را تامین کنند؛ مسیری که به نظر می‌رسد با چالش‌هایی همراه باشد!

اما امروز در واکنش به این نامه مهم، مدیرعامل سایپا به عنوان یکی از خودروسازانی که مورد خطاب نامه مذکور قرار دارد در گفت‌وگویی تصریح کرد: ما مشکل تامین ارز نداریم. علاوه بر اینکه بانک مرکزی ارز را تامین می‌کند، خودمان نیز از محل صادرات، می‌توانیم ارز مورد نیاز خود را تامین کنیم.

وی افزود: همانطور که ورودی آزاد شده است (بدین معنا که مواد پتروشیمی و فولاد را از بورس کالا به صورت آزاد خریداری می‌کنیم) ارز هم اعلام شده که به صورت آزاد (البته نه ارز با قیمت کف بازار آزاد، که قیمت ارز از محل صادرات است) خریداری کنید.  

تیموری تاکید کرد: ارز آزاد کف بازار را جمع نخواهیم کرد که نرخ ارز در بازار بالا برود؛ کالایی صادر می‌شود و ارز حاصل از آن را تخصیص می‌دهند.  

مدیرعامل سایپا گفت: اکنون بهترین فرصت و شرایط برای آن است که شورای رقابت کمک کند تا حال که ورودی ما آزاد است، قیمت خودرو هم از حالت دستوری خارج شده و اجازه دهند، آزاد شود.

وی تاکید کرد: با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبار‌ها خارج و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین، قطع به یقین قیمت در بازار به شدت پایین خواهد آمد.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۵۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
مونتاژ کاران لگن های سیار و ارابه های مرگ
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
منظورش از بشدت پایین بشدت بالا بود
ازافعال معکوس استفاده کرده !
مرده خور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
سایپا که میگه همانطور که ارز آزاد شده واردات هم ازاد شده پس قیمت خودرو هم آزاد بشه
درست میگه اماااااا
تعرفه ی واردات هم کم باید کم بشه تا خودروسازان وارد
رقابت با خارحی ها بشن اونوقت امنیت و کیفیت خودروهای داخلی بالا میره
نه اینکه همه ی اینها ازاد بشه ولی تعرفه وارادات صددر صد باشه که اینجوری انحصار هست وقیمت بالا میره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ازادسازی و گرون کردن همون متناسب سازیه که سخنگوی دولت گفته بود؟!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
مردم از خداشون هست که قیمت ها ازاد بشه
ولی به شرطی که با یک تعرفه ۲۰ الی ۳۰ درصدی اجازه ورود هر نوع ماشینی داده بشه
انوقت ببینیم کی از شرکتهای داخلی خوورو می خره
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ازادسازی و گرون کردن همون متناسب سازیه که بلبل سخنگوی دولت گفته بود؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ما دولتی داریم که از جیب کارخانجاتی مثل خودروسازی ها و از جمله سهامداران بدبخت شان مستقیما برداشت می کند و به جیب دلانانی می ریزد که آنها به قیمت تحمیلی دولتی خودرو را میخرند و به قیمت آزاد در بازار میفروشند: عملا خود کارخانه و سهامدانش ضرر می کنند. البته طبیعی فساد گسترده ای هم از کنترل ناعادلانه قیمت شکل می گیرد طیفی در نهادها و سازمانهای مختلف منتفع میشوند و خودشان مانع تغییرات مثبت می شوند. این مساله در مورد سایر شرکتها هم هست مانند فلزی و پتروشیمی و پالایشگاهی، منتهی مثل خودرو سازان جلو چشم نیستند.
باید یک جایی ولت به این فساد ستم در حق کارخانجات پایان دهد اگر بحث عدالت است این شیوه عین ظلم و فساد است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
این تیتر را گویا دلالان خودرو و ذینفعان و کاسبان تحمیل قیمتی خودرو نوشته، قیت ها آزاد شود این فساد هم رخ نمی دهد بزارند واردات هم آزاد شود
آزادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
دعوای زرگری خودرو ساز و دولت هردو به یک اندازه خون مردم رو تو شیشه کردن مثلا برای واردات خودرو انواع مالیات گرفته میشه که قیمت خودرو وارداتی رو بالا میبره و به نفع خودرو ساز میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
بدبخت مردم ایران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
«قیمت خودرو هم از حالت دستوری خارج شده و اجازه دهند، آزاد شود.

وی تاکید کرد: با آزاد شدن قیمت، حدود ۳۰۰ هزار خودرو از انبار‌ها خارج و وارد بازار می‌شود؛ بنابراین، قطع به یقین قیمت در بازار به شدت پایین خواهد آمد.»
مردم نیز موافق هستندکه واردات خودرو و هم قیمت گذاری دستوری خودروی داخلی با هم آزاد شود که شاهد کاهش بیشتر قیمت باشیم .
آقای مدیر عامل اینگونه فکر کنم بهتر باشه .
300 هزار خودرو را احتکار کردید بعد حرف از آزادی می زنید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
احسنت!
تعرفه گزاف گمرکی را هم حذف کنید. قیمت بنزین را هم آزاد کنید‌.
حتی کشورهای لیبرالیسم هم برای خودروهای کم مصرف و ارزان قیمت، تعرفه واردات صفر لحاظ می کنند. اما برای خودروهای لوکس پر مصرف تعرفه واردات تا سیصد درصد اعمال می شود حتی در کشور های لیبرالیسم.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیت دلار
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات