اگر در مورد تعرفه قبوض تلفن، آب، برق و گاز طی سالهای گذشته تحقیق کنید، خواهید دید زمانی که در سال 1401، قبض برق بهازای هر کیلو وات، از 3075 ریال به 4425 ریال افزایش یافت، تا پایان 1402، هیچ تغییراتی در تعرفه این خدمات اعمال نشد.
از اینرو تمام مردم ایران میدانستند که امسال، بهاحتمال زیاد شاهد تغییراتی در تعرفهها خواهند بود. اما مسئله اینجاست که چه چیز موجب تعجب مردم شده؟ آیا قیمت قبض تلفن ثابت سر به فلک کشیده یا موضوع چیز دیگری است؟
برای اینکه بتوانید تعرفههای جدیدی که جهت پرداخت قبض تلفن ثابت تعریف شده را درک کنید، تصمیم گرفتهایم تا نحوه محاسبه عوامل هزینه در قبوض تلفن ثابت و همراه را برای شما آشکار کنیم. دقت داشته باشید که تمام این قیمتها، توسط مخابرات و یکسری فرمول خاص حسابکتاب میشوند.
برای مثال، برای محاسبه مکالمه شهری، از ساعت 8 صبح تا 13 مبلغ 96/19 ریال را درنظر گرفتهاند. این در حالی است که از ساعت 21 تا 8 صبح و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، این مبلغ به 86/13 ریال تغییر میکند.
باید افزود که مکالمههای بین شهری تلفن ثابت نیز، طبق مسافت محاسبه میشود. برای نمونه، تا 100 کیلومتر در ساعات روز، مبلغ 134 ریال را لحاظ کردهاند و همانطور که قابل پیشبینی است، این رقم در شب کاهش پیدا میکند.
سوالی که قبل از تحویل سال 1403 پرسیده میشد، این بود که آیا در سال جدید قرار است پرداخت قبض تلفن ثابت، با ارقام بالاتری تسویه شود؟ اتفاقی که افتاد این بود که اساسنامه افزایش قیمت قبض تلفن ثابت، به امضای وزیر صمت رسید.
این یعنی، از امسال، افراد ساکن استان تهران باید مبلغ 20 هزار تومان اضافهتر را برای قبوض تلفن ثابت خود پرداخت کنند. البته این نکته را درنظر داشته باشید که قانون جدید، برای شرایط مختلف، تعرفههای گوناگونی را ثبت کرده که در ادامه آنها را لیست کردهایم:
افزایش تعرفه در استان تهران، بابت 4444 دقیقه مکالمه، هزینهای معادل 20000 تومان دارد.
افزایش تعرفه برای سایر مراکز استانها بهازای حداقل 3333 دقیقه مکالمه 15000 تومان است.
افزایش تعرفه برای سایر شهرها بهازای 2666 دقیقه مکالمه معادل 10000 تومان تصویب شده است.
حال که متوجه شدهاید قانون افزایش قیمت خطوط تلفن ثابت تصویب شده و از امسال اجرا میشود، بهاحتمال زیاد در فکر پیدا کردن روشهای آنلاین و ساده جهت پرداخت قبض تلفن ثابت هستید. برای این منظور، ما چند راهکار کاربردی را برایتان آماده کردهایم:
از اپلیکیشن مخابرات استفاده کنید.
نصب سوپر اپلیکیشن تاپ گزینه مناسبی است.
در ادامه هریک از این موارد را توضیح میدهیم.
اپلیکیشن مخابرات احتمالا اولین راهکاری است که به فکر آن خواهید افتاد. چرا که این پلتفرم مخصوص رسیدگی به امور مشتریها طراحی شده و شرایط استفاده از آن، در اختیار همه قرار دارد. برای بهرهمندی از امکانات این نرمافزار، مراحل زیر را دنبال کنید:
اپلیکیشن مخابرات را از بازار یا بسترهای امن دانلود کنید؛
شماره موبایل خود را ثبت کرده و کد ارسالشده را وارد اپلیکیشن کنید؛
از پیشخوان، گزینه استعلام و پرداخت قبض را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید؛
برای دیدن مبلغ قبض پایاندوره یا میاندوره، شماره تلفن ثابت خود را ثبت کنید؛
روی پرداخت بزنید و درگاه بانکی مورد نظرتان را انتخاب کنید.
