تابناک بررسی کرد

بِرَند بازی «گلرنگ» با جیب مردم/همه برای یکی، یکی برای همه!

گلرنگ با ۶۷ برند و تبلیغات گسترده، تلاش می کند تا با قبضه بازار‌ صنایع مختلفی نظیر شوینده و غذایی، مشتری را با توفیق اجباری خرید از خودش همراه کند و به مرور بازار به سمت انحصار یک گروه خاص هدایت شود.
کد خبر: ۱۲۶۳۸۲۳
|
۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹ 05 October 2024
|
4109 بازدید
|

پشت پرده برندسازی گلرنگ/ مردم خرید می کنند، هیئت مدیره ها پاداش نجومی می گیرند؟

به گزارش خبرنگار تابناک، بررسی برند‌های موجود در بازار‌های مختلف از شکل‌گیری یک دورهمی اقتصادی از ۱۰‌ها برند خبر می‌دهد که همگی متعلق به یک خانواده یا بهتر بگوییم برای یک گروه اقتصادی است.

خانواده‌ای با نام گلرنگ که حالا با تبلیغات گسترده، تلاش می‌کند تا محصولات تولیدی تحت عنوان ۶۷ برند را به مردم بفروشد. مردمی که بدون اطلاع از سازوکار و همبستگی این برندها، ناخواسته در دام تبلیغاتی گلرنگ می‌افتند. چراکه با دیدن برند‌های مختلف، ابتدا این تصور به وجود می‌آید که فلان محصول را به محصول دیگر ترجیح می‌دهند، اما غافل از اینکه هر دو محصول (از یک گروه مصرفی) تبلیغ شده برای یک مجموعه و یک خانواده است؛ بنابراین یک توفیق اجباری است تا با تصور خرید محصول بهتر، در نهایت نقدینگی از حساب مشتری به حساب گروه گلرنگ واریز شود و به اصلاح بازار محصولاتی همچون شوینده و روغن، توسط گلرنگ قبضه شود و سایر شرکت‌های تولیدی، به مرور از بازار این محصولات حذف شوند و به نوعی یک انحصار شکل بگیرد. 

در این میان، گلرنگ در کنار ۶۷ برندی که ایجاد کرده است، به فکر بستر فروش آن‌ها نیز بوده است. به گونه‌ای که فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه گلرنگ، تمامی برند‌های متعلق به این گروه را به مردم می‌فروشد.

همان طور که اشاره شد، نکته قابل تامل در این میان، زمانی است که مشتری برای خرید محصولی در حوزه بهداشتی یا شوینده یا روغن به یکی از فروشگاه‌های افق کوروش مراجعه می‌کند و با برند‌های مختلف مواجه می‌شود. اما مشتری با این فرض که فلان محصول روغن کیفیت مناسبی ندارد و بهتر است تا از این شرکت خرید نکند، به سراغ برند بعدی می‌رود. اما خیلی از خریداران نمی‌دانند که در نهایت از یک مجموعه خرید کرده اند و با خریدشان، به طور غیرمستقیم از برندی که قصد خریدش را هم نداشتند، حمایت شده است. شرکت‌هایی که به عنوان زیرمجموعه‌های گروه گلرنگ، در سال مالی گذشته پاداش‌های میلیاردی برای هیئت مدیره، به تصویب رساندند.

به عنوان نمونه بررسی آمار منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد، در سال مالی ۱۴۰۲، مجمع شرکت افق کوروش برای هیئت مدیره خود پاداش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی به تصویب رساند. همچنین مجمع شرکت پاکشو، پاداش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی برای هیئت مدیره پاکشو به تصویب رساند. هیئت مدیره‌ای که رئیس آن کسی نیست جز سید محمد باقر فاضلیان که هم زمان عضو هیئت گروه صنعتی گلرنگ است. فاضلیان در شرکت‌های دیگری از زیرمجموعه گلرنگ نیز حضور دارد. به عنوان مثال، وی در شرکت پدیده شیمی قرن نیز رئیس هیئت مدیره است و مجمع این شرکت برای سال مالی گذشته، پاداش یک میلیارد تومانی برای هیئت مدیره به تصویب رساند. فاضلیان در دیگر شرکت بورسی با نام نماد کیمیاتک نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره فعال است. شرکتی که مجمع آن برای سال مالی گذشته، پاداش یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی برای هیئت مدیره تصویب کرد.

اسامی ۶۷ برند گروه گلرنگ به شرح زیر است؛

پشت پرده برندسازی گلرنگ/ مردم خرید می کنند، هیئت مدیره ها پاداش نجومی می گیرند؟

پشت پرده برندسازی گلرنگ/ مردم خرید می کنند، هیئت مدیره ها پاداش نجومی می گیرند؟

پشت پرده برندسازی گلرنگ/ مردم خرید می کنند، هیئت مدیره ها پاداش نجومی می گیرند؟

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
اگه کیفیت افت نکنه قیمتها را متناسب باشه چه مشکلی هست ؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
این را یک آدم مغرض نوشته. تعریف برندهای متنوع در همه جای دنیا پذیرفته شده است. به علاوه گلرنگ تنها نیست و رقبایی همچون پاک و میهن و ... هم دارد.
نکته مشکل دار این است که با توجه به آزاد نبودن بازار ایران قیمتهای ارائه مواد اولیه و یا ارزهای اختصاصی به این شرکتها و سایر صنایع بی حساب و کتاب بوده و در صورت واریز ارزهای یارانه ای سود آن به جیب مردم برنگردد.
از طرف دیگر رشد در ایران بدون اتصال با مراکز قدرت امکان پذیر نیست و گلرنگ و سایرین هم از این قاعده مستثنا نیستند!
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
اینجاست که میگن جنگ واسه بعضیها نعمته در کشاکش جنگ اقتصادی و تحریم و قیمت های فضایی و کمر شکن و بی ارزش شدن پول ملی یه سریا رشد می کنند و بیشتر از همه بر طبل جنگ می کوبند ذره ای عرق ملی و دینی ندارند فقط پول و به نظرم طبق فرمایشات رهبر انقلاب نفوذی هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
اگر تخلف مالی نکرده باشند، اشکالش کجاست؟؟ به نظرم قانون را زیر پا نگذاشتند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
مشکلش چیه؟
بقیه شرکتها هم همین کار را انجام دهند
رقابت همین است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
خیلی هم عالی - اسپانسرتون کی بوده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
خیلی از هلدینگ ها و برندها این طوری اند. حالا چرا فقط به گلرنگ پرداخته اید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
با سلام. آخه به شما چه ربطی داره که چه شرکتی داره چقدر پاداش به هیات مدیره اش میده. اولا که از جیب خودشه و نه از جیب دولت و مردم. دوما یک میلیارد به 5 نفر تعلق میگیره میشه نفری 200 میلیون برای یک سال میشه . 30 درصد مالیات کم میشه میشه 140 تومن خالص برای 12 ماه. یعنی نفری خالص کمتر از 12 میلیون تومان. خیلیه برادر؟
هیات مدیره چنین شرکتی تو دنیا حداقل 10 میلیون دلار پاداش میگیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
باسلام ،بخش خصوصی است و اجباری برای خرید در آن نیست.
ناشناس
|
France
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
اینا که محصول مصرفی هستن تازه.
تو دارو هست
تو خودرو هست
تو آی تی و نرم افزار هست
تو واردات هست
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