سرانجام پس از تاخیر بسیار، موعد اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد تا مشخص شود، با یکی از متفاوتترین سالهای تحصیلی مواجه هستیم؛ هرچند نمیدانیم ریشه این تفاوت چیست؟!
به گزارش «تابناک»؛ در آستانه آغاز سومین هفته سال تحصیلی جدید، موعد اعلام نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ اعلام شد؛ اتفاقی که هر ساله پیش از شروع سال تحصیلی رقم میخورد تا دانشجویان جدیدالورود فرصت کافی برای مراجعه به شهر و دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اند، داشته باشند و بتوانند در مهلت در نظر گرفته شده، امور مربوط به ثبت نام و اقدامات جانبی (مانند اقامت در خوابگاه) را به انجام برسانند و سپس برای انتخاب واحد و حضور در کلاسهای درس مهیا شوند.
این در حالی است که بر اساس اظهارات علیرضا کریمیان، مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، تازه قرار است در ابتدای هفته آتی (شنبه، ۱۵ مهرماه) نتایج نهایی و اسامی پذیرفتهشدگان رشتههای مختلف تحصیلی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ اعلام شود و بعد از آن، مهلتی برای ثبت نام در نظر گرفته خواهد شد که عملا آغاز سال تحصیلی را برای دانشجویان جدیدالورود به ماه بعد موکول خواهد کرد.
تاخیری که به مانند دومینو، اثرات متعددی به دنبال خواهد داشت و به عنوان مثال یکی از نتایجش، تغییر در برنامه امتحانات دانشگاهها در سال جاری است؛ نتایج نامطلوب زیادی که در بسیاری از موارد محدود به ورودیهای تازه دانشگاهها هم نخواهد شد و گریبان کل ساختار آموزش عالی در کشور را خواهد گرفت، چون ماهیت دانشگاه به این صورت است که دانشجویان ورودیهای مختلف در برخی دروس با یکدیگر تلاقیهایی دارند.
ماجرا زمانی تامل برانگیزتر میشود که بدانیم این تاخیر طولانی مدت و عجیب، آثار و تبعات خارج از محیط دانشگاه نیز به دنبال داشته است تا جایی که مثلا سازمان نظام وظیفه عمومی کشور مجبور شده برای مشمولانی که نوبت اعزامشان رسیده یا نزدیک است، مهلت یک ماهه در نظر بگیرد تا در صورت قبولی در کنکور، بتوانند در کلاسهای درس حاضر شده و بی نگرانی از غیبت خوردن، معافیت تحصیلی شان تمدید گردد.
اما به راستی علت این تاخیر طولانی مدت چه بوده است؟ این سوالی است که بخش تامل برانگیزتر ماجرا را نشان میدهد، چون نه سازمان سنجش آموزش کشور و نه وزارت خانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، درباره آن توضیحی نداده اند؛ بنابراین، چارهای نمیماند جز اینکه گمانههای مطرح در این خصوص را مرور کنیم و چشم انتظار روزی بمانیم که مسئولان به سکوتشان در این خصوص پایان دهند.
گمانههایی که یکی از جدیترین هایش، اتلاف زمان در وزارت آموزش و پرورش است، زیرا امسال قرار بود ۴۰ درصد نتایج وابسته به سوابق تحصیلی داوطلبان باشد و ظاهرا این موضوع موجب کندیهایی در وزارت آموزش و پرورش در ثبت و نهایی کردن نمرات نهایی دانش آموزان شد؛ کندیهایی که بخشی از آن "فرایندی" بود و بخش دیگرش، در راستای توجه بیشتر به اعتراضات دانش آموزانِ معترض به نمرات نهایی شان، چراکه این نمرات در نتیجه کنکور تاثیر گذار بود.
از اینجای ماجرا به بعد، اعمال ۴۰ درصدی نمرات داوطلبان در نتیجه کنکورشان بود که به لحاظ تازگی، سازمان سنجش را مجاب به دقت بیش از پیش در این خصوص میکرد، به ویژه که از نتایج اعمال سوابق تحصیلی، نزدیک شدن رقابت در نتیجه نهایی کنکور است تا جایی که سال گذشته مجبور شده اند در برخی رشتههای پرمتقاضی مانند پزشکی، بیش از ظرفیت اعلام شده، پذیرش دانشجو داشته باشند، چراکه نمرات شماری از داوطلبان عینا مشابه شده بود.
به موارد فوق، حاشیههای اخیر کنکور سراسری را میتوان افزود که از جمله آنها، برخی تقلبهای سازمان یافته در کنکورهای گذشته است که در قالب پروندههایی در محاکم قضایی در دست رسیدگی قرار دارد و آنقدر وسعت یافته که پای کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی را هم به ماجرا باز کرده و حتی به صدور رای علیه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم منجر شده است؛ حواشی پرشماری که عقل ایجاب میکند به هر قیمت از تکرارش جلوگیری شود، حتی اگر به قیمت تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور باشد.
گمانه زنیهایی که محدود به موارد فوق نیست و مثلا برخی تاکید دارند، قطعیهای برق یا تعطیلیهای اعمال شده در پی شدت گرفتن بی سابقه گرمای هوا و مواردی از این دست هم در تاخیر در اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری تاثیرگذار بوده است. احتمالاتی که مطرح میشوند، چون مسئولان ضرورتی برای توضیح این مهم احساس نکرده و هنوز علت این تاخیر آسیب زا را توضیح نداده اند؛ چه متولیان سازمان سنجش و چه سکانداران وزارت خانههای آموزش و پرورش و علوم.
تاخیری که باید ریشه یابی و رفع شود تا در آینده شاهد تکرار این وضعیت عجیب و آسیب آفرین نباشیم و این مهم دست یافتنی نیست، مگر اینکه بدانیم عامل بهم ریختگی سال تحصیلی ۱۴۰۲/۱۴۰۳ در دانشگاهها و رقم زدن این وضعیت عجیب کیست؟! سوالی کلیدی و مهم که حتی میتوان در قالب پرونده حقوقی مطرحش کرد و به دنبال یافتن پاسخش بود، چراکه به نوعی موجب هدررفت یک ماه از بازه سال تحصیلی در بسیاری از دانشگاههای کشور شده است.