بعد از پرداخت، تمام جزئیات و مراحلی که طی کردید، به شما نمایش داده خواهد شد.
اگر بخواهیم یک شیوه کاربردیتر، نسبت به نصب اپلیکیشن مخابرات معرفی کنیم، باید به صحبت درباره تاپ بپردازیم. دقت کنید که در دنیای امروز، فضای تلفنهای هوشمند برای نصب پلتفرمهای مختلف محدود است و گاهی کل سیستم، بهخاطر کمبود فضا دچار اختلال میشود.
به همین دلیل، افراد زیادی هستند که در برابر نصب اپلیکیشن مخابرات، آن هم صرفا برای پرداخت قبض خط ثابت خود، مقاومت میکنند و ترجیح میدهند تا راهکارهای دیگر که دارای معایب خاص خود هستند را پیش بگیرند.
حال اگر شما هم در دسته این افراد قرار دارید، اگر بگوییم که با سوپر اپلیکیشن تاپ، در کنار پرداخت قبض تلفن ثابت، میتوانید از 100 سرویس کاربردی دیگر نیز بهرهمند شوید، پاسختان چیست؟ احتمالا چشمبسته این پیشنهاد را رد نمیکنید و تصمیم به شناخت خدمات کاربردی این پلتفرم خواهید گرفت!
تاپ سوپر اپلیکیشنی است که خدمات خود را در زمینههای خودرو، فینتک و پرداخت، مسافرت و گردش، پرداخت انواع قبوض و احراز هویت سجام و مواردی از این قبیل در اختیار همه کاربران قرار میدهد. بنابراین، پرداخت قبوض تلفن ثابت، تنها یکی از 100 خدمت کاربردی این پلتفرم است. در ادامه نحوه استفاده از سوپر اپلیکیشن تاپ را توضیح میدهیم.
تاپ در کنار تمام مزیتهایی که گفتیم، شرایط فعال کردن پرداخت خودکار برای پرداخت تمامی قبوض را داراست. همچنین امکان پرداخت سایر قبضهای آب، برق و گاز را نیز در اختیار کاربران قرار میدهد. خبر خوب دیگر این است که اگر به هر دلیلی نمیخواهید این سوپراپلیکیشن را نصب کنید، میتوانید با مراجعه به سایت تاپ و درج اطلاعاتی مثل شماره قبض، شناسه پرداخت و شماره تلفن همراه برای پرداخت قبضهای خود اقدام کنید.
از زمانی که تعرفه تلفن ثابت تغییر کرد، موضوع نحوه پرداخت قبض تلفن ثابت مطرح شد و با توجه به اینکه سبک زندگیهای امروز، نیاز به صرفهجویی زمان و انرژی دارد، اکثر افراد بهدنبال راهکارهای آنلاین، امن و سریع میگردند که در این بین، سوپر اپلیکیشن تاپ پلتفرمی است که تحت نظارت بانک مرکزی کشور فعالیت میکند و امکان تسویه انواع قبوض را در سادهترین شیوه در اختیار شما قرار میدهد.
جوابیه شرکت مخابرات ایران
بهترین راه پرداخت قبوض و ارتباط با شرکت مخابرات درگاه های رسمی است
مشتریان شرکت مخابرات ایران می توانند با استفاده از سامانه تلفنی ۲۰۰۰ ، کددستوری #۲۰۲۰* ویا اپلیکیشن ” مخابرات من” و برخی درگاه های پرداخت دیگر نسبت به دریافت صورتحساب کارکرد هزینه تلفن ثابت مطلع و از همین طریق پرداخت نمایند . که البته بهترین و مطمئن ترین آن درگاه مخابرات من است.
به گزارش اداره کل ارتباطات و امور بین الملل، اغلب مشتریان آگاه هستند که در صورت دسترسی وب، بهترین روش پرداخت قبوض مختلف تلفن، استفاده از سامانه “مخابرات من” در سایت شرکت و اپلیکیشن Mytci است.
