و اما داستانِ فریب!
چند روزی مشغولِ بررسیِ سایتهای فروشِ بلیطِ چارتری بودم و خیال داشتم که قیمتِ بلیطها کمی با جیبم مهربان شوند تا به جایِ تحملِ مشقتِ سفرِ زمینی، ساعتی آسمانی شوم و در نهایت هم به مقصد برسم. پس از چند روز انتظار و مهربانشدنِ قیمتها، تصمیم گرفتم که برای ساعتِ ۲۲:۰۰ بلیط بخرم که ناگهان قیمت از ۳ ملیون تومان به ۵ ملیون تومان صعود کرد و پروازِ ساعتِ ۲۲:۰۰ پَر!
بلیطی برای ساعتِ ۲:۵۰ دقیقۀ وجود داشت که قیمتش ۳ ملیون تومان بود. ساعتِ ۲:۵۰ برایم مناسب نبود و دست نگه داشتم. پس از چند دقیقه بلیطی برای ساعت ۱:۰۰ با مبلغِ ۳ ملیون تومان در سایت عرضه شد که ساعتِ نسبتا مناسبی بود. با توجه به برنامهایم تغییرِ ساعت از ۲۲:۰۰ به ۱:۰۰ قابلِ قبول بود، اما ساعتِ ۲:۵۰ به هیچ عنوان.
بلیطِ ساعتِ ۱:۰۰ را گرفتم و بر اساسِ آن برنامهریزی کردم. وقتی به فرودگاه رسیدم و در پیِ دریافتِ کارتِ پرواز بودم، دیدم که شرکتِ هواپیمایی زاگرس که بلیطِ پروازش را از آن شرکتِ چارتریِ فریبکار خریدهام گیتِ صدورِ کارتِ پروازِ ساعتِ ۲:۵۰اش باز است، اما خبری از پروازِ ساعتِ ۱ نیست!
نمایندۀ شرکت که بلیطم را دید، به همان گیتِ پروازِ ساعتِ ۲:۵۰ اشاره کرد و گفت از همان گیت باید کارتِ پرواز بگیری. گفتم یعنی پرواز تاخیر دارد؟ گفت نه سرِ زمانِ مقرر است. گفتم خب زمانِ مقرر مگر ۱:۰۰ نیست؟ گفت نه، این پرواز ساعت ۲:۵۰ است، اما شرکت چارتری آن را برای ساعتِ ۱:۰۰ فروخته است.
بله، آن شرکتِ چارتری بلیطِ ساعتِ ۲:۵۰ را به جای بلیطِ ساعتِ ۱:۰۰ فروخته بود! البته باز جای شکرش باقی است که دستبردنِ ایشان در ساعتِ پرواز به صورتِ جلوانداختنِ ساعتِ پرواز بوده است و نه عقبانداختنِ آن!
بلیطِ چند نفر از همسفرهایم را نیز دیدم، بلیطِ پروازِ شمارۀ ۳۰۳۴ هواپیماییِ زاگرس از نجف به تهران در تاریخ ۲۹/۵/۱۴۰۳ به برخی از مشتریان برای ساعتِ ۲:۵۰ و به برخی دیگر نیز برای ساعت ۱:۰۰ فروخته شده بود.
نمیدانم که این کار مصداقِ تدلیسِ در معامله است یا نه، اما در هر صورت فروشندۀ خدعهگر چیزی را به منِ مشتری نمایانده و چیزِ دیگری را به من فروخته است. پولی که من دادم صرفا برای انتقال از نجف به تهران نبود، بلکه برای انتقال از نجف به تهران در ساعتِ ۱:۰۰ این مبلغ را پرداخت کردم. به نظرتان چند نفر ساعت آن شب هدر رفته است؟
سیدمحمدحسین موسوی