به گزارش تابناک، شرکت مالی LSEG که بازار سهام لندن را اداره می کند، اعلام کرد پلتفرم داده و اخبار ورک اسپیس این شرکت، به دلیل یک مشکل فنی جهانی شخص ثالث، با اختلالی روبرو شده که دسترسی کاربران در سراسر جهان را با مشکل روبرو کرده است.
بورس انرژی اروپایی در اطلاعیه داخلی که توسط رویترز مشاهده شد، اعلام کرد مشتریان پلتفرم معاملات نفت و گاز «تری پورت»، به دلیل مسائل زیرساخت مربوط به فراهم کننده خدمات شخص ثالث، مشکلاتی برای انجام معاملات دارند.
دستکم شش منبع معاملاتی در شرکت های بزرگ نفتی شِل و بریتیش پترولیوم و همچنین شرکت بازرگانی کالای ویتول اعلام کردند فعالیت هایشان دچار وقفه شده است اما خود این شرکت ها به درخواست اظهارنظر، پاسخی ندادند.
یکی از این تریدرها گفت: ما مادر همه اختلالات بازار جهانی را داریم. افراد نمی توانند پس از ری استارت رایانه های خود، آنها را روشن کنند. یک تریدر دیگر گفت: افرادی که ری استارت نکرده اند، مشکلی ندارند.
سخنگوی صنعت مالی «دویچه کردیت ویرتس شافت» آلمان اعلام کرد بانک های آلمانی هم با اختلالاتی مواجه شده اند.
بانک کاپیتِک آفریقای جنوبی اعلام کردند کارتهای پرداخت، دستگاه های خودپرداز و خدمات برنامه، پس از اینکه دچار اختلالات شدید شدند، به وضعیت عادی برگشته اند.
بانکهای بزرگی نظیر جی پی مورگان، اچ اس بی سی، گلدمن ساکس و بارکلیز، در این باره اظهارنظر نکردند.
علاوه بر بخش مالی، خطوط هوایی بزرگ آمریکا در روز جمعه، زمین گیر شدند. هنوز معلوم نیست که آیا توقف پروازها به دلیل اختلال اولیه در خدمات ابری مایکروسافت بوده است یا خیر.
دولت استرالیا اعلام کرده است به نظر می رسد این اختلال مربوط به اشکالات فنی در شرکت امنیت سایبری جهانی «کرود استرایک» است.
با این حال، دفتر هماهنگکننده امنیت سایبری ملی استرالیا مدعی شده است که این اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد این حادثه در پی حمله یا حادثه سایبری ایجاد شده است.
بر اساس گزارش رویترز، وزارت خارجه امارات عربی متحده روز جمعه اعلام کرد اختلال سایبری جهانی، برخی از سیستم های الکترونیکی این کشور را تحت تاثیر قرار داده و به کاربران توصیه کرد تا زمانی که این مشکل حل نشده است از هرگونه معامله خودداری کنند.
در پی اختلال سایبری و قطعی شبکه ناشی از آنچه بروز مشکل در سیستمهای عامل مایکروسافت اعلام شده است، بسیاری از پروازها در سراسر جهان لغو شد و سامانههای بانکی و فعالیت کسبوکارها متوقف شده؛ همچنین سیستم درمان در بسیاری از کشورها تحتتاثیر قرار گرفته است.
«امریکن ایرلانیز»، «دلتا ایرلاینز»، «یونایتد ایرلاینز» و «الیجنت ایر» با اشاره به مشکلات ارتباطی، پروازهای خود را لغو کردهاند.
شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز در بیانیهای نوشت: قطعی نرمافزاری متعلق به یک شرکت پیمانکاری سیستمهای رایانهای سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. همچنان که در تلاش برای راهاندازی دوباره سیستمها هستیم، تمام هواپیماها را در فرودگاه مبدا متوقف کردهایم. پروازهایی که هماکنون در حال پرواز هستند، همچنان به سمت مقصد حرکت میکنند.
صنعت مسافربری در بین صنایعی است که بیشترین خسارت را از این قطعی و اختلال سایبری متحمل شده است و فرودگاههای سراسر دنیا از جمله توکیو، آمستردام، برلین و چندین فرودگاه اسپانیا از بروز اختلال در سامانهها و تاخیر در پروازها گزارش دادهاند.
همچنین، شرکتهای هوایی بینالمللی از جمله «رایانایر» که بزرگترین هواپیمایی اروپا از حیث تعداد مسافر محسوب میشود، درباره بروز مشکل در سیستم رزرو بلیت و سایر اختلالات مرتبط هشدار داده است.
براساس هشداری که این شرکت برای کاربرانش صادر کرده و به رویت رویترز رسیده است، نرم افزار «فالکون سنسور» این شرکت به از کار افتادن «ویندوزهای مایکروسافت» منجر شده که متعاقباً به نمایش صفحه اخطار آبی انجامیده است.