اخیراً مطلبی در سایت تابناک در مورد هزینههای قبوض تلفن ثابت در سال ۱۴۰۳ منتشر شده که بهرغم اینکه بخشهایی از آن منطبق با اطلاعات اعلامی شرکت مخابرات است، در بخشهای مهمی احتمالاً از روی ناآگاهی، مطالب غیرواقعی استفاده شده و همچنین در یک خبر اطلاعی برای تمام مشتریان، از تبلیغ برای یک اپلیکیشن پرداخت استفاده شده که مصداق رپورتاژآگهی و عمل غیرحرفهای برای یک رسانه حرفهای است.
انتشار این مطلب در حالی ست که افزایش هزینه تلفن ثابت کمترین میزان نسبت به تمام خدمات در ۲۰ سال گذشته است، یعنی تعرفه سرویسهای مخابرات ایران حدود ۲۰ سال ثابت بوده و ازشهریور سال ۱۴۰۱ با تعدیل تعرفه حداقلی تغییر کرد .
نکته مهم در این افزایش حداقلی این است که براساس محاسبات صورت گرفته ، در ازای نگهداری از خطوط محاسبه شده با توجه به تورم دو رقمی سالیان متوالی، بسیار کم و در حد ادامه فعالیت شرکت مخابرات در این تورم و هزینههای فزاینده نیست.
نکته بعدی افزایش “حداقلی” تعرفه مخابرات است که بعد از ۲۰ سال، مطابق مصوبه ۳۳۸ سازمان تنظیم مقررات با عنوان دستورالعمل تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران، هزینه نگهداری و نه تعرفهها، افزایش پیدا کرد. این افزایش بر اساس نفر-ساعت در ازای نگهداری از خطوط محاسبه شده که با توجه به تورم بسیار کم و در حد ادامه فعالیت شرکت مخابرات در این تورم و هزینههای فزاینده نیست.
همچنین در ابتدای سال ۱۴۰۳، مالیات بر ارزش افزوده از ۹ درصد به ۱۰ درصد افزایش پیدا کرد که روی قبوض محسوس بود، ولی این مبلغی که از مشتریان در ازای مالیات بر ارزش افزوده اخذ میشود متعلق به اداره دارایی است و ریالی از آن به مخابرات واریز نمی شود.
مطابق مصوبه ۳۳۸ سازمان تنظیم مقررات (نحوه اجرای دستورالعمل تنظیم هزینه ماهانه خدمات مکالمه صوتی مشترکین تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران )، مشتریان تلفن ثابت در تهران ۲۰ هزارتومان ، در مراکز استانها ۱۵ هزارتومان و در سایر نقاط کشور ۱۰ هزارتومان به صورت ماهیانه به مخابرات می پردازند و به جای آن به ترتیب ۴۴۴۴، ۳۳۳۳ و ۲۲۲۲ دقیقه مکالمه رایگان دارند لذا دقایق مکالمه های استانی، بین استانی و تلفن همراه محاسبه و اگر از این مبالغ بیشتر باشد در صورتحساب محاسبه می شود.
هزینه مکالمه در گذشته به ازای هر دقیقه شهری ۴۵ ریال و بین استانی ۳۳۹ ریال بوده است.
در نهایت باید دانست علی رغم تمام زیان های وارده به مخابرات، به علت زیرساختی بودن خدمات آن، مدیران و همکاران شرکت هیچ گاه در مسیر توسعه به نفع بازار پیشران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور ذره ای تردید به خود راه نداده و علی رغم تمام مشکلات با همکاری نهادهای بالادستی و وزارت ارتباطات، توانسته اند چراغ ارتباطات کشور را روشن نگه دارند.
از رسانه ها نیز انتظار می رود ضمن نشر اطلاعات درست در این زمان، موارد مربوط به رپورتاژ آگهی را به هیچ وجه به عنوان خبر یا گزارش خبری منتشر نکنند، زیرا این کار علاوه بر غیرحرفه ای بودن و داشتن مسئولیت قانونی، اعتماد متقابل مردم، سازمان ها و رسانه ها را به یکدیگر کم کرده و انتشار صحیح و شفاف اخبار و دسترسی آزاد به اطلاعات را با مشکل مواجه سازد.
حامد شیخ پور
مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل