به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، بهمن ماه سال 1402 موضوع واردات خودرو با شرایط ویژه به جانبازان مطرح شد و نخستین مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی برای جانبازان، از تاریخ 04/11/1402 آغاز و طی چند مرحله ثبت نام خودروهای وارداتی جانبازان در سه گروه مختلف شامل گروه 50 تا 69 درصد، گروه 70 درصد معمولی و همچنین گروه 70 درصد امکانپذیر شد
در لیست خودروهای وارداتی، برای جانبازان 50 درصد سقف قیمتی 25 هزار یورو، جانبازان 70 درصد عادی سقف قیمتی 30 هزار یوروی و همچنین خودروهای وارداتی برای جانبازان 70 درصد سقف قیمتی 35 هزار یورویی در نظر گرفته شد.
در اطلاعیهها اعلام شده جانبازان میتوانند گزینه واردات شخصی را انتخاب یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند. البته اگر جانبازان به صورت شخصی اقدام به واردات کنند برای انتخاب شرکت و ثبتنام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند. البته که روند شرکتها در سامانه ثبتنام هم متفاوت است.
علاوه بر این گزینهای هم در لیست ثبتنام وجود دارد که با پرداخت مبلغ توافقی به شرکتهای واردکننده توسط متقاضی می توان واردات خودرو را انجام داد.
در حال حاضر امروز 25 شهریورماه مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی به اتمام میرسد و متقاضیان باید برای مرحله بعدی ثبت نام یا تحویل خودروها منتظر باشند اما سوال مهم اینجاست امتیاز واردات خودرو به جانبازان تا چه میزان به نفع آنها است و آیا اصلاً عایدی برای جانبازان خواهد داشت یا نه !
در سایت ثبتنام مدل های مختلفی برای انتخاب جانبازان اعلام شده اما هنوز خبری از تحویل خودرو به ثبت نامی های قبلی نیست و به نوعی هیچ مسئولی اعلام نکرده چه تعداد خودرو برای جانبازان وارد شده و اصلاً ارز لازم به واردات این خودروها تأمین شده است یا خیر!
جانبازان مشمول ثبت نام خودروهای وارداتی میگویند: طی چندین مرحله، اطلاعیههای بنیاد شهید و وزارت صمت مقرر شد مراحل ثبتنام و ثبت سفارش خودرو توسط جانبازان و در دو شکل واردات شخصی (توسط جانباز یا نماینده قانونی او) و شرکتی (توسط شرکتهای واردکننده) انجام پذیرد اما متأسفانه نه تنها خودرویی تحویل داده نشده بلکه جانبازان را با حجم زیادی از مشکلات روبه رو ساخته اند. از یک طرف جانبازا توانایی تأمین هزینه خودروها را ندارد و از طرف دیگر با شرکت ها و دلال هایی روبه رو هستند که می خواهند با هزینه ای ناچیز حواله خودروهای ثبت نامی را از آنها بخرند.
امروز دندان دلالهای خودرو تیز شده و سعی می کنند 30 هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشینهایی را که هنوز وجود خارجی ندارد با قیمت ناچیز به آنها بفروشند.
دلالها قیمتهایی 2 یا 3 میلیاردی را برای خودروی جانبازان 70 درصد یا 70 درصد ویژه پیشنهاد میدهند و برای جانبازان کمتر از 70 درصد هم قیمت پایینتری پیشنهاد می کنند و چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته میگیرند.
مسئولان بنیاد شهید و وزارت صنعت باید پاسخ دهند جانبازانی که توانایی تأمین هزینه های درمان خود را ندارند چگونه می توانند خودروهای وارداتی به کشور وارد کنند و چرا باید درگیرکارهای دلال بازی برای فروش حواله ها باشند. آیا دغدغه های معیشتی جانبازان با این تصمیمات غیر کارشناسی تأمین می شود یا فقط امتیازی برای دلال بازی عده ای خاص فراهم شده تا به نام جانباز خودروهای میلیاردی را وارد کشور کرده و سودهای بالایی را کسب کنند.