به گزارش تابناک،دادههای توییتر نشان میدهد که در روز ۲۷ خرداد، یک روز پیش از اولین مناظره انتخاباتی، بیش از ۴۶ هزار توییت با حدود ۶۰ هزار ریتوییت و ۴۱۴ هزار لایک راجع به انتخابات و نامزدهای انتخاباتی منتشر شده است.
دادهها نشان میدهد که در فضای توییتر یک سهقطبی شکل گرفته و بر خلاف بسیاری از موضوعات، دیگر دوقطبی در فضای توییتر مشاهده نمیشود و سه دیدگاه مجزا در فضای توییتر وجود دارد.
حامیان سعید جلیلی، که توأمان علیه قالیباف و پزشکیان نیز فعالیت میکنند، جو غالب به فضایی توییتر را شکل داده و یک سوم از شبکه (۳۳درصد) را به خود اختصاص دادهاند.
در سوی دیگر، کاربران میانهرو و اصلاحطلب که در حمایت از پزشکیان و نقد قالیباف و جلیلی فعالیت میکنند، ۲۷درصد از شبکه را بهخود اختصاص دادهاند. این در حالی است که حامیان قالیباف که توأمان مورد نقد دو گروه دیگر هستند، فقط ۱۰ درصد از شبکه بهخود اختصاص دادهاند.
نکته مهم اما میزان فعالیت کاربران برانداز و مخالف جمهوری اسلامی است. دادهها نشان میدهد که این کاربران در مجموع ۲۵درصد از شبکه را بهخود اختصاص دادهاند. محتوای منتشر شده توسط آنها عمدتا به تحریم انتخابات و نقد مسعود پزشکیان اختصاص دارد.
بخشی از کاربران نزدیک به جریان انقلابی و اصولگرا نیز در توییتر عمدتا متمرکز بر مشارکت در انتخابات هستند که فقط ۵ درصد از شبکه را بهخود اختصاص داده و به دلیل جدا بودن از سایر بخشها، عملا تأثیری بر فضای توییتر ندارند.
بر این اساس میتوان گفت در شرایطی که حملات کاربران عمدتا متمرکز بر قالیباف و پزشکیان است، فضای توییتر به نفع سعید جلیلی است.
البته در این میان از اقدامات سازماندهیشده و نقش رباتها نیز نباید غافل شد. همانطور که در گراف نیز مشخص است، دادهها نشان میدهد که سازماندهی درون خوشه حامیان سعید جلیلی به مراتب بیشتر از سایر خوشههاست؛ این موضوع از نسبت لایک به ریتوییت هر خوشه مشخص است. جایی که نسبت لایک به ریتوییت در توییتهای حامیان سعید جلیلی بسیار کمتر از سایر خوشههاست. موضوعی که بیانگر فشردگی و سازماندهی درونی این جریان است